اصفهان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۴۱.۷ میلیمتر بارندگی دریافت کرده در حالی که میانگین بارندگی‌های این استان در بلندمدت ۱۵۰.۸ میلیمتر بوده و آمارها حاکی از کاهش ۹.۱ میلیمتری بارش‌ها نسبت به بلندمدت است.

۹۶ درصد استان اصفهان درگیر خشکسالی است/آیا اصفهان خالی از سکنه خواهد شد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، بنا بر اعلام سازمان هواشناسی استان، با توجه به میانگین بارندگی‌های سال گذشته این شهر که ۱۱۳.۸ میلیمتر بود، میانگین بارندگی در سال آبی جاری نشان می‌دهد طی دهه‌های اخیر میزان بارش باران روند کاهشی داشته، بر میزان دمای هوا در بلندمدت افزوده شده و نسبت بارش برف به کل بارش‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

وضعیت مناسبی از لحاظ بارش پیش روی اصفهان نیست

‏اواخر پاییز امسال، حمیدرضا خورشیدی مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در مصاحبه با ایرنا گفت که براساس داده‌ها و اطلاعات هواشناسی، سیگنال خاصی برای زمستان پیش‌بینی نمی‌شود و بارش‌های نرمال و در برخی نقاط مایل به کم‌بارشی مورد انتظار است.

وی همچنین گفت که مساله نداشتن ذخیره برفی در استان نیز بسیار نگران‌کننده است و در مجموع با توجه به چهار سال خشکسالی پیاپی، وضعیت مناسبی پیش روی این استان نیست.

این آمار و اخبار سوالات فراوانی به وجود آورد از جمله اینکه ورودی و خروجی و ذخیره پشت سد زاینده‌رود در حال حاضر چقدر است و میزان آن نسبت به سال گذشته چه تغییری کرده است؟ با توجه به کم بارشی در استان اصفهان چطور می‌توان کاستی‌های ذخایر آبی را جبران کرد؟ آیا برای کشت پاییزه آبی وجود دارد؟ وضعیت آبی اصفهان در فصل تابستان چگونه خواهد بود و مهم‌تر از همه اینکه با شرایط موجود آیا در سال آینده جیره‌بندی آب در اصفهان خواهیم داشت؟ برای پاسخ این سوالات با شرکت آب منطقه‌ای و سازمان آب و فاضلاب اصفهان تماس گرفتیم که متاسفانه ‌جوابی دریافت نکردیم جز اینکه موضوع باید از سمت وزارت نیرو پیگیری شود که این پیگیری نیز نتیجه‌ای جز صحبت‌های کلی عیسی بزرگ‌زاده، معاون آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در بر نداشت، بنابراین به سراغ مسوول مدیریت بحران استانداری اصفهان رفتیم چرا که اول مهرماه امسال، خبر آنلاین از قول منصور شیشه ‌فروش اعلام کرد: «پیش‌بینی‌ها حاکی از بهبود شرایط بارندگی در استان نسبت به سال گذشته و بارش بالاتر از حد نرمال در سرچشمه زاینده‌رود است.»

شیشه‌فروش هم در جواب به این سوال که «اکنون که طبق پیش‌بینی‌های شما و سازمان هواشناسی باران نباریده، به عنوان مدیر بحران استان چه برنامه‌ای برای آینده و مقابله با خشکسالی در اصفهان دارید؟» تنها به این جمله‌ بسنده کرد: «با دبیر کارگروه سازگاری با کم‌آبی صحبت کنید.»

تاثیر تغییر اقلیم بر اصفهان و جهان

حال که گفت‌وگو با مسوولان از وزارت نیرو گرفته تا کارگروه سازگاری با کم آبی اصفهان ثمری نداشت، به سراغ جهانگیر عابدی کوپایی؛ رییس پژوهشکده آبفا دانشگاه صنعتی اصفهان رفتیم که او نیز در مورد تاثیر تغییرات اقلیمی بر جهان و ایران و استان گفت و افزود: «آنچه امسال بیش از سال‌های قبل ملموس بود، تاثیر تغییرات اقلیمی بر وضعیت بارش و دما است به‌طوری که پاییزی گرم‌تر از سال قبل را تجربه کردیم. لذا از هم‌اکنون باید به فکر تمهیداتی برای گذر از تنش آبی مصارف شهری به ویژه شرب و بهداشت ماه‌های بهار و تابستان باشیم.»

به گفته این استاد دانشگاه با توجه به دلایل و توجیهات موافقان و مخالفان طرح‌های انتقال آب، موضوع غیرقابل تردید این است که شروع چالش‌های زیست‌محیطی معمولا تدریجی است و تنها متخصصان هستند که می‌توانند این مشکلات را قبل از وقوع آنها، متوجه شده و برای رفع یا کاهش آن، راه‌حل ارایه کنند.

پشت پرده‌هایی در محیط زیست اصفهان وجود داشته و دارد

در حالی که هنوز برای هیچ یک از سوالات مان در خصوص مشکلات آبی اصفهان پاسخی دریافت نکرده‌ایم، یک سوال دیگر هم مطرح است و اینکه «علت پاسخگو نبودن مسوولان در این باره چیست؟»

در جواب این سوال ما، یک پژوهشگر حوزه محیط زیست گفت: «پشت پرده‌هایی نه تنها در محیط زیست اصفهان بلکه در کشور وجود دارد که قرار نیست در رسانه‌ها مطرح شود، پشت پرده‌هایی از جمله شائبه خشک کردن هورالعظیم برای استخراج نفت یا خشک کردن دریاچه ارومیه برای استخراج لیتیوم و...»

محمد مویدنیا می‌گوید که باید بپذیریم در شرایط فعلی محیط زیست موضوعی حکومتی است و هیچ وزیری قدرت پاسخگویی ندارد و می‌افزاید: «آنچه واضح و قابل پیش‌بینی است اینکه نتیجه این پشت پرده‌ها و عدم مدیریت‌ها در درازمدت خالی شدن اصفهان از سکنه خواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha