سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 366019

بارداری یکی از دوره‌های حساس زندگی هر مادر به شمار می‌رود. تصور این که یک موجود زنده در شکم شما وجود دارد و رشد می‌کند، بسیار شگفت انگیز است. اکنون تصور کنید که این جنین سکسکه هم بکند. قطعا این تجربه‌ای عجیب و گاهی نگران کننده برای مادر محسوب می‌شود.در دوران بارداری، مادران باردار انواع حرکات جنین مانند لگد زدن، ضربه زدن و حرکات ضربان دار را تجربه می‌کنند. یکی از این حرکاتی که ممکن است در این رابطه تجربه کنید، سکسکه جنین است. سکسکسه جنین یک حرکت ریتم دار است که در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ به خصوص اگر این اولین نوزاد شما باشد.این حرکات ممکن است در سه ماهه دوم یا سوم بارداری شروع شود. اما اگر متوجه شدید که الگوی آن به طور ناگهانی تغییر کرده است یا برای مدت طولانی در اواخر بارداری ادامه پیدا کند، احتمالاً بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.در این مقاله اطلاعات بیش‌تری در مورد سکسکه جنین در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سکسکه جنین

دلیل سکسکه جنین چیست؟

سکسکه جنین طبیعی است و نیازی به نگرانی در مورد آن وجود ندارد.

جنین در دوران بارداری، داخل رحم مادر و درون مایعی به نام مایع آمنیوتیک قرار دارد. همانطور که احتمالاً می‌دانید، جنین در ماه‌های پایانی رشد خود می‌تواند مانند یک انسان بالغ نفس بکشد. دلیل اصلی سکسکه جنین هم این نفس کشیدن در مایع آمنیوتیک است.

سکسکه جنین برای کمک به بلوغ ریه جنین در رحم اتفاق می‌افتد. دیافراگم جنین در رحم به طور کامل رشد نکرده است؛ بنابراین وقتی مایع آمنیوتیک را تنفس می‌کند، دیافراگم او منقبض می‌شود که باعث ایجاد این حالت در رحم می‌گردد.

با گوش دادن و احساس کردن حرکات جنین، می‌توان به این نتیجه رسید که فرزند شما سالم است و به‌ درستی نفس می‌کشد.

سکسکه جنین چه زمانی شروع می‌شود؟

اگرچه ریه‌های نوزاد شما بین 13 تا 16 هفتگی شروع به رشد می‌کنند، اما سکسکه جنین ممکن است در اوایل هفته نهم در سونوگرافی دیده شود.

البته این احتمال هم وجود دارد که تا اواخر بارداری متوجه آن نشوید. هر مادر باردار ممکن است در زمان متفاوتی این حس را تجربه کند. برخی موارد به محض 16 هفتگی این حرکات را تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر بعداً در هفته 20 تا هفته 24 بارداری متوجه آن می‌شوند.

سکسکه جنین معمولاً به طور متوسط سه دقیقه و نیم طول می‌کشد. اما گاهی اوقات ممکن است از یک دقیقه تا هشت دقیقه نیز به طول بیانجامد. تغییر وضعیت، راه رفتن و نوشیدن آب توسط مادر باردار نیز می‌تواند بر آن تاثیر بگذارد.

سکسکه جنین چگونه احساس می‌شود؟

سکسکه جنین به‌ ندرت احساس می‌شود؛ اما این به معنی بر وجود نداشتن آن نیست. بنابراین زمانی که جنین شما دچار این حالت می‌شود، شما به عنوان مادر احتمالاً آن را احساس نخواهید کرد. اما روش‌های دیگری برای اطمینان از سلامت و حرکت جنین وجود دارند.

برای مثال، جنین در سه ماه دوم بارداری چرخش تقریباً زیادی دارد و گاهی هم لگد میزند. شما می‌توانید این حرکت و لگد زدن را به‌ وضوح احساس کنید. همچنین شما در دوران بارداری به طور مرتب به پزشک مراجعه می‌کنید که در این معاینات نیز از سلامت جنین مطمئن خواهید شد.

دلیل سکسکه جنین چیست؟

بسیاری از مادران باردار در مورد سکسکه جنین و دلایل بروز آن سوالات مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها پاسخ خواهیم داد:

اسپاسم دیافراگم

دیافراگم نوزاد به‌ مرور زمان تشکیل می‌شود. انقباض و اسپاسم در دیافراگم باعث سکسکه جنین خواهد شد. لازم به ذکر است که یکی از دلایل اسپاسم دیافراگم، تنفس در مایع توسط جنین است.

پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین

گاهی اوقات به دلیل حرکت زیاد جنین، بند ناف به دور گردن او می‌پیچد که این موضوع باعث کم شدن جریان اکسیژن ورودی به جنین و سکسکه جنین می‌شود.

این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد. زمانی که سکسه جنین بیش از حالت عادی باشد، پزشک متخصص می‌تواند علت آن را با معاینه تشخیص دهد.

رشد و تکامل جنین

در حین رشد و تکامل جنین، گاهی سکسکه کردن نیز اتفاق می‌افتد و این طبیعی است.

چگونه سکسکه جنین را کاهش دهیم؟

با انجام موارد زیر، می‌توانید سکسکه جنین را تا حد زیادی کاهش دهید:

  • نوشیدن آب کافی: نوشیدن آب و هیدراته بودن بدن مادر باردار، این نوع حرکات جنین را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم که در طول روز، در فواصل منظم و به‌ مرور آب کافی بنوشید.
  • ورزش کردن: مگر این که پزشک شما دستور استراحت مطلق داده باشد، داشتن تحرک در دوران بارداری مفید است و سکسکه جنین را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم که فعالیت بدنی منظم داشته باشید و ورزش‌های مناسب بارداری را انجام دهید.
  • داشتن رژیم غذایی سالم: داشتن رژیم غذایی سالم به این معنی نیست که کم غذا بخورید؛ بلکه به این معنی است که باید غذاهای سالم و مقوی را مصرف کنید. با شروع دوره بارداری توصیه می‌کنیم برنامه غذایی مناسب بارداری را در پیش بگیرید.

آیا ممکن است سکسکه جنین خطرناک باشد؟

سکسکه کردن جنین خطرناک نیست و جایی برای نگرانی وجود ندارد. برخی از مادران نگران هستند که جنین آن‌ها تشنج داشته باشد؛ اما تشنج جنین در رحم بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. همچنین این حرکات کاملاً با حرکات مربوط به تشنج متفاوت است و جدا محسوب می‌شود.

هرچه به اواخر بارداری و به تاریخ زایمان خود نزدیک می‌شوید، ممکن است حرکات سکسکه مانند فرزند شما کاهش پیدا کند. به حرکت طبیعی و روزانه جنین توجه داشته باشید. اگر حس می‌کنید که چیزی درست نیست، به غریزه خود اعتماد کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

سخن پایانی

اگرچه سکسکه جنین یک احساس عجیبی است، جایی برای نگرانی وجود ندارد. در واقع، این حالت به این معنی است که حال جنین شما خوب است و به طور طبیعی رشد می‌کند. این حالت، تمرین عمل تنفس جنین در دوران بارداری است.

با این حال به خصوص در اواخر بارداری، مهم است که به حرکت جنین خود توجه داشته باشید. اکثر پزشکان از شما می‌خواهند که تعداد لگدهای جنین را بشمارید. این حرکات به پزشک نشان می‌دهند که جنین شما سالم و فعال است و به خوبی حرکت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha