یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 366704

با توجه به اینکه سطح پوست همیشه با هوای بیرون در ارتباط است تغییر فصل می‌تواند تأثیر زیادی بر آن داشته باشد. سرمای زمستان هم می‌تواند باعث خشک شدن آن شود. بنابراین باید بدانیم در زمستان چطور باید از پوست خود مراقبت کنیم.

در زمستان هم باید کرم ضدآفتاب بزنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، هر فصل تأثیر خاصی بر پوست دارد و می‌تواند باعث طراوت و شادابی یا خشکی و زبری آن شود. هوای سرد زمستان می‌تواند برای پوست خشن باشد؛ هوای سرد و کم آب، تفاوت سرمای بیرون از خانه با گرمای خشک داخل، و بادهایی که می‌توانند به پوست آسیب برسانند از جمله عواملی هستند که صرف نظر از نوع پوست باعث می‌شوند پوست بیشتر نیاز به تنظیم روتین‌های همیشگی داشته باشد.


عوامل تأثیر گذار بر پوست


دکتر خلیل صداقت پیشه، متخصص پوست و مو و زیبایی درباره چگونگی مراقبت از پوست در فصل زمستان می‌گوید: عوامل زیادی بر کیفیت پوست انسان مؤثر هستند. یعنی می‌توان گفت علاوه بر دخالت عوامل ژنتیکی و داخلی؛ شرایط محیطی نیز در آن تأثیر گذار است؛ محیط سرد، گرم، خشک و نیز هوای آلوده و. . به نوعی بدترین تأثیر محیطی را بر پوست می‌گذارند. هوای سرد و خشک اغلب پوست‌های معمولی را خشک و پوست‌های خشک را خشک‌تر خواهدکرد؛ به گونه‌ای که ممکن است پوست دچار اگزما شود، جریان خون در پوست کند می‌شود و در نتیجه پوست رنگ پریده می‌شود.

تأثیر سرما بر پوست


به گفته این متخصص پوست، سرما باعث می‌شود پوست خشک، حساس و دچار خارش شود. اگزما، ترک و پوسته پوسته شدن هم دیگر مشکلی است که برای پوست خشک اتفاق می‌افتد.

سرما حتی در موارد شدید می‌تواند باعث کاهش خون رسانی به اندام‌های تحتانی مثل انگشتان و نوک بینی و همچنین تغییر رنگ پوست شود؛ به گونه‌ای که حتی گاهی با قطع خون رسانی، ممکن است پوست سیاه شود. این‌ها از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است در هر فرد کاملاً متفاوت باشد.


حساسیت به سرما


دکتر صداقت پیشه می‌گوید: علاوه بر اینها بعضی افراد حساسیت به سرما دارند یعنی ممکن است دچار کهیر سرما، خارش و صدمات جبران ناپذیری دچار شوند.

به طور کلی محافظت از پوست که بزرگ‌ترین محافظ بدن است خیلی مهم است. حتی لک و آسیب دیدگی ناشی از اشعه آفتاب نیز در زمستان کمتر نیست. یعنی به علت انعکاس اشعه از آب باران روی زمین وکوه و همچنین برف ممکن است آسیب اشعه را بر پوست بیشتر کند. همچنین خشکی پوست افراد مسن که در بیشتر موارد هم دچار خشکی پوست هستند با سرما تشدید می‌شود و بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

مراقبت از پوست در زمستان


به گفته این متخصص پوست به طور کلی در فصل زمستان برای مراقبت از پوست باید به این موارد توجه کرد؛ بهتر است تا حد ممکن در معرض مستقیم هوای سرد قرار نگرفت. استفاده از ضدآفتاب که معمولاً به نظر می‌رسد در زمستان لازم نیست نباید فراموش شود. حتی در کوهستان و در مجاورت برف و باران به خصوص اگر هوا آفتابی باشد؛ چرب نگه داشتن پوست با لوسیون‌های بدن به خصوص برای افرادی با پوست خشک دارند و همچنین در افراد مسن اهمیت زیادی دارد و از ابتلای آن‌ها به اگزما و ترک‌های پوستی محافظت خواهد کرد.

داشتن تحرک و گاهی سایش دست‌ها روی یکدیگر هم به گرم نگه داشتن پوست که مستقیم در معرض سرماست کمک می‌کند.

خشکی هوا


هوای سرد در بیشتر موارد با خشکی نیز همراه است. بنابراین بهتر است در محیط خانه به کمک دستگاه انتشار بخار هوا یا بخور محیط خانه را مرطوب نگه داریم.

در موارد خشکی شدید پوست و اگزما نیز استفاده از کرم‌های چرب و حتی وازلین خیلی کمک کننده است. محافظت از لب‌ها در هوای سرد نیز خیلی مهم است؛ یعنی باید چرب و محفوظ نگه داشته شود.

به گفته این متخصص پوست در فصل زمستان باید بیشتر مراقب خون رسانی به پوست باشیم. خون رسانی به انگشتان و نواحی انتهایی بدن که در هوای سرد دچار کاهش خون رسانی می‌شوند ضروری است. این کار به کمک دستکش یا قراردادن دست‌ها در جیب و همچنین ساییدن آن‌ها به یکدیگر بهتر انجام خواهد شد.

اگزما


برای درمان اگزما، اختلال در خون رسانی، آ سیب‌های محیطی حتماً باید با متخصص پوست مشورت شود. ناخن‌ها نیز به علت جنس خود که به نوعی شبیه پوست هست (برخلاف تصور بسیاری که فکر می‌کنند شبیه استخوان هستند) در هوای سرد مثل پوست آسیب پذیرتر می‌شوند. بنابراین بهتر است گرم و چرب نگه داشته شوند. سرما در پروسه ساخته شدن مداوم ناخن اثر مخربی دارد و بهتر است به این نکته توجه شود.

ریزش مو


با توجه به اینکه سرما چون جریان خون را در پوست کاهش می‌دهد می‌تواند خون رسانی به فولیکول‌های مو را هم تحت تأثیر قرار دهد و رشد مو کندتر شود؛ گاهی باعث ریزش بیشتر مو می‌شود. همچنین می‌تواند اثر خشک کنندگی روی ساقه مو داشته باشد و موجب شکنندگی آن شود. بنابراین محافظت مو و ناخن از سرما و در صورت لزوم چرب نگه داشتن آن‌ها حتماً باید به خوبی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha