داستان گرانی کالاهای اساسی به ویژه مواد پروتئینی و گوشت تمامی ندارد و گوش مسوولان مربوطه نیز بدهکار هیچ گزارش و آمار و فاجعه‌ای نیست، گویا دغدغه سفره مردم از اذهان دولتمردان سیزدهم رخت بربسته و به فراموشی سپرده شده است. دیگر هیچ تلنگری کارساز نیست و وعده‌ها هم کارگر نمی‌افتد! صف‌های بلند و طولانی برای خرید گوشت و مرغ منجمد هم وجدان مسوولی را نمی‌آزارد.

 کاهش سرانه مصرف گوشت به ۷۰۰ گرم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، حکایت گرانی در دولت سیزدهم آنقدر اسفناک و تصاعدی بوده که دیگر همه به گرانی روزانه کالاها عادت کرده‌اند یا بهتر بگوییم که سر شده‌اند و توان مقابله با موج گرانی را ندارند. کاهش سرانه مصرف گوشت به ۷۰۰ گرم رسیده است و این یعنی فاجعه!


به گفته یک کارشناس در صداوسیما، سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر نفر در ۳ دهک پایین جامعه، تنها حدود ۷۰۰ گرم است. برمبنای داده‌های مرکز آمار در ۱۴۰۱ دهک ۱۰ یعنی فقیرترین دهک جامعه در هر ماه به طور متوسط تقریبا ۴۳۰ گرم گوشت مصرف می‌کرد. مقایسه این داده‌ها با سال ۱۴۰۰ هم نشان می‌دهد که حجم مصرف، ۶۷ گرم نسبت به ۱۴۰۱ کمتر شده است؛ موضوعی که پیش‌تر «جهان‌صنعت» به آن پرداخته بود. براساس همین آمار رقم مصرف برای دهک دوم در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ یکسان بوده، رقم مصرف برای این گروه برابر ۶۸۰ گرم در هر ماه برآورد شده بود. میزان مصرف در دهک سوم نیز در سال ۱۴۰۱ تغییر زیادی نکرده و کمتر از ۱۰ گرم افزایش یافته است. داده‌ها نشان می‌دهند که حجم مصرف گوشت در سه دهک پایین جامعه، به نوعی رکورد پنج‌ساله در حجم مصرف را زده است.


گوشت مصرف ماهانه ۱۴۰۱


اخیرا یکی از کارشناسان حامی دولت به گونه‌ای دیگر این فاجعه را در صدا و سیما مطرح و به ارقام بسیار کمتری اشاره کرده است. مهدی سروی، کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی، اعلام کرده که میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در کشور ۸ کیلوگرم و در سه دهک پایین جامعه ۲ کیلوگرم است. به گفته او سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر نفر در ۳ دهک پایین جامعه، حدود ۷۰۰ گرم است. نکته قابل تامل در داده‌های مرکز آمار این است که برخلاف سه دهک اول یعنی سه گروه کم‌درآمد، در هفتاد درصد باقی‌مانده میزان مصرف گوشت قرمز هم کاهش یافته است. بر همین اساس میانگین مصرف گوشت قرمز فقط میان کل خانواده‌های شهری به ۱ کیلو و ۵۶۰ گرم در هر ماه از ۱۴۰۱ رسیده که نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۹۰ گرم کاهش داشته است.


ناتوانی دولت در تامین گوشت با نرخ مصوب


دیروز ۱۹ دی ۱۴۰۲ هر کیلوگرم ران، راسته و سردست گوشت گوسفندی به طور متوسط ۶۰۰ هزار تومان و ران و سردست گوساله هر کیلو به طور متوسط ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت که نسبت به میانگین درآمد جامعه قیمت بالایی به شمار می‌آید.
دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور گفت: متاسفانه با این افزایش قیمت‌ها، مصرف گوشت قرمز از اولویت مردم خارج شده و تقاضا برای انواع گوشت قرمز کاهش چشمگیری پیدا کرده است تا جایی که مشاهدات ما در واحدهای بسته‌بندی نشان می‌دهد کارکنان سهمیه‌ گوشتی را که از شرکت می‌گیرند می‌فروشند تا اقلام مورد نیاز دیگر را تهیه کنند. مسعود رسولی دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور دلیل این افزایش قیمت را کمبود گوشت قرمز در کشور دانست و گفت: با کاهش جمعیت دام در سال گذشته دولت برای تنظیم بازار گوشت گوسفندی مبادرت به واردات کرد تا بتواند کمبود تولید را جبران کند، اما اخیرا کاهش حجم واردات قیمت گوشت گوسفند را بالا برده است.
وی افزود: تا مرداد ماه سال جاری شرکت پشتیبانی امور دام کشور لاشه دام سنگین را کیلویی ۲۳۰ هزار تومان می‌خرید و با قیمت ۱۸۵ هزار تومان به عرضه‌کننده می‌داد. از مرداد ماه و پس از آن با افزایش قیمت دام توان شرکت پشتیبانی هم برای خرید آن پایین آمد و نتوانست محصول تولید داخلی را در اختیار عرضه‌کننده قرار دهد و برای پاسخگویی به تقاضا به واردات متوسل شد.
رسولی ادامه داد: قیمت مصوب گوشت ران، دست و راسته گوساله ۲۹۹ هزار تومان در هر کیلو و قیمت مصوب ران و سردست گوشت گوسفندی ۳۹۰ هزار تومان است، اما دولت در تامین مقدار کافی گوشت قرمز با این قیمت مصوب به میزان کافی موفق نبوده و در نتیجه شمار زیادی نیاز خود را از مغازه‌های قصابی تامین می‌کنند که این واحدهای صنفی نیز قیمت را براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند.
دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور تصریح کرد: متاسفانه با این افزایش قیمت‌ها مصرف گوشت قرمز از اولویت مردم خارج شده و تقاضا برای انواع گوشت قرمز کاهش چشمگیری پیدا کرده است تا جایی که مشاهدات ما در واحدهای بسته‌بندی نشان می‌دهد کارکنان سهمیه‌ گوشتی را که از شرکت می‌گیرند می‌فروشند تا اقلام مورد نیاز دیگر را تهیه کنند.
او شایعات مربوط به ناسازگار بودن گوشت گوسفندی وارداتی با ذائقه ایرانی‌ها را تکذیب کرد و گفت: این را صنف قصابان می‌گویند چون بیشتر عرضه آنها از دام تولید داخل است وگرنه تفاوتی در کیفیت انواع گوشت گرم تولید داخل و وارداتی وجود ندارد.


اعتراض بهارستانی‌ها به گرانی گوشت


نماینده کاشمر در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس گفت: با این فرمانی که دولت پیش می‌رود باید گوشت را ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان بخریم که همین اتفاق نیز افتاد.
جواد نیک‌بین در تذکری گفت: شرکت گاز در تابستان امسال به خاطر قطعی گاز پتروشیمی‌ها حدود ۴۰۰ هزار تن سهمیه کود اوره را به بخش کشاورزی به دلیل اختلاف با سازمان برنامه پرداخت نکرد و در حال حاضر نیز خوراک پتروشیمی‌ها قطع می‌شود که گرانی فزاینده‌ای در کشور خواهد داشت. نیک‌بین با انتقاد از تامین نکردن موارد ضروری بخش کشاورزی، اظهار کرد: این مساله باعث خواهد شد در حوزه کشاورزی اتفاقات بدی بیفتد و شاهد گرانی‌هایی باشیم.
وی ادامه داد: با این فرمانی که دولت پیش می‌رود باید گوشت را ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان بخریم که همین اتفاق نیز افتاد، اما فرمان اقتصادی دولت باید تغییر کند. نماینده کاشمر گفت: در مجلس مصوب کردیم که با یک ضامن وام ازدواج پرداخت شود، اما بسیاری از زوج‌های جوان حدود ۲ سال در نوبت می‌مانند. هفته گذشته در جاده خلیل‌آباد به بردسکن زوج جوانی براساس تصادف کشته شدند، با اینکه این جاده بودجه دارد، اما هیچ کاری انجام نشده و راهداری مقصر اصلی کشته شدن جوانان در این مسیر است.


مسوولان گرانی را انکار می‌کنند


مسوولان گرانی را انکار می‌کنند و زیر بار افزایش افسارگسیخته قیمت گوشت نمی‌روند. در همین رابطه، منصور پوریان رییس شورای تامین‌کنندگان دام در رابطه‌ با اظهارنظرهای مطرح‌شده توسط یکی از نمایندگان مجلس درخصوص قیمت گوشت گفت: متاسفانه این قبیل صحبت‌ها در بازار اثرات روانی مختلفی دارد. در حال حاضر بیشترین واردات گوشت گوسفندی از آسیای میانه انجام می‌شود؛ قیمت اولیه دام زنده سبک در کشورهای مبدأ حدود ۳ دلار و ۲۰ سنت است و باتوجه‌ به هزینه‌های کشتار و سایر هزینه‌ها قیمت هر کیلوگرم از لاشه کامل گرم گوسفندی به محدوده قیمتی ۶ دلار و ۵۰ سنت می‌رسد.
پوریان ادامه داد: قیمت اولیه هر کیلوگرم گوشت گوساله زنده نیز حدود ۲ دلار و ۷۰ سنت است که با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل و غیره محدوده قیمتی هر کیلوگرم لاشه استخوانی گوساله به ۶ دلار می‌رسد و در صورت جدا کردن استخوان آن، قیمت گوشت گرم گوساله بالاتر از ۶ دلار خواهد بود. گوشت منجمد گوسفندی عموما از مغولستان به قیمت تقریبا ۴ دلار و گوشت منجمد گوساله نیز از برزیل به قیمت حدود ۵ دلار وارد کشور می‌شود.
وی افزود: باید توجه داشت این قیمت‌ها، نازل‌ترین نرخ برای انواع مختلف گوشت قرمز است که وارد کشور می‌شود و گوشت مرغوب‌تر استرالیایی با این قیمت‌ها وجود ندارد. وقتی قیمت جهانی گوسفند زنده ۳ دلار است، چگونه می‌توان آن را کمتر از ۳ دلار تهیه کرد؛ البته گوساله زنده که با قیمت ۲ دلار ۷۰ سنت از پاکستان خریداری می‌شود، دشواری‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین قیمت‌های مطرح‌شده برای گوشت گرم توسط این نماینده مجلس اشتباه است.

اقدامات موثر جهاد کشاورزی و افزایش ۲۰ درصدی تولید دام سبک


رییس شورای تامین‌کنندگان دام با اشاره به مناسب ‌بودن شرایط فعلی بازار بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با واردات لاشه گرم در تابستان کمک بزرگی به بخش تولید کرد و از آنجایی‌که بیشترین حجم کشتارها برای تهران انجام می‌شود، می‌توان گفت افزایش زایش ۲۰ درصدی در دام سبک در جنوب و جنوب غربی کشور ناشی از اقدام به موقع وزارت جهاد کشاورزی برای واردات لاشه گوشت به تهران با قیمت مصوب بوده است. علاوه بر این با توجه به تداوم اقدامات موثر، در زمستان امسال نیز شاهد افزایش تولید خواهیم بود.
پوریان با اشاره به شرایط اقلیمی هوای غیرسرد در سال جاری عنوان کرد: در جنوب غرب و غرب کشور، شاهد زمستانی معتدل هستیم و این اقلیم آب‌وهوایی به‌گونه‌ای است که آمار زایش را در دام‌های سبک بالا می‌برد و سبب افزایش تولید می‌شود.


فرآیند واردات گوشت قرمز و نحوه تخصیص ارز به آن


منصور پوریان ضمن ابراز رضایت از حمایت‌ها و اقدامات مثبت جهاد کشاورزی، نسبت به فرآیند تخصیص ارز انتقادهایی را وارد کرد و توضیح داد: شرکت‌های واردکننده ابتدا باید کانتینر گوشت قرمز وارداتی را به وزارتخانه کشاورزی تحویل ‌دهند تا بعد از مدتی با گرفتن تاییدیه و اخذ امضاهای مختلف از سازمان بازرسی و شرکت پشتیبانی امور دام و غیره بابت کیفیت و نوع گوشت وارداتی، نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی ارسال ‌شود.
پوریان ادامه داد: پس از تایید دوباره بررسی‌های انجام‌شده، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت واردکننده گوشت را به بانک مرکزی معرفی می‌کند و این فرآیند حدود یک ماه زمان می‌برد. بر این ‌اساس به شرکت‌های واردکننده گوشت قرمز بعد از گذراندن فرآیند تاییدیه گوشت، ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، تعلق می‌گیرد نه از زمان ابتدایی واردات گوشت.


تلاش بی‌سرانجام سودجویان برای ایجاد شوک قیمتی به بازار گوشت در تعطیلات سال نوی میلادی


رییس شورای تامین‌کنندگان دام با اشاره به سوءاستفاده برخی از سودجویان و تلاش برای افزایش قیمت‌ها تشریح کرد: بیشترین بخش واردات گوشت گرم از کشورهای غیرمسلمان مانند ارمنستان، گرجستان، روسیه و رومانی انجام می‌شود و این کشورها به مدت یک هفته در تعطیلات سال نوی میلادی هستند به همین خاطر در این زمان واردات گوشت انجام نخواهد شد، اما عده‌ای با سوءاستفاده از این فضا می‌خواستند قیمت‌ها را افزایش دهند.
وی ادامه داد: در هفته‌های گذشته شاهد به‌ وجود آمدن برخی بازارهای مصنوعی بودیم که هدف آن ایجاد شوک قیمتی در بازار بود، اما به دلیل فراوانی گوشت در بازارها، بازار مصنوعی نتوانست تغییری در قیمت‌ها به وجود بیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha