دوران نقاهت و بهبودی زنانی که سزارین کرده‌اند، طولانی‌تر از کسانی است که زایمان طبیعی داشته‌اند.

احتمال بارداری مجدد در زنانی که سزارین کرده‌اند کمتر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، طبق پژوهش تازه‌ای، احتمال بارداری مجدد در زنانی که سزارین کرده‌اند، در قیاس با زنانی که زایمان طبیعی داشته‌اند، ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

محققان دانشگاه برگن در نروژ همچنین دریافتند که احتمال سزارین در زنانی که دست‌کم یک سال طول کشیده‌ است تا باردار شوند – از زنانی که [با تلاش برای بارداری در] کمتر از یک سال، باردار شده‌اند - ۲۱ درصد بیشتر است.

ینیبیبا سیما، از بخش بهداشت عمومی جهانی و مراقبت‌های اولیه در دانشگاه برگن، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بنا به پژوهش ما، زنانی که مشکلاتی برای باردار شدن دارند، با عوارض بیشتر [در دوران] بارداری [و زایمان] مواجه می‌شوند.»

«همچنین، مشکلات مزمن سلامت، مانند دیابت و فشارخون بالا، در این زنان شایع‌تر است. االبته زنانی که این مشکلات مربوط به سلامتی را ندارند، نیز می‌توانند با خطر فزاینده [اجباری شدن] سزارین روبه‌رو شوند.»

بنا به گزارش نیویورک‌پست، یافته‌های این پژوهش در اکتبر در مجله آمریکایی زنان و زایمان (American Journal of Obstetrics & Gynecology) منتشر شد.

محققان در پژوهشی با عنوان «موبا» (MoBa) در نروژ، مدت زمان تلاش برای باردار شدن مجدد و عوامل و نتایج مرتبط با آن را با مشارکت ۴۲ هزار و ۳۷۹ مادر شرکت‌کننده در این پژوهش، بررسی کردند.

در پرسشنامه پژوهش از زنان پرسیده شد که آیا برای بارداری مجدد برنامه‌ریزی کرده‌اند یا خیر.

سیما در این زمینه توضیح داد: «ما مدت زمان بارداری مجدد را برای افرادی که فعالانه برای فرزندآوری تلاش کرده بودند، بررسی و تحقیق کردیم. کسانی که تلاش آنان برای بارداری مجدد یک سال یا بیشتر طول کشیده بود، در دسته‌ای قرار گرفتند که قدرت بارداری‌شان کاهش یافته است.»

سیما می‌گوید: «کاهش احتمال باردار شدن پس از سزارین، می‌تواند به شرایط ثبت‌نشده در داده‌های ما مربوط باشد.»

او تاکید کرد: «کاهش باروری در پی سزارین، ممکن است عارضه جانبی خود عمل جراحی را، که شامل برش‌هایی در شکم و رحم است، شامل نشود.»

بر اساس داده‌های ۲۰۲۱ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در ایالات متحده، ۱.۱۷ میلیون زایمان سزارین و ۲.۴۸ میلیون زایمان طبیعی در این کشور ثبت شده است.

این بدان معنا است که ۳۲ درصد از مجموع نوازدان متولدشده در ۲۰۲۱، از طریق سزارین به دنیا آمده‌اند.

زنان باردار زمانی تحت عمل سزارین قرار می‌گیرند که نوزادشان در تنگنا یا وضعیت غیرعادی در رحم قرار گرفته باشد.

دوران نقاهت و بهبودی زنانی که سزارین کرده‌اند، طولانی‌تر از کسانی است که زایمان طبیعی داشته‌اند. این افراد همچنین ممکن است با عوارضی مانند عفونت، از دست دادن خون و آسیب در اندام‌ها روبه‌رو شوند.

بنا به گزارش مزبور، ۱۱ درصد از مجموع ۷۴ هزار و ۲۵ شرکت‌کننده در پژوهش موبا، بیش از یک سال برای باردار شدن تلاش کرده‌اند. احتمال زایمان این زنان از طریق سزارین، از دیگران بیشتر بود.

سیما می‌گوید: «استرس مادر، توضیحی منطقی است که چالش‌های باردار شدن و افزایش خطر مشکلات زایمان را به هم مربوط می‌کند و در نهایت نیز افزایش احتمال [ضرورت] سزارین را در پی ‌خواهد داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha