چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 365748

مالیدن مداوم چشم‌ها می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های چشمی و عفونت شود. خشکی و خستگی چشم از جمله مواردی هستند که شما را به مالیدن چشمانتان متمایل می‌کنند و این کار در نهایت منجر به مشکلاتی مانند کاهش یا تاری دید، سردرد، التهاب، حساسیت چشم و ورود باکتری و ویروس به چشمان شما می‌شود.

۱۰ عادت مهم که سلامت چشمانتان را تضمین می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از راهنماتو، اهمیت چشم‌ها به عنوان یک عضو حیاتی بدن بر هیچ کس پوشیده نیست. این عضو علاوه بر زیبایی ابزار یکی از حواس پنج گانه یعنی بینایی به حساب می‌آید و سلامت بینایی مساله مهمی است که بر همه جنبه‌های زندگی از سلامت جسمانی، مشارکت اجتماعی و تحصیلات گرفته تا شغل و موقعیت اجتماعی، اقتصادی تاثیرگذار است.

اما چگونه از چشمان خود مراقبت کنیم تا در پیری و کهنسالی به مشکلات بینایی دچار نشویم؟ با رعایت ۱۰ عادت ساده و روزمره می‌توانید سلامت چشمانتان را بهبود بخشیده و خطر بروز مشکلات بینایی را در آینده کاهش دهید.

۱- استفاده از عینک آفتابی

قرار گرفتن چشم در معرض اشعه ماوراء بنفش به مرور منجر به آسیب رسیدن به قدرت بینایی خواهد شد. به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا استفاده از عینک آفتابی می‌تواند اشعه UV خورشید را مسدود کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، آفتاب سوختگی چشم، سرطان چشم و چروک دور چشم را کاهش دهد. عینک‌های پلاریزه با لنزهای دودی یا خاکستری می‌توانند بهترین محافظت را از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید ارائه دهند.


۲- کاهش قرار گرفتن در معرض نمایشگر


قرار گرفتن طولانی مدت در معرض لوازم الکترونیکی مانند نمایشگر تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت و تلویزیون می‌تواند منجر به خشکی چشم، دردهای گردن و شانه، تاری دید، سردرد، فشار چشم دیجیتال یا سندروم بینایی کامپیوتری شود. انجمن بینایی سنجی آمریکا توصیه می‌کند که برای جلوگیری از بروز سندرم بینایی کامپیوتری قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را رعایت کنید. به طوری که در حین کار با نمایشگر، هر ۲۰ دقیقه، به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله حداقل ۲۰ فوتی نگاه کنید.

۳- استراحت در حین خواندن کتاب


کتاب خواندن مداوم نیز مانند استفاده از نمایشگر می‌تواند منجر به بروز نزدیک بینی شود. در هنگام مطالعه کتاب نیز، قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را رعایت کنید. به منظور فراموش نکردن، می‌تواند برای هر ۲۰ دقیقه یک زنگ هشدار تنظیم کنید.

۴- ورزش


طبق گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا ورزش منظم می‌تواند مزایای زیادی را برای سلامت چشمان شما به دنبال داشته باشد؛ از جمله بهبود عروق خونی چشم، کاهش خطر ابتلا به گلوکوم و رتینوپاتی دیابتی. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده، حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط در هفته به علاوه دو روز تمرین قدرتی برای عضلات لازم است. علاوه بر این، شما می‌توانید به منظور کاهش تنش و فشار چشم به انجام تمرینات چشمی بپردازید.

۵- وقت‌گذرانی در خارج منزل


تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که در خارج از منزل وقت می‌گذرانند، در نوجوانی و بزرگسالی کمتر دچار نزدیک بینی می‌شوند. چه کودک و چه بزرگسال، وقت گذرانی در خارج از منزل را فراموش نکنید. این کار به حفظ سلامت جسمی و بینایی شما منجر خواهد شد. یادتان باشد استفاده از عینک آفتابی را فراموش نکنید.

۶- ترک سیگار


همه می‌دانیم که سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است. به گفته سازمان غذا و داروی امریکا، این کار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را افزایش دهد. جالب است بدانید در افراد سیگاری احتمال ابتلا به آب مروارید حدود دو تا سه برابر و خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا حدود چهار برابر بیشتر از افراد عادی است.

۷- تغذیه مناسب


تغذیه روزانه شما می‌تواند بر روی سلامت چشمانتان تاثیر گذار باشد. خوردن غذاهای غنی از ویتامین‌های A، E و C، بتاکاروتن، امگا ۳، لوتئین، زاگزانتین و روی می‌تواند به رشد سلولی، کاهش التهاب بافت چشم و جلوگیری از آسیب به چشمان توسط رادیکال‌های آزاد کمک کند. با گنجاندن این خوراکی‌ها در رژیم غذایی خود می‌توانید به سلامت چشمانتان کمک کنید:

ویتامین A و بتاکاروتن: زردآلو، هویج، طالبی، سیب زمینی شیرین، فلفل قرمز، پنیر ریکوتا و انبه

ویتامین C: گریپ فروت، پرتقال، لیمو، نارنگی، هلو، توت فرنگی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای قرمز

ویتامین E: آووکادو، بادام، کره بادام زمینی، جوانه گندم، تخمه آفتابگردان

امگا ۳: ماهی هالیبوت، ساردین، قزل آلا و ماهی تن

لوتئین و زیگزانتین: کلم، کلم بروکلی، تخم مرغ، نخود، کلم پیچ، اسفناج، کاهوی رومی، شلغم

روی: لوبیای لیما، لوبیای چشم بلبلی، نخود سیاه، گوشت قرمز بدون چربی، صدف خوراکی، غلات غنی شده، مرغ

۸- خودداری از مالیدن چشم‌ها


مالیدن مداوم چشم‌ها می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های چشمی و عفونت شود. خشکی و خستگی چشم از جمله مواردی هستند که شما را به مالیدن چشمانتان متمایل می‌کنند و این کار در نهایت منجر به مشکلاتی مانند کاهش یا تاری دید، سردرد، التهاب، حساسیت چشم و ورود باکتری و ویروس به چشمان شما می‌شود. به جای مالیدن چشم ها، با مشورت پزشک از قطره‌های چشمی برای مرطوب کردن چشمانتان استفاده کنید.

۹- شستشوی دست‌ها


پیش از دست زدن به صورت، چشمان و لنزهای تماسی، حتما دستانتان را بشویید. حدود ۴۵ میلیون آمریکایی از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند و از هر ۳ نفر، یک نفر دچار عوارض چشمی و از هر ۵ نفر، ۱ نفر به عفونت ناشی از لنزهای تماسی و آسیب قرنیه مبتلا می‌شود. شستشوی مرتب دست‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را تا ۲۱ درصد و بیماری اسهالی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

۱۰- پاک کردن آرایش


بعد از یک روز طولانی، پاک کردن باقی مانده لوازم آرایش از روی صورت اغلب خسته کننده به نظر می‌رسد. انجام این کار به حفظ سلامت چشم و کاهش خطر ابتلا به بلفاریت یا التهاب پلک کمک می‌کند. اگر به عفونت چشم مبتلا شده اید، لوازم آرایش چشم خود را پس از بهبود تغییر دهید، هرگز لوازم آرایش خود را به دیگران قرض ندهید و از لوازم آرایش دیگران نیز استفاده نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha