علائم کمبود آهن شامل خستگی غیر قابل توضیح، احساس ضعف، تنگی نفس یا رنگ پریدگی پوست می باشد و برخی از مواد مانند پلی فنل ها، فیتات ها و تانن ها می توانند مانع جذب آهن شوند.

چکار کنیم قرص آهن بهتر جذب شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، تخمین زده می شود که 1.2 میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود آهن هستند و مکمل های آهن کارآمدترین راه برای افزایش سطح آهن هستند. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای به حداکثر رساندن فواید قرص آهن انجام دهید.

به گفته منکا گوپتا، پزشک متخصص طب عملکردی در کلینیک نوترانوریش، پزشکان معمولاً اگر سطوح پایین آهن را از طریق آزمایش خون تأیید کرده باشند و علائمی مانند خستگی، ضعف، تنگی نفس یا پوست رنگ پریده داشته باشید، مصرف مکمل های آهن را توصیه می کنند.

بیشتر بدانید:‌چگونه از غذای خود آهن بیشتری دریافت کنیم؟

گوپتا می گوید:« زنانی که دچار کمبود آهن هستند، به ویژه آنهایی که در سنین باروری هستند، ممکن است علائم دیگری مرتبط با چرخه قاعدگی خود را تجربه کنند، مانند پریودهای سنگین یا نامنظم.» او افزود:« کسانی که به طور منظم ورزش می کنند، به ویژه تمرینات شدید یا استقامتی، ممکن است به دلیل افزایش گردش خون گلبول های قرمز و افزایش تقاضا برای انتقال اکسیژن، به آهن بیشتری نیاز داشته باشند.»

گوپتا گفت: «گاهی اوقات کمبود آهن می تواند باعث افزایش حساسیت به عفونت ها شود. همچنین اگر کمبود آهن باعث کم خونی شود، ممکن است فرد علائمی مانند سرگیجه، سردرد و ضربان قلب نامنظم یا سریع را تجربه کند.»

مصرف آهن 30 دقیقه قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا توصیه رایج برای بهینه‌سازی جذب این مکمل است


بهترین راه برای مصرف قرص آهن

معمولاً توصیه می شود مکمل های آهن را با معده خالی مصرف کنید. این به این دلیل است که برخی از مواد موجود در غلات کامل و محصولات لبنی مانند فیتات ها و تانن ها می توانند مانع جذب آهن شوند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که پلی فنول ها، مواد موجود در چای سیاه و گیاهی، قهوه، حبوبات، غلات، میوه ها و سبزیجات، می توانند جذب آهن را خنثی کنند.

وی گفت: «مصرف آهن 30 دقیقه قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا توصیه رایج برای بهینه‌سازی جذب این مکمل است.»

گوپتا افزود: «برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند جذب آهن غیرهم را افزایش دهد، نوعی آهن که در غذاها و مکمل‌های گیاهی یافت می‌شود.»

غلات کامل و لبنیات باید جدا از وعده های غذایی غنی از آهن مصرف شوند.او توضیح داد که جذب آهن را می توان به طور طبیعی از طریق غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال، توت فرنگی و فلفل دلمه ای افزایش داد. همراه کردن غذاهای گیاهی غنی از آهن با منابع آهن هِم موجود در گوشت، مرغ و ماهی نیز می تواند جذب کلی را بهینه کند. غلات کامل و لبنیات باید جدا از وعده های غذایی غنی از آهن مصرف شوند.

گاهی اوقات، مکمل های آهن می توانند عوارض جانبی مانند درد شکم، حالت تهوع و یبوست ایجاد کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مکمل در یک برنامه روزانه ممکن است عوارض جانبی را کاهش دهد.

گوپتا گفت: «مصرف بیش از حد آهن می تواند خطرناک باشد و منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند آسیب کبدی شود. به همین دلیل است که همیشه مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که مقدار مناسب آهن را دریافت می کنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha