محققان دریافتند استاتین ها و سایر داروهای کاهش دهنده کلسترول ممکن است به جلوگیری از رشد تومور سرطان روده بزرگ کمک کنند.

استاتین ها در مبارزه با رشد تومور سرطان روده موثرند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیکال نیوز، سرطان روده بزرگ سومین نوع سرطان شایع در سراسر جهان است و می‌توان برای تشخیص هر چه زودتر آن را غربالگری کرد.

غربالگری سرطان روده بزرگ یا از طریق آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع انجام می‌شود، که به دنبال وجود خون در مدفوع که می‌تواند از پولیپ باشد است، یا از طریق کولونوسکوپی برای تجسم پولیپ ها.

دو نوع پولیپ وجود دارد:

• پولیپ هایپرپلاستیک که معمولاً خوش خیم هستند

• پولیپ آدنوماتوز (آدنوم)، که ممکن است به سرطان تبدیل شود.

درمان به طور کلی شامل برداشتن این پولیپ ها است.

کلسترول محرک بسیاری از فرآیندهای متابولیک است و نویسندگان مطالعه نشان دادند که کلسترول باعث ایجاد سرطان در این سلول‌ها می‌شود و رشد تومورها را آغاز می‌کند.

دکتر «میثاق کریمی»، انکولوژیست پزشکی متخصص سرطان‌های دستگاه گوارش در مرکز سرطان بنیاد لنار کالیفرنیا، گفت: «مطالعات قبلی نشان داده‌اند که کلسترول بالا می‌تواند باعث فعالیت سلول‌های بدخیم و کاهش پاسخ ایمنی به سلول‌های سرطانی شود.»

وی خاطرنشان کرد: «همچنین مطالعات نشان داده است که تغییرات در سطح کلسترول خون در بسیاری از سرطان‌ها شایع است، اما محققان هنوز در حال تعیین این هستند که آیا این تغییرات باعث ایجاد سرطان می‌شود یا نتیجه سرطان است.»

دانشمندانی که این تحقیق را انجام دادند، از تومورهای بیماران سرطانی نیز ارگانوئیدهایی ساختند تا سطح این متابولیت ها را بررسی کنند. آنها برای آزمایش اثربخشی یک استاتین معمول تجویز شده، موسوم به آتورواستاتین، در مهار رشد سلول‌هایی با سطوح پایین PKC مورد استفاده قرار گرفتند.

استاتین ها یکی از رایج‌ترین داروهایی هستند که با کاهش میزان کلسترول خون، خطر حوادث قلبی عمده را کاهش می‌دهد.

طراحی یک کارآزمایی برای بررسی اینکه آیا استاتین ها می‌توانند به افرادی که پولیپ برداشته شده اند کمک کنند، یک بررسی طولانی مدت است، زیرا حدود ۵ سال طول می‌کشد تا پولیپ ها بازگردند.

دکتر کریمی گفت: «شواهدی در حال افزایش است که استاتین ها می‌توانند به کاهش خطر ابتلاء به چندین نوع سرطان کمک کنند.»

در حال حاضر معمولاً استاتین ها برای کاهش خطر سرطان تجویز نمی‌شوند.

بهترین راه برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، انتخاب شیوه زندگی سالم و درک خطر ژنتیکی فردی برای این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha