یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
کد خبر: 365586

بیماری اچ‌پی‌وی (HPV) یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس پاپیلوما (Human Papillomavirus) ایجاد می‌شود. این ویروس معمولاً از طریق تماس مستقیم پوست به پوست یا تماس جنسی انسان به انسان منتقل می‌شود. اچ پی وی یکی از رایج‌ترین عفونت‌های جنسی در جهان است. ویروس اچ پی وی بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد که به چند گروه تقسیم می‌شوند. برخی از این نوع‌ها منجر به تشکیلات یا توده‌های غیرعادی و نادر در پوست، در حالی که برخی دیگر باعث تشکیل زخم‌ها و زگیل های مختلف در نواحی جنسی می‌شوند که اصطلاحا به آنها زگیل تناسلی هم گفته می شود.

علائم بیماری اچ پی وی را بیشتر بشناسید

بیماری اچ‌پی‌وی (HPV) یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس پاپیلوما (Human Papillomavirus) ایجاد می‌شود. این ویروس معمولاً از طریق تماس مستقیم پوست به پوست یا تماس جنسی انسان به انسان منتقل می‌شود. اچ پی وی یکی از رایج‌ترین عفونت‌های جنسی در جهان است.

ویروس اچ پی وی بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد که به چند گروه تقسیم می‌شوند. برخی از این نوع‌ها منجر به تشکیلات یا توده‌های غیرعادی و نادر در پوست، در حالی که برخی دیگر باعث تشکیل زخم‌ها و زگیل های مختلف در نواحی جنسی می‌شوند که اصطلاحا به آنها زگیل تناسلی هم گفته می شود.

بخشی از این نوع‌ها باعث ایجاد سرطان می‌شوند، به ویژه در زنان و سرطان گردن رحم، ولی در اکثر موارد، این عفونت به صورت خود به خود بهبود می‌یابد که بسیار وابسته به وضعیت سیستم ایمنی افراد دارد.

علائم و نشانه‌های عفونت HPV ممکن است مختلف باشند یا در برخی از افراد هیچ علائمی نداشته باشد. از آنجا که برخی از انواعHPV می‌توانند سال‌ها بدون نشانه منتقل شوند، اهمیت ویژه‌ای به واکسیناسیون در جلوگیری از عفونت HPV و انواع سرطانی که ممکن است ناشی از این عفونت باشند، داده شده است.

علائم ویروس HPV چگونه ظهور پیدا میکند؟

علائم بیماری اچ پی وی را بیشتر بشناسید

عفونت با ویروس اچ پی وی در بسیاری از موارد بدون نشانه‌های آشکار ایجاد می‌شود و افراد ممکن است به مدت طولانی عفونت داشته باشند بدون اینکه از وجود آن آگاه باشند. به عبارت دیگر، اکثر افراد مبتلا به HPV هیچ علامت یا علائم خاصی ندارند.

هر چند که برخی از انواع HPV ممکن است علائم یا نشانه‌های خاصی ایجاد کنند، این نشانه‌ها متغیر و وابسته به نوع ویروس می‌باشند. برخی از علائم ممکن شامل موارد زیر باشد:

  • توده و زخم به خصوص در ناحیه اندام های تناسلی و یا حتی دست، پا و صورت
  • مشاهده زگیل های تناسلی به صورت زگیل هایی زیر و کوچکی مانند گل کلم در نواحی تناسلی و یا نواحی لب و دهان
  • تغییرات در آزمایش پاپ اسمیر زنان
  • زائده های پوستی با ظواهر مختلف سیاه یا سفید که فقط پزشک می تواند نوع آن را تشخیص دهد

تاکید مهمی وجود دارد که برخی از انواع HPV که با سرطان مرتبط هستند، ممکن است بدون ایجاد هیچ علامت یا نشانه خاصی در ابتدا، به تدریج تغییراتی را ایجاد کنند که می‌توانند توسط تست های تصویر برداری، پاپ اسمیر و کولپوسکوپی در زنان شناسایی شوند.

زگیل تناسلی یا genital warts چیست؟

"زگیل تناسلی" یا "Genital warts" یکی از علائم عفونت با ویروس پاپیلوما انسانی (Human Papillomavirus یا HPV) است. این علائم عمدتاً در نواحی تناسلی ظاهر می‌شوند و می‌توانند به شکل توده‌های نرم یا زگیل‌های مشابه به ظاهر کلونیزه شده به نظر بیایند.

زگیل‌های تناسلی معمولاً به صورت زگیل‌های کوچک، توده‌ها یا خراش‌ها در نواحی تناسلی (مانند بیرونی و داخلی دهانه رحم، دهانه مهبل، پوست داخلی و خارجی دهانه ادراری و پوست پیراسته) ظاهر می‌شوند. ظاهر و اندازه زگیل‌ها متفاوت بوده و ممکن است به تنهایی یا در گروه‌ها ظاهر شوند.

مهمترین نکته در مورد زگیل‌های تناسلی این است که علاوه بر اینکه ممکن است به شکل خود به خود بهبود یابند، می‌توانند منجر به سرطان‌هایی نیز شوند، به خصوص اگر نوع‌های خاصی از HPV باشند که با سرطانهای تناسلی مرتبط هستند.

برای تشخیص و درمان زگیل‌های تناسلی، مهم است که به پزشک متخصص زنان و یا اورولوژیست در مردان مراجعه کنید. درمان این زگیل‌ها معمولاً شامل روش‌های مختلفی می‌شود، از جمله استفاده از داروها، از بین بردن با لیزر، یا جراحی. همچنین، واکسیناسیون در برخی موارد به منظور پیشگیری از برخی انواع HPV می تواند بسیار کمک کننده باشد.

درمان زگیل تناسلی در غرب تهران

علائم بیماری اچ پی وی را بیشتر بشناسید

در غرب تهران، تعدادی از متخصصان پوست و زنان و مامایی با تجربه در زمینه درمان زگیل تناسلی فعالیت می‌کنند. برخی از روش هایی که برای درمان مورد استفاده قرار میگیرد شامل:

  • کرایوتراپی (فریز کردن زگیل تناسلی)
  • لیزر و جراحی
  • واکسیناسیون اچ پی وی
  • روش های دارو درمانی مانند پودوفیلوتوکسین

اگر در غرب تهران زندگی می کنید دکتر عاطفه نظری به عنوان یکی از بهترین متخصصین زگیل تناسلی در غرب تهران می تواند در جهت درمان زگیل تناسلی شما راه کارهای بسیار کاربردی را در اختیارتان قرار دهد.

در کلینیک عاطفه نظری از کرایوتراپی (فریز کردن زگیل تناسلی)، واکسیناسیون، دارودرمانی و یا در صورت لزوم درمان با لیزر و جراحی استفاده می شود.

به کارگیری تجربه، دقت، تجهیزات به روز و تخصص در درمان زگیل تناسلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که اگر به درستی این کار انجام نشود نه تنها باعث بروز عوارض می شود بلکه جای زگیل ها به راحتی بر روی بدن شما باقی خواهد ماند.

رعایت اصول اخلاقی در درمان، کمک به پیشگیری، استفاده از روش ها و تجهیزات روز دنیا، آموزش و راهنمایی های کامل به مراجعه کنندگان، تخصص و سابقه تحصیلی و درمان از جمله ویژگی هایی است که در کلینیک دکتر عاطفه نظری در غرب تهران در جهت درمان زگیل تناسلی به کار گرفته می شود.

نکات پایانی

اگر رابطه جنسی خطرناک داشته اید و یا احساس میکنید که پارتنر جنسی شما مشکوک به بیماری HPV و یا هر نوع بیماری جنسی دیگر مانند تبخال تناسلی، سوزاک و ... می باشد، حتما به یک متخصص مراجعه کرده تا آزمایش های مختلفی را در جهت تشخیص زگیل تناسلی برای شما انجام گیرد.

مراجعه به یک متخصص زنان برای انجام تست هایی مانند پاپ اسمیر و یا کولپوسکوپی به صورت دوره ای می تواند نه تنها در جهت تشخیص و کنترل زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی کمک کننده باشد بلکه در صورت وجود سایر مشکلات مرتبط با رحم و یا اندام تناسلی زنان، بتوانید تحت نظر پزشک متخصص، نسبت به آنها آگاهی و یا راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha