معلولیت به‌ خودی خود، سخت و جانفرساست، اما زندگی معلولان شدید و خیلی شدید، قصه‌ای دیگر دارد؛ مخصوصا زندگی معلولان ضایعه نخاعی. بعضی از آنها از بدوتولد چنین‌اند؛ برخی نیز به‌دلیل تصادفات و حوادث دچار این وضعیت می‌شوند.

بهزیستی حداقل حقوق وزارت کار را به معلولان بدهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، دل خانواده‌های این معلولان حسابی پر است؛ طوری که به تازگی تجمعی مسالمت‌آمیز برای مطالبه حقوق‌شان در پارک بهارستان، مقابل سازمان برنامه و بودجه تدارک دیده‌اند. اما مشکل کجاست؟



کمک‌هزینه‌های ناچیز


سازمان بهزیستی هرازگاهی با افتخار اعلام میکند برای دریافت کمک‌هزینه اقلام بهداشتی، پشت نوبتی نداریم و هرکس که واجد شرایط باشد، می‌تواند کمک‌هزینه را دریافت کند، اما خانواده‌ها می‌گویند بحث اصلا این نیست. بحث این است که کمک‌هزینه‌ای که بهزیستی می‌پردازد، آن قدر ناچیز است که پول یک قلم بهداشتی هم به زور از آن درمی‌آید.



قانونی که فقط روی کاغذ نوشته شد


بهروز مروتی، رئیس کمپین حمایت ازحقوق افراد دارای معلولیت، می‌گوید: به هیچ عنوان نمی‌شود روی کمک‌هزینه ناچیز بهزیستی حساب باز کرد. به همین دلیل حرف خانواده‌های افراد دارای معلولیت به‌خصوص معلولان ضایعه نخاعی این است که ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان اجرا شود تا اندکی از مشکلات معیشتی آنها کاهش پیدا کند. این قانون سال1396 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و براساس آن، سازمان بهزیستی کشور مکلف است «حداقل حقوق وزارت کار» را به افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید که ناتوان یا از کارافتاده هستند، پرداخت کند. متأسفانه 6سال از تصویب این قانون می‌گذرد و هیچ‌کس هم به روی خودش نمی‌آورد.

بهزیستی حداقل حقوق وزارت کار را به معلولان بدهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha