چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

یکی از دغدغه ­هایی که این روزها ذهن خیلی از افراد اعم از زن و مرد را به خود مشغول کرده است، واژن سالم بدون زگیل است.

علائم واژن سالم بدون زگیل چیست؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی، نوشت: «یکی از دغدغه هایی که این روزها ذهن خیلی از افراد اعم از زن و مرد را به خود مشغول کرده است، واژن سالم بدون زگیل است. زن ها از این بابت نگرانند که آیا سالم هستند و بیماری زگیل تناسلی و ویروس HPV، سلامت آنها را تهدید نمی کند و مردان نیز از این بابت دلواپس هستند که ارتباط با پارتنرشان باعث ابتلای آنها به زگیل تناسلی می شود یا خیر؟ به عبارتی آیا پارتنرشان واژن سالم بدون زگیل دارد یا خیر؟»

علایم زگیل تناسلی واژن

واژن یا همان مهبل عضوی است که نقش اصلی را در فعالیت جنسی در زنان ایفا میکند و بیشترین تماس را در رابطه جنسی دارد و از طرفی بخشی از اندام جنسی است که در داخل بدن قرار گرفته و اگر به زگیل تناسلی مبتلا باشد، در ظاهر قابل مشاهده نیست. اغلب اوقات زگیل تناسلی داخل واژن علایمی ندارد ولی علایمی که ممکن است در صورت درگیری زگیل تناسلی واژن بروز کند، شامل ترشحات بد بو، خارش و خونریزی بویژه بعد از رابطه جنسی می باشد ولی این علایم فقط منحصر به بیماری زگیل تناسلی نیستند و در دیگر عفونت های واژینال نیز ممکن است دیده شوند، لذا فقط بر اساس علایم، نمیتوان این بیماری را تشخیص داد.

تشخیص واژن سالم بدون زگیل

بروز درد ناشی از زگیل تناسلی در داخل واژن تقریبا مشاهده نمی شود و در واقع زگیل تناسلی داخل واژن درد ایجاد نمی کند. بهترین کار برای تشخیص زگیل تناسلی در داخل واژن، معاینه است بعبارتی فقط با معاینه توسط متخصص زنان، میتوان به وجود آن پی برد که آیا واژن سالم بدون زگیل می باشد یا خیر؟

لذا به همه زنانی که فعالیت جنسی دارند، توصیه میشود حتما بصورت سالانه توسط متخصص زنان، معاینه شوند. البته چکاپ سالانه بیشتر برای زنانی است که پارتنر ثابت دارند و مطمئن هستند که پارتنرشان هم فقط با ایشان است ولی در زنانی که در طی سال با پارتنرهای متعددی رابطه دارند یا پارتنرشان فقط با ایشان نیست و به اصطلاح مولتی پارتنر میباشند، شاید بهتر باشد هر شش ماه توسط متخصص زنان چکاب شوند.

زگیل تناسلی

اما سوالی که مطرح میشود این است که واژن سالم بدون زگیل با واژن سالم بدون ابتلا به ویروس HPV یکی است؟ به عبارتی آیا این دو عبارت یک معنا دارند؟

بایستی پاسخ داد که این دو عبارت الزاما با هم یکی نیستند و یک معنا نمی دهند. اگرچه واژنی که مبتلا به زگیل تناسلی باشد، بدین معنا است که به ویروس HPV مبتلا شده است ولی خیلی از افراد هستند که در ناحیه واژن به ویروس HPV مبتلا هستند ولی هیچگاه در کانال واژن و حتی نواحی دستگاه تناسلی خارجی یعنی لابیاماژور و لابیامینور و روی پرده بکارت و دهانه ورودی واژن، زگیل تناسلی مشاهده نمی شود. به عبارتی این دسته از زنان فقط ناقل ویروس HPV هستند و در ظاهر سالم به نظر می رسند.

جالب است بدانید حتی انجام Co-test که عبارتست از انجام همزمان تست پاپ اسمیر و تست HPV PCR از دهانه رحم هم نمیتواند افراد ناقل ویروس HPV در ناحیه واژن را شناسایی کند، چرا که این در این تست ها فقط از دهانه رحم نمونه گیری می شود و نتایج آن هر چه باشد فقط بیانگر وضعیت دهانه رحم یا همان سرویکس است و قابل تعمیم دادن به دیگرنواحی تناسلی یعنی کانال واژن و نیز بخش خارجی دستگاه تناسلی در زنان نیست. علت اینکه فقط از دهانه رحم نمونه گیری می شود نیز این است که دهانه رحم شایعترین جایی است که به سرطان و بدخیمی مبتلا می شود، بویژه هنگامی که به انواع پرخطر ویروس HPV آلوده شده باشد.

پیشگیری از زگیل تناسلی واژن

تاکید می کنم که با رعایت اقدامات پیشگیرانه، ابتلای به ویروس HPV به حداقل میرسد ولی به صفر نمیرسد به عبارتی حتی با رعایت این نکات باز هم احتمال آلودگی به ویروس HPV وجود دارد و اما نکاتی که ابتلای به این ویروس را به حداقل میرساند شامل موارد زیر است:

  • برقراری رابطه جنسی فقط و فقط در چارچوب خانواده: ولی از آنجایی که این موضوع لااقل در شرایط فعلی شاید شعاری باشد و با واقعیت موجود فرسنگ ها فاصله داشته باشد، لذا به ذکرموارد دیگر می پردازیم.
  • استفاده از کاندوم: تحت هر شرایطی از صفر تا صد یک رابطه و حتی استفاده از دو عدد کاندوم هم زمان تا خطر ناشی از پارگی کاندوم را به صفر برساند. کاندوم تا 70 درصد شانس ابتلا به ویروس HPV را کاهش می دهد.
  • تزریق واکسن گارداسیل: استفاده از واکسن گارداسیل تا ۹۰ درصد احتمال ابتلا به زگیل تناسلی و تا ۷۰ درصد شانس ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش میدهد.
  • پرهیز از تعدد شریک جنسی: هر چه شرکای جنسی بیشتری داشته باشید احتمال ابتلای به ویروس HPV بیشتر می باشد.

امیدورام با مطالعه این مقاله و رعایت موارد پیشگیرانه ای که مطرح گردید شاهد کاهش موارد ابتلای به ویروس HPV‌ باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha