آلزایمر یک بیماری خاص است که بر سلامت مغز تاثیر می گذارد و از هر هشت نفر 65 سال و بالاتر، یک نفر به این نوع مخرب زوال عقل مبتلا است. 

وقتی یکی از عزیزان مبتلا به آلزایمر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، طبیعی است که افراد با افزایش سن کمی فراموشکار شوند. با این حال، آلزایمر یک بیماری خاص است که بر سلامت مغز تاثیر می گذارد و از هر هشت نفر 65 سال و بالاتر، یک نفر به این نوع مخرب زوال عقل مبتلا است. آلزایمر در اولین مراحل خود ممکن است برای دوستان و خانواده آشکار نباشد اما برخی از علائم هشدار دهنده در مراحل اولیه وجود دارد که باید مراقب آنها بود.

حافظه و گفتار

در اوایل آلزایمر، خاطرات بلندمدت معمولا دست نخورده باقی می‌مانند در حالی که خاطرات کوتاه‌مدت دستخوش تغییراتی می‌شوند. ممکن است فرد مورد علاقه شما صحبت هایی را که انجام داده اید فراموش کند. آنها ممکن است سؤالاتی را که قبلاً به آنها پاسخ داده شده است، تکرار کنند. این بیماری همچنین گفتار را مختل می کند، بنابراین آنها ممکن است در به خاطر سپردن کلمات رایج دچار مشکل شوند.

رفتار

علاوه بر از دست دادن حافظه، آلزایمر می تواند باعث سردرگمی و تغییرات رفتاری شود. ممکن است فرد مورد علاقه شما در مکان های آشنا گم شود. نوسانات خلقی و اشتباه در قضاوت از خودش نشان بدهد، و همچنین بهداشت نامناسبی داشته باشد. افرادی که زمانی شیک بودند ممکن است شروع به پوشیدن لباس های لکه دار کنند و فراموش کنند موهای خود را بشویند.

علائم را نادیده نگیرید

مواجهه با این فکر که یکی از عزیزان ممکن است به این بیماری مبتلا باشند سخت است، اما بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید که تشخیص ممکن است برای شما و عزیزانتان مهم ترین نکته باشد. این علائم همچنین می تواند ناشی از یک مشکل بسیار قابل درمان مانند عدم تعادل تیروئید باشد و اگر آلزایمر باشد، درمان‌ها زمانی بهترین نتیجه را دارند که در اوایل دوره بیماری استفاده شوند.

آلزایمر چگونه تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایش ساده ای برای تشخیص آلزایمر وجود ندارد، بنابراین پزشک برای توصیف تغییرات در فرد نزدیکتان به شما تکیه خواهد کرد. یک تست وضعیت ذهنی یا سایر تست های غربالگری می تواند مهارت های ذهنی و حافظه کوتاه مدت آنها را اندازه گیری کند. معاینات عصبی و اسکن مغز ممکن است برای رد سایر مشکلات مانند سکته مغزی یا تومور مورد استفاده قرار گیرند و می توانند اطلاعات دیگری در مورد مغز فرد به شما ارائه دهند.

چه اتفاقی برای مغز می افتد؟

آلزایمر باعث مرگ سلول های عصبی و از بین رفتن بافت در سراسر مغز می شود. با بدتر شدن این بیماری، بافت مغز کوچک می شود و مناطقی که حاوی مایع مغزی نخاعی هستند بزرگتر می شوند. این آسیب به حافظه، گفتار و درک افراد آسیب می رساند.

انتظار چه چیزی را باید داشته باشید؟

آلزایمر در هر فردی مسیر متفاوتی را طی می کند. گاهی اوقات علائم به سرعت بدتر می شوند و در عرض چند سال منجر به از دست دادن شدید حافظه و سردرگمی می شوند. برای افراد دیگر تغییرات تدریجی است. ممکن است حتی 20 سال طول بکشد تا این بیماری سیر خود را طی کند.

آلزایمر چگونه زندگی روزمره را تغییر خواهد داد؟

آلزایمر بر تمرکز تأثیر می گذارد، بنابراین ممکن است فرد مورد علاقه شما نتواند کارهای معمولی مانند پخت و پز یا پرداخت قبوض را انجام دهد. یک مطالعه نشان می دهد که مشکل در متعادل کردن هزینه ها اغلب یکی از اولین علائم این بیماری است. با بدتر شدن علائم، ممکن است افراد یا مکان های آشنا را تشخیص ندهند. آنها ممکن است به راحتی گم شوند یا از ظروف نادرست استفاده کنند، مانند شانه کردن موهای خود با چنگال. بی اختیاری، مشکلات تعادلی و از دست دادن گفتار.

آیا فردی که آلزایمر دارد باید رانندگی را متوقف کند؟

هماهنگی ضعیف، از دست دادن حافظه و سردرگمی ترکیب خطرناکی هستند که فرد وقتی آلزایمر دارد باید آنها را جدی بگیرد. اگر احساس می کنید که عزیزتان باید رانندگی را متوقف کند، دلیل آن را به او بگویید. اگر آنها به شما گوش نمی دهند، از پزشک خود بخواهید که وارد عمل شود. اگر همچنان اصرار به رانندگی دارند، برای ارزیابی با بخش وسایل نقلیه موتوری تماس بگیرید. سپس برای نیازهای حمل و نقل آنها برنامه ریزی های دیگری انجام دهید.

آیا ورزش می تواند به کنترل آلزایمر کمک کند؟

فعالیت بدنی می تواند به فرد مورد علاقه شما کمک کند تا قدرت و هماهنگی عضلانی خود را حفظ کند. همچنین ممکن است خلق و خوی آنها را تقویت کند و به آنها کمک کند کمتر مضطرب شوند. با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید کدام نوع ورزش مناسب او است. فعالیت‌های تکراری، مانند پیاده‌روی، باغبانی، یا حتی تا کردن لباس‌های شسته شده ممکن است بهترین گزینه برای ایجاد حس آرامش در آنها باشد.

آلزایمر چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد و هیچ راهی برای کاهش آسیب عصبی ناشی از آن در مغز وجود ندارد اما داروهایی وجود دارند که به نظر می‌رسد به حفظ مهارت‌های ذهنی و کاهش اثرات بیماری کمک می‌کنند. اگر عزیز شما زودتر تحت درمان قرار گیرد، ممکن است بتواند مستقل بماند و کارهای روزانه خود را برای مدت طولانی تری انجام دهد.

نقش مراقب اهمیت دارد؟

اگر از فردی مبتلا به این بیماری مراقبت می کنید، احتمالاً از نقش های زیادی استفاده می کنید: آشپز، راننده و حسابدار. در حالی که ممکن است مجبور شوید برنامه ریزی غذایی و امور مالی را مدیریت کنید، عزیزتان را تشویق کنید تا برخی کارها را برای خودش انجام دهد. برچسب زدن محتویات کابینت ها و گذاشتن یادداشت های چسبناک با یادآوری کارهای روزانه ممکن است به او کمک کند. حتما یک جعبه قرص هفتگی برای داروهای آنها بخرید.

چالش ها در مراقبت

در مراحل اولیه، افراد مبتلا به آلزایمر اغلب متوجه می شوند که چه اتفاقی برای آنها می افتد. ممکن است خجالت بکشند یا مضطرب شوند. مراقب علائم افسردگی باشید که پزشک می تواند با دارو آن ها را کنترل کند. با گذشت زمان فرد مورد علاقه شما ممکن است پارانوئید یا پرخاشگر شود و حتی ممکن است به شما روی آورد. به یاد داشته باشید که بیماری مسئول این تغییر است و آنها کنترلی برای آن ندارند. این نوع رفتار را به سرعت به پزشک اطلاع دهید.

سندرم غروب خورشید

کارشناسان نمی دانند چرا، اما برخی از افراد مبتلا به آلزایمر با غروب خورشید ناراحت می شوند. این معمولاً تا غروب و گاهی اوقات تمام شب ادامه دارد. برای کاهش تنش، خانه را به خوبی روشن کنید و پرده ها را قبل از غروب آفتاب بکشید. سعی کنید با یک فعالیت مورد علاقه یا برنامه تلویزیونی حواس او را پرت کنید.

وقتی عزیزتان شما را نمی شناسد

بسیاری از افراد مبتلا به آلزایمر در به خاطر سپردن نام، حتی نام نزدیک ترین افراد به خود، مشکل دارند. یک راه حل موقت این است که تصاویر افرادی را که احتمالاً اغلب آنها را می بینند یا به خوبی می شناسند با اسامی چاپ شده در زیر آن قرار دهید. در نهایت ممکن است فرد مورد علاقه شما دیگر چهره ها را تشخیص ندهد و به گونه ای واکنش نشان دهد که گویی اعضای خانواده غریبه هستند. این اتفاق می تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص برای مراقب اصلی.

علائم هشدار دهنده استرس مراقبین

مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر می تواند از نظر جسمی و روانی خسته کننده باشد. علائم استرس مراقب ها عبارتند از:

  • خشم، اندوه و نوسانات خلقی
  • سردرد یا کمردرد
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل خواب

مراقب خودتان باشید

برای جلوگیری از فرسودگی مراقب، مطمئن شوید که هر روز حداقل چند دقیقه را برای انجام کاری که از آن لذت می برید اختصاص دهید. با دوستان خود در ارتباط باشید و تا زمانی که می توانید سرگرمی ها را دنبال کنید. دوست یا خویشاوندی را پیدا کنید تا پشتیبان شما باشد.

اسناد ضروری

در حالی که عزیز شما هنوز می تواند تصمیمات مهمی بگیرد، با یک وکیل در مورد تهیه پیش نویس دستورالعمل های قبلی صحبت کنید. اینها اسناد قانونی هستند که خواسته های آنها را از نظر درمان های پزشکی و مراقبت های پایان عمر مشخص می کند. آنها باید شخصی را نام ببرند که از طرف آنها در مورد مراقبت های بهداشتی تصمیم بگیرد و امور مالی را مدیریت کند. این به جلوگیری از سردرگمی بعداً کمک می کند اگر آنها دیگر قادر به بیان خواسته های خود نباشند.

مراقبت های بهداشتی در خانه

بسیاری از مردم می خواهند تا زمانی که ممکن است در خانه های خود بمانند. اگر آنها در پوشیدن لباس پوشیدن یا استفاده از حمام به تنهایی مشکل داشته باشند، ماندن در خانه خود کار آسانی نیست. یک دستیار بهداشتی یا پرستار می تواند به بهداشت شخصی و سایر کارهای روزانه کمک کند.

مراحل بعدی

افراد مبتلا به آلزایمر پیشرفته ممکن است توانایی راه رفتن، صحبت کردن یا پاسخ دادن به دیگران را از دست بدهند. در نهایت، این بیماری می تواند عملکردهای حیاتی مانند توانایی بلع را نیز مختل کند. در این زمان ممکن است احتیاج به کمک بیشتری برای مراقبت کردن از آنها داشته باشید، که باعث تسکین درد و راحتی افراد مبتلا به بیماری های لاعلاج می شود.

چگونه به درک کودکان کمک کنیم

وقتی یکی از اعضای خانواده آلزایمر دارد، کودکان ممکن است احساس سردرگمی، ترس یا حتی رنجش کنند. بگذارید کودک بداند که این احساسات طبیعی است و صادقانه به سوالات او در مورد بیماری پاسخ دهید. به آنها کمک کنید تا خاطرات خوش عزیزتان را جشن بگیرند. می توانید یک دفترچه یادداشت با تصاویری از زمان های شادتر بسازید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha