بارش برف در اغلب نقاط کشور و پایین آمدن دما سبب شد تا کوهنوردان زیادی در شهرهای مختلف گرفتار شوند و طی چند روز اخیر تاکنون 2 نفر در دارآباد و توچال جان خود را از دست داده و 3نفر در اشنویه به سرنوشت نامعلومی دچار شده‌اند.

 عملیات نجات در برف

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، مهم‌ترین حادثه به مفقود شدن کوهنوردان در ارتفاعات اشنویه برمی‌گردد؛ جایی که 5کوهنورد در راه بازگشت گرفتار بهمن شدند. یحیی خلیلی، معاون امداد و نجات هلال احمر آذربایجان غربی درباره این حادثه به همشهری می‌گوید: 5کوهنورد اهل نقده روز پنجشنبه به ارتفاعات رندوله اشنویه صعود کرده بودند.

آنها که کوهنوردان حرفه‌ای بودند شب را در ارتفاعات گذرانده بودند و طبق برنامه‌ریزی‌شان روز جمعه قصد بازگشت داشتند که دچار حادثه شدند. او درباره این حادثه می‌گوید:‌ کوهنوردان در راه بازگشت بودند که ریزش بهمن اتفاق افتاد و هر کدام از کوهنوردان دچار سرنوشت متفاوتی شدند. منطقه‌ای که این حادثه در آنجا اتفاق افتاد منطقه‌ای بهمن‌گیر و خطرناک است.

خلیلی ادامه داد:‌ ساعت 12:05 جمعه این حادثه به هلال احمر گزارش شد و چندین تیم از هلال احمر اشنویه، نقده، ارومیه و تیم واکنش سریع راهی منطقه شدند. تیم‌های جست‌وجو در همان ساعت‌های اولیه موفق شدند 2نفر از کوهنوردان را که تأثیر کمتری از بهمن پذیرفته بودند، نجات دهند اما ردی از 3کوهنورد دیگر به‌دست نیامد.

با وجود این از همان زمان عملیات جست‌وجو بدون وقفه ادامه دارد. خلیلی درباره روند عملیات گفت: محلی که کوهنوردان گرفتار بهمن شده‌اند به‌طور دقیق شناسایی شده است و با وجود اینکه در اینجا سرمای شدیدی وجود دارد و برف و کولاک است، همکارانم با استفاده از تجهیزات ویژه در تلاش هستند تا 3کوهنورد گرفتار شده را پیدا کنند.



مرگ 2 نفر در دارآباد و توچال


در روزهای پایانی هفته گذشته در ارتفاعات شمال تهران نیز برف سنگینی بارید و کوه‌ها را سفیدپوش کرد. در این شرایط شماری از کوهنوردان بی‌توجه به هشدارها به ارتفاعات صعود کردند و در این میان یک کوهنورد در توچال جان خود را از دست داد. پیکر این مرد میانسال را که از شدت سرما دچار یخ‌زدگی شده بود شماری از کوهنوردان کشف کردند. همچنین کوهنورد دیگری نیزدر ارتفاعات دارآباد جان خود را از دست داد. در این شرایط بود که گروهی از امدادگران هلال‌احمر استان تهران راهی محل حادثه شده و پیکر کوهنورد جانباخته را که ظاهرا به تنهایی صعود کرده بود به پایین منتقل کردند.


نجات 9نفر در پیست اسکی


از چناران واقع در استان خراسان رضوی نیز خبر می‌رسد که 9کوهنورد در پیست اسکی شیرباد در ارتفاعات بینالود دچار حادثه شده بودند که امدادگران هلال‌احمر بعد از 8ساعت تلاش در جریان عملیاتی سخت و نفس‌گیر موفق شدند آنها را نجات دهند. محسن ذاکریان، مدیرعامل هلال‌احمر استان خراسان رضوی درباره این حادثه گفت: ساعت 18:45 روز جمعه اعلام شد که ۹ نفر در ارتفاعات بینالود و در منطقه پیست اسکی شیرباد مفقود شده‌اند که بلافاصله تیم عملیاتی امداد و نجات کوهستان چناران راهی محل حادثه شدند. شواهد نشان می‌داد که به‌علت نامساعد بودن شرایط جوی و برف و بوران شدید این افراد زمین‌گیر شده و مسیر برگشت را گم کرده‌اند که اعضای تیم کوهستان جست‌وجوها را آغاز کرده و بعد از ساعت‌ها تلاش موفق شدند 9مفقودی را در برف و بوران پیدا کرده و به مکان امن منتقل کنند.



عملیات در ارتفاع 2هزار متری


حادثه دیگر در کوه‌های راسوند شازند در استان مرکزی اتفاق افتاد. عصر جمعه به هلال‌احمر خبر رسید که 3کوهنورد در ارتفاعات گرفتار برف شده‌اند. اطلاعات اولیه نشان می‌داد که یکی از این 3نفر مصدوم شده و نیاز به امدادرسانی فوری دارد. در این شرایط تیم کوهستان راهی محل حادثه شد. علیرضا شهرجردی، مدیرعامل هلال‌احمر استان مرکزی در توضیح این عملیات گفت: این افراد در ارتفاع 2هزار متری دچار حادثه شده بودند که همکارانم با اطلاعاتی که به‌دست آورده بودند در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانستند خود را به حادثه‌دیدگان رسانده و عملیات امداد را آغاز کنند. آنها بعد از یافتن کوهنوردان برای یکی از آنها که مصدوم شده بود اقدامات درمانی اولیه را انجام دادند و در ادامه آنها را به پایین منتقل کردند.



نجات ٢ نوجوان در ارتفاعات وینه


عملیات دیگری که در جریان آن امدادگران هلال‌احمر موفق شدند جان افراد گرفتار در برف را نجات دهند به گرفتار شدن 2پسر نوجوان در ارتفاعات وینه در جاده چالوس مربوط می‌شود. این حادثه صبح شنبه اتفاق افتاد و تیم ویژه‌ای از امدادگران راهی محل حادثه شدند. محمدباقر خلفی، مدیرعامل هلال‌احمر البرز در توضیح این عملیات گفت: در ارتفاعات منطقه وینه در جاده چالوس گزارش مفقود شدن ۲ نوجوان به مرکز هماهنگی و پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر استان، اعلام شد که بلافاصله پس از دریافت گزارش حادثه، امدادگران به محل حادثه اعزام شدند. امدادگران پس از 3 ساعت پیمایش، 2پسر نوجوان را پیدا کرده و آنها را با رعایت نکات ایمنی و فنی به محل امن انتقال دادند. او از مردم خواست درصورت ناآگاهی از محل طبیعت گردی، بدون برنامه‌ریزی اقدام به کوهپیمایی نکنند.




مفقود نشدند؛ تفریح می‌کردند


در شرایطی که این روزها تیم های امداد و نجات برای کمک به افراد گرفتار شده در برف و بوران در آماده باش هستند و با جان و دل برای نجات حادثه دیدگان به دل خطر می‌زنند، اما بعضی از ماموریت ها خستگی را به تن شان باقی می‌گذارد. درست مثل افرادی که نزدیکان‌شان خبر مفقود شدن آنها را اعلام می‌کنند اما بعد از پیدا شدن آنها تماسی با امداد نمی‌گیرند. یا افرادی که بعد از صعود دچار خستگی می‌شوند و برای اینکه راحت ‌تر برگردند وانمود می‌کنند که صدمه دیده اند. گروه دیگر هم افرادی هستند که به خانواده شان می‌گویند به کوه می‌روند اما بعد معلوم می‌شود که به جای کوه در حال تفریح بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha