خیلی‌ها قصد ترک سیگار دارند و خیلی از آنها برای این کار از سیگارهای الکترونیک یا ویپ‌ها (Vape) کمک می‌گیرند؛ سیگارهایی که با باتری کار می‌کنند، یک محفظه با محتوای مایع دارند که داخل آن نیکوتین و اسانس وجود دارد و مثل سیگارهای معمولی نیستند که دود، خاکستر و بوی بد داشته باشند. اما سؤالی که همه دارند، اینکه این سیگارها خطرشان کمتراست یا با سیگارهای معمولی‌فرقی ندارند؟

سیگارهای الکترونیک خطرناک تر از سیگارهای معمولی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،چطور کار می‌کنند؟ مایع داخل محفظه سیگارهای الکترونیک بر اثر حرارت تبخیر و بخار آن توسط فرد استنشاق می‌شود. بخار حاوی نیکوتین مثل سیگار معمولی استنشاق می‌شود، اما دود ندارد و همین نداشتن دود و بوی بد و خاکستر باعث می‌شود موقع سیگار کشیدن احساس خوبی داشته باشید. این سیگارها به‌دلیل شکل زیبای ظاهری و عطر خوبی که دارند، بین نوجوانان یا افراد زیر 18سال و نیز دختران جوان هم طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. تعدادی از افرادی که از سیگار الکترونیک استفاده می‌کنند، در گفت‌وگو با همشهری به این موضوع اشاره کرده‌اند که علت گرایش‌شان به این سیگارها ، ترک سیگار معمولی است و همینطور اینکه ضررشان از سیگار معمولی کمتر است، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ویپ‌ها و پادهابی‌ضرر نیستند و خطرات متعددی دارند.


این سیگار خطرناک‌تر از آن سیگار است


تحقیقات بین‌المللی نشان داده که این سیگارها اتفاقا بسیار خطرناک‌تر هم هستند. جالب اینکه اغلب استفاده‌کنندگان از سیگار الکترونیک همزمان از سیگار معمولی هم استفاده می‌کنند؛ موضوعی که به‌گفته متخصصان می‌تواند سلامت و حتی حیات آنها را به خطر بیندازد. البته خیلی از کارشناسان نیز بر این نظرند که استنشاق بخار نیکوتین لزوما خطرناک نیست. با این حال سازمان جهانی بهداشت چند سال پیش توصیه اکید کرد: «مصرف‌کنندگان تا زمانی که ایمنی این سیگارها ثابت نشده، از آن استفاده نکنند؛ چراکه خطرات آن هنوز معلوم نیست.

بخاری که از آن متصاعد می‌شود، هنوز به‌درستی مورد بررسی قرار نگرفته و هیچ مدرکی هم وجود ندارد که ثابت کند در ترک سیگار مؤثر است و حتی ممکن است دروازه‌ای برای اعتیاد در بین جوانان باشد.»سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هم این سیگارها و تأثیر آن در ترک سیگار را تأیید نکرده است. با این حال طی چند سال آمار استفاده از سیگارهای الکترونیک بین جوانان از جمله در آمریکا و اروپا افزایش یافته و با قوانین سخت‌گیرانه‌ای که برخی کشورها گذاشته‌اند و با اطلاع‌رسانی‌هایی که درباره خطرات آن صورت گرفته، آمارها دوباره فروکش کرده است.



تذکرات ستاد کشوری کنترل دخانیات


چندی پیش، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت هشدار داد که بعضی‌ها به‌دنبال گرفتن مجوز احداث کارخانه سیگار الکترونیک در کشور هستند که باید جلوی آن گرفته شود؛ چراکه احداث آن یک عقبگرد برای نظام سلامت است. دکتر محمدرضا مسجدی درباره مضرات سیگارهای الکترونیک بر سلامت افراد گفت: در این محصولات عمدتا نیکوتین، گلیسیرین و حجم عظیمی از مواد معطر سرطان‌زا وجود دارد.

سیگارهای الکترونیک خطرناک تر از سیگارهای معمولی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha