محققان در حال بررسی فواید استاتین ها به عنوان درمانی برای زوال عقل هستند.

استاتین ها سرعت زوال شناختی را در مبتلایان آلزایمر کُند می کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث لاین، محققان گزارش می‌دهند که استاتین ها ممکن است به کُند کردن زوال شناختی در برخی از افراد مبتلا به زوال عقل کمک کنند.

محققان معتقدند مزایای استاتین ها در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی ممکن است عاملی در کاهش علائم زوال عقل باشد.

بر اساس یک مطالعه جدید، افراد مبتلا به زوال عقل در صورت دریافت داروی کاهنده چربی موسوم به استاتین، کاهش شناختی را با سرعت کمتری تجربه می‌کنند.

در این مطالعه، محققان اطلاعات پزشکی بیش از ۱۵۵۰۰ فرد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل مختلط را که واجد شرایط درمان کاهش چربی بودند، بررسی کردند. به حدود ۱۱۰۰۰ نفر از آنها استاتین داده شد.

محققان گزارش دادند افرادی که استاتین مصرف می‌کردند در تست‌های شناختی بهتر عمل کردند.

دکتر «سارا گارسیا-پتاچک»، سرپرست تیم تحقیق و استاد علوم اعصاب و استادیار دپارتمان نوروبیولوژی، علوم مراقبتی و جامعه مؤسسه کارولینسکا در سوئد، گفت: «فرضیه ما این بود که بیمارانی که استاتین مصرف می‌کنند، نتایج شناختی بهتری خواهند داشت و این همان چیزی بود که در نتایج خود یافتیم.»

وی در ادامه افزود: «ما متوجه شدیم بیمارانی که داروی سیمواستاتین دریافت کردند از نظر شناختی بهتر عمل می‌کنند، اما فقط در بیمارانی که تحت درمان طولانی‌مدت بودند. در بررسی بیمارانی که اخیراً درمان را شروع کرده بودند، این مزیت سیمواستاتین را پیدا نکردیم، اما استاتین‌ها به طور کلی همچنان با شناخت بهتری نسبت به عدم درمان مرتبط بودند.»

به گفته محققان، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر ارتباط بین درمان با استاتین و اثرات آن بر آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل مورد نیاز است.

استاتین ها با کاهش چربی، به بهبود الگوی بیوشیمیایی کلی چربی کمک می‌کنند.

آنها با کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL، با نام مستعار کلسترول بد) و افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL، با نام مستعار کلسترول خوب) عمل می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha