امروز باز هم چند مقطع تحصیلی در تهران غیرحضوری شد. آلودگی هوا اکنون تبدیل به سنت کلانشهرها در فصول سرد شده است و سالانه بیش از 20 هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.  این ماجرا طی سال‌های اخیر بسیار پررنگ‌تر شده است. 

تعطیلی مدارس ساده‌ترین کار کمیته اضطرار برای آلودگی هوا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، با تصویب قانون هوای پاک در سال 1396 اولین اقدامی که برای مقابله با اتفاق صورت می‌گیرد، تعطیلی شهرها است. اما این کار نه تنها فعالیت‌ شهروندان را مختل می‌کند بلکه بخش‌های مختلف حکمرانی و حتی شرایط اجتماعی شهروندان را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اقشار مختلف جامعه اعم از بیماران حساس، بانوان باردار، کودکان و افراد سالخورده دچار آسیب می‌شوند.


علاوه بر پدیده وارونگی و افزایش آلودگی هوا، حرف از استفاده بیشتر از مازوت یا نفت کوره در نیروگاه‌هاست. از سال 1399 مسئولان اعلام کردند که مشکل آلودگی هوای تهران نه به دلیل تردد خودروهای فرسوده بلکه با سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها ایجاد شده است.از طرف دیگر تعطیلی‌های ناگهانی و اعلام آن در بدترین زمان یعنی ساعات پایانی روز خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است.


علیرضا فخاری، استاندار تهران درمورد تعطیلی ناشی از آلودگی هوا توضیح داده است که در صورت تعطیلی ناگهانی مدارس خانواده‌هایی که شاغل هستند و امکان همراهی فرزندان خود در خانه را ندارند، دچار بلاتکلیفی می‌شوند.بعد از همه‌گیری کرونا، خبر تعطیلی مدارس حالا تبدیل به غیرحضوری شدن مدارس شده است. با این وجود «شاد» هنوز جایگزین مناسبی برای جایگزین کلاس درس نیست و آموزش از طریق «شاد» مشکلات خاص خودش را برای دانش‌آموز و والدین شاغل آن‌ها دارد. از طرفی نمی‌توان با آلودگی هوا شوخی کرد و سلامت دانش‌آموزان بیشتر از بقیه اعضای جامعه در خطر است.


با وجود تاکید استاندار تهران درمورد رعایت تمامی جوانب درمورد تصمیمات تعطیلی به خاطر آلودگی هوا، تعطیلی مدارس که ساده‌ترین کار کمیته اضطرار برای آلودگی هوا است همچنان موجب ضرراقتصادی برای والدین شاغل می‌شود. تداوم این آلودگی‌ها به همه بخش‌های کشور، مخصوصا سلامت شهروندان، آسیب‌های قابل توجهی وارد می‌کند و همینطور ترمیم این آسیب‌ها کار چندان راحتی نخواهد بود. اکنون پایداری و سکون آب‌و هوا موجب انباشت آلاینده‌ها شده است بنابراین اگر تمهیداتی برای کنترل منابع ثابت و متحرک آلاینده در شهرهای پرجمعیت و صنعتی اندیشیده نشود، قطعا آلودگی هوا در شهرها افزایش پیدا خواهد کرد و این مشکل با تعطیلی کلانشهرها حل نمی‌شود.
تعطیلی‌ها مسکن است، برای آلودگی هوا، پادزهر چه داریم؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha