شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

فشار خون بالا، یکی از عارضه‌های قلبی و عروقی است که عوامل ژنتیک، نقش پررنگی در ابتلا به آن دارد. آگاهی و مراقبت  در این بیماری تا حدی اهمیت دارد که وزارت بهداشت، طرح «پویش ملی سلامت» را از ۲۰ آبان در سراسر کشور به اجرا گذاشته است؛ طرحی که طی آن مردم می‌توانند به تمام مراکز بهداشت شهرها و روستاهای خود مراجعه کنند و غربالگری فشار خون و دیابت را رایگان انجام دهند تا ببینند در چه وضعیتی به ‌سر می‌برند.

 فشار خون قاتل خاموش زنان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه روزنامه همشهری، دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سؤال که چرا یک‌سوم ایرانی‌ها به فشار خون بالا مبتلا هستند، می‌گوید: عامل و دلیل اصلی ابتلا به فشار خون بالا ارثی و ژنتیک است.

به گفته قارونی: افرادی که پرفشاری خون یا فشار خون بالا را در ژن خود ندارند، نیاز نیست نگران این عارضه باشند. اما حتی همین افراد هم باید 3نکته را رعایت کنند؛ مصرفِ کمِ نمک، سبک تغذیه و فعالیت بدنی مناسب.

بسیاری از پزشکان تأکید دارند که افراد 40سال به بالا خیلی مراقب تغذیه، فعالیت بدنی و فشار خون خود باشند و مدام آن را چک کنند، اما دکتر قارونی می‌گوید: از همان دوران کودکی باید مراقب فشار خون باشیم چون این بیماری هیچ علامت خاصی ندارد و فرد ناگهان و اتفاقی می‌فهمد که به فشار خون بالا مبتلا شده است؛ بنابراین بهترین کار، مراقبت از دوران کودکی است.

از نکات جالب پویش ملی سلامت برای غربالگری فشار خون و دیابت، مشارکت حداکثری آقایان و پایین بودن مشارکت خانم‌ها بوده است موضوعی که دکتر کورش اعتماد، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت هم آن را تأیید کرده و گفته است: مشارکت آقایان در پویش ملی سلامت ۶۵درصد و بسیار امیدوارکننده بوده، اما مشارکت خانم‌ها فقط 35درصد بوده که از آنها هم می‌خواهیم بیشتر مشارکت داشته باشند.

مشارکت پایین زنان در پویش ملی غربالگری فشار خون در حالی است که این بیماری در سنین کمتر در مردها بیشتر است، ولی در دهه40 زندگی در زنان بیشتر دیده می‌شود. مهم‌ترین دلایل ابتلای بیشتر زنان هم چاقی، کم‌تحرکی و البته هورمون‌های زنانه است.دکتر اعتماد درباره گروه سنی مشارکت‌کنندگان هم گفت: بیشترین این گروه سنی در پویش تا الان گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال بوده که انتظار داریم با توجه به اهداف پویش، تمام افراد بالای ۱۸سال کشور در آن شرکت کنند.

مسئولان، هدف از اجرای پویش ملی سلامت را «مراقبت رایگان بیماران دیابتی و پرفشاری خون» در بستر برنامه سلامت خانواده و با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت عنوان کرده‌اند. مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در این رابطه گفته است: دیابت و فشارخون بیمارانِ شناسایی‌شده هر ماه یا هر سه ‌ماه یک‌بار توسط مراقبان سلامت و پزشکان اندازه‌گیری خواهد شد و درصورت نیاز، آنها آزمایش‌ها و داروهای رایگان دریافت خواهند کرد.

 فشار خون قاتل خاموش زنان
30هزار مرگ ناشی از دیابت و 500هزار مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر قابل پیشگیری است.ژنتیک مهم‌ترین دلیل ابتلای افراد به فشار خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha