به روکشی که به وسیله آن بتوان مواد رزینی بر روی دندان را پوشاند کامپوزیت گفته می شود که دارای اشکال و نام های مختلفی  هستند که به معرفی هر کدام از آنها می پردازیم.

قلم های کامپوزیت دندانپزشکی+ کاربرد

قلم های کامپوزیت به گونه ای طراحی شده اند که از هر کدام می توان برای ترمیم دندان های شکسته استفاده نمود. این ابزار بیش از آن چیزی که در تصور شما می گنجد کارایی دارد که برای بهبود شکل،  رنگ و اندازه دندان استفاده می شود. 

جالب است بدانید بسته به نوع عملی که قصد انجام آن را دارید (جراحی یا زیبایی)  از قلم کامپوزیت می توانید استفاده کنید. همچنین، با توجه به پیشرفت روز افزون علم و فناوری انواع مختلفی از این نوع قلم ها در کلینیک های پزشکی یافت می شود که دارای اشکال و نام های مختلفی  هستند که به معرفی هر کدام از آنها می پردازیم. 

قلم کامپوزیت چیست؟ 

به روکشی که به وسیله آن بتوان مواد رزینی بر روی دندان را پوشاند کامپوزیت گفته می شود که برای سایر آسیب های خارجی دندان،  ترمیم شکستگی و همچنین پر کردن حفره ها از این ماده استفاده می گردد. 

پس لازم است برای انجام  فرآیند کامپوزیت و خرید کامپوزیت، از قلم هایی استفاده شود که اغلب به صورت دو طرفه است و کاربرد فراوانی در دندانپزشکی دارد. چرا که دندانپزشکان هنگامی که قصد پر کردن حفره های دندان را دارند از قلم های کامپوزیت استفاده می نمایند که به راحتی می توان سطح دندان را صیقل داد. 

خوشبختانه در ایران از این نوع قلم ها ی پرکاربرد موجود است و شما از تجهیزات دندانپزشکی سورنا دنتال می توانید آن ها را خریداری کنید. همچنین با پیشرفت فناوری و طراحی ابزار های کامپوزیت این امکان فراهم شده است که به وسیله انواع قلم های کامپوزیت، مواد بدون هیچ گونه چسبندگی و بدون تغییر بر روی دندان قرار گیرد. 

https://sorenadental.com/

طراحی قلم های کامپوزیت چگونه است؟ 

بهتر است بدانید که به منظور آسان شدن کار با کامپوزیت و همچنین اپلای کردن، سر آن به صورت باریک و یا خمیده طراحی شده است.برای پخش نمودن کامپوزیت بر روی دندان از قلم های به شکل خمیده استفاده می شود به دلیل آنکه می توان با سر پهن قلم سرعت بیشتری به کار بخشید.

 اکثر قلم های دندانپزشکی نیز به شکل خمیده هستند چرا که به وسیله همین خمیدگی قلم ، کار دندانپزشک را به هنگام پخش نمودن کامپوزیت راحت می نماید و آن را به سادگی می تواند بر روی دندان فشار دهد. این چسبندگی بر روی دندان به حدی نیست که به عصب های دندان آسیب وارد کند و حتی باعث چسبندگی بر روی دندانتان می گردد. 

انواع قلم های کامپوزیت

در ادامه قصد داریم،  چند نمونه از قلم های کامپوزیت که مصرف بیشتری دارند را نام برده و ۵ نمونه از مهم ترین قلم های کامپوزیت را به اختصار توضیح دهیم:  

  • لد مولر 
  • اسپاتول محکمه سر کج
  • طرح هلیومولار
  • اسپاتول محکمه و برنیشر 
  • کندانسور مخروطی
  • برنیشر
  • کندانسور مارکلی
  • کندانسور مخروطی
  • برنیشر و سکوت کوچک
  • برنیشر و سکوت بزرگ
  • اسپاتول دهانی متوسط
  • اسپاتول دهانی بزرگ
  • اسپاتول دهانی پهن
  • اسپاتول برنیشر

قلم های کامپوزیت دندانپزشکی+ کاربرد

قلم کندانسور دندانپزشکی( Condenser): 

 از قلم کندانسور دندانپزشکی بیشتر برای متراکم نمودن و همچنین فشرده کردن مواد ترمیمی و آمالگام دندانپزشکی استفاده می شود.  این مواد قابلیت این را دارند که درون حفره های دندان را کاملا پر کرده و فشرده شوند. قلم های کندانسور دندانپزشکی دارای تنوع بسیار بالایی است و همچنین در سایز های مختلف در بازار عرضه می شود.

قلم سوند دندانپزشکی( Dental Explorer): 

قلم سوند دندانپزشکی از پرکاربردترین قلم های کامپوزیت است که به هنگام معاینه کردن دندان ها و انواع پوسیدگی ها و یافتن جرم های لای دندان ها و همچنین  به منظور امتحان نمودن سختی و سلامت سطح دندان استفاده می گردد.  

قلم برنیشر دندانپزشکی (Burnisher): 

همانطور که از نام این قلم پیداست برای صاف نمودن،  شکل دهی و یا پالیش و پرداخت در هنگام کار با آن استفاده می شود.  قلم برنیشر همچنین برای آمالگام دندان ها قبل از سفت مواد شدن این مواد بر روی دندان ها کاربرد دارد. 

قلم کاور دندانپزشکی (Dental): 

زمانی که مواد ترمیمی در درون حفره های دندان گذاشته می شود، حال نوبت آن فرا رسیده که سطح و شکل ساده پر کننده دندان را فرم دهیم که این کار به وسیله قلم کاور

 دندانپزشکی به راحتی انجام می پذیرد تا اینکه دندان به شکل طبیعی خود درآید. 

قلم الواتور دندانپزشکی( Elevator): 

قلم الواتور جزوه پر مصرف ترین و مهم ترین قلم های کامپوزیت است. شاید شما هم نام این قلم را زیاد شنیده باشید چرا که به کمک قلم الواتور دندان یا ریشه آن به آسانی از دهان خارج  می گردد و بسیار کاربرد مهمی دارد. 

به وسیله این قلم می توان اتصالات بافت نرم ریشه و همچنین نواحی اطراف دندان قطع شود تا بدین صورت دندان لق شده و به راحتی کشیده شود.

قلم های کامپوزیت دندانپزشکی+ کاربرد

پر کردن دندان با کامپوزیت: 

هنگامی که دندان بسیار آسیب دیده نباشد از کامپوزیت می توان استفاده نمود. زمانی که دندانپزشک به این نتیجه رسیده باشد که دندان از استحکام کافی برخوردار است از کامپوزیت استفاده می کند. 

عموما کامپوزیت  از جنس کامپوزیت ونیر است که دارای لایه نازکی می باشد و با دندانهای همرنگ فرد ساخته شده است که بر روی دندان نصب می گردد.  جالب است بدانید که دندان شما با انجام این کار دیگر قابل تشخیص با دندانهای دیگر نیست.  

در واقع کامپوزیت  به صورت یک ماده خمیری شکل است که به صورت آماده و دارای یک طیف رنگی می باشد که با دندانهای سالم بسیار همرنگ است و به وسیله آن می توانید دارای دندانهای زیبا شوید. 

کلام آخر

قلم های کامپوزیت دارای انواع و اشکال مختلفی هستند که  کاربرد فراوانی در علم دندانپزشکی دارند. این قلم ها دارای برند های معروف و برتری به نام های مارک دنتال دیوایس،  مارک بیسکو و همچنین مارک Hu- Friedy greeg که جزوه بهترین نوع قلم های موجود کامپوزیت اند می باشند. 

البته بد نیست بدانید که کار با کامپوزیت دارای معایب و مزایایی نیز می باشد که دندانپزشک را وادار می سازد انتخاب نماید که چه زمانی از آمالگام و یا کامپوزیت استفاده نماید.

 اما نکته ای که نباید هیچ گاه فراموش کرد استفاده از قلم مناسب برای این کار است، چرا که با استفاده از انتخاب درست قلم های کامپوزیت، می توان ترمیم دندان را به شکل فوق العاده بی نظیری انجام داد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha