حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست با شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر گفته که با خبر شدیم یک دانشگاه جعلی در کشور پول می‌گیرد تا دانشجوی پزشکی تربیت کند. مجوز آن لغو شد. اظهاراتی دارای تناقض !چرا که اگر جعلی بوده چطور مجوزی که جعلی است را میتوان لغو کرد؟

چطور مجوز جعلی دانشگاه علوم پزشکی را میتوان باطل کرد؟

به گزارش سلامت نیوز عباس عبدی فعال روزنامه نگار، پژوهشگر اجتماعی در واکنش به این اظهارات گفت : حتما انتظار دارید که مخاطبان باور کنند؟ مثل این است که بگویید یک تیم جعلی در مسابقات لیگ اصلی کشور حضور دارد.

این اظهارات نشان می‌دهند که مسئولان از فعالیت‌های این دانشگاه جعلی آگاهی داشته و قرار است جلوی این فعالیت ها را بگیرند.هرچند نامی از این رسانه در رسانه ها مطرح نشده اما منابع آگاه میگویند دو سال از فعالیت این دانشگاه می گذشته و آنها مدعی بوده اند که در ترکیه ثبت شده و شعبه ای از آن در این استان فعالیت میکرده است.

اصولا استدلال موسسان این مراکز هم این است که پس از گذشت مدتی وزارت علوم یا بهداشت مجبورند فکری به حال محصلین این نوع دانشگاهها بکنند .

در کشوری که اگر یک مغازه اقدام به نصب یک تابلو اضافه تر کند با اینکه بخشی از پیاده رو را تصاحب کند به طرفه العینی مسوولین شهری سراغش میروند و اعمال قانون میکنند چطور یک دانشگاه با اینهمه عبور و مرور و تبادلات مالی و ... مورد توجه قرار نگرفته تا جایی که دو سال هم فعالیت میکرده است!؟

دانشگاه‌های علوم پزشکی که نقش مهمی در اعطای مجوزها و تنظیم استانداردهای مربوط به دانشکده‌ها و برنامه‌های تحصیلی در زمینه پزشکی دارند. این دانشگاه‌ها به عنوان نهادهای مرجع در این زمینه هستند اما آیا این شهر دانشگاه علوم پزشکی نداشته ؟ در شهرهای کوچکتر که اصولا هر خبری فوری به اطلاع همه میرسد چطور ممکن است این دانشگاه اظهار بی اطلاعی در این باره کند؟

در دهه گذشته، متاسفانه، چندین دانشگاه جعلی که مدرک‌های غیرمعتبر و حتی تقلبی را صادر می‌کردند، مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. این دانشگاه‌ها اغلب با ادعای ارائه برنامه‌های تحصیلی در حوزه‌های مختلف از جمله علوم پزشکی، مهندسی، علوم کامپیوتر و ... دانشجویان بین‌المللی جذب می‌کردند.

در بسیاری از موارد، دانشگاه‌های جعلی ادعا می‌کنند که تحت حمایت یا تأیید یک نهاد معتبر یا سازمان قرار دارند، اما در واقعیت، این ادعاها معمولاً دروغ است و آنها هیچ گونه حمایت یا تأیید معتبر ندارند.

به عنوان مثال، برخی از دانشگاه‌های جعلی ادعا می‌کنند که تحت حمایت یا تأیید وزارت بهداشت یا سازمان‌های بین‌المللی قرار دارند. اما پس از بررسی موضوع، معمولاً مشخص می‌شود که این ادعاها درست و معتبر نیستند.

بنابراین، اگر دانشگاهی ادعا می‌کند که تحت حمایت یا تأیید یک نهاد خاص قرار دارد، باید این ادعا را به دقت بررسی کرد و با سازمان یا نهاد مربوطه تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که آیا این ادعا معتبر است یا خیر.

فعالیت چنین موسساتی خصوصا در حوزه پزشکی می‌تواند به صورت جدی به افراد و جامعه آسیب بزند. افرادی که از اینگونه دانشگاه‌ها مدرک تحصیلی دریافت می‌کنند، ممکن است با مشکلات حقوقی و شغلی مواجه شوند، همچنین می‌تواند به معتبریت و اعتبار حرفه‌ای آنها آسیب برساند. از این رو، اقداماتی که برای لغو مجوز یک دانشگاه جعلی انجام می‌شود، بسیار حیاتی و ضروری است.حتی اسامی آنها باید در رسانه ها به اطلاع مردم رسانده شود تا با یک جستجو افرادیکه خواهان ادامه تحصیل در مراکز خصوصی یا بین الملل هستند بدانند کدام دارای مجوز است و کدام یک از اعتبار ساقط هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha