چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 368485

 امیدها برای احیای بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور افزایش یافت وباپشت‌سرگذاشتن پاییز کم بارش، زمستان به طبیعت روی خوش نشان داد و حجم ذخیره آبی سدهای اطراف دریاچه ارومیه را تا 50درصد افزایش داد.

دریاچه ارومیه نفس کشید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، ستاد احیای دریاچه ارومیه هم امسال حقابه دریاچه را زودتر ‌رها کرد تا بیش از 1.2میلیارد مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود و این زیستگاه حیاتی ایران جان تازه بگیرد. محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه هم از آبگیری 11تالاب اقماری حاشیه دریاچه خبر داده است که با بهبود ذخایر آبی سدها و برف ذخیره شده در ارتفاعات حوضه آبریز دریاچه ارومیه، به‌نظر می‌رسددر سال آبی جاری وضعیت دریاچه ارومیه بهبود یابد.



حداکثر حقابه دریاچه ارومیه تامین شود


آرزو اشرفی‌زاده، مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌ها: با توجه به بارش‌ها، انتظار داریم تامین حداکثری حقابه محیط‌زیستی دریاچه ارومیه توسط وزارت نیرو محقق شود تا شاهد بهبود وضعیت دریاچه باشیم. نیاز آب محیط‌زیستی دریاچه ۳میلیارد و 426میلیون مترمکعب است. رهاسازی آب رودخانه‌ها و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه یک سوی ماجرا و کنترل برداشت‌های غیرمجاز پایین‌دست، سوی دیگر آن است.

بهبود شرایط دریاچه ارومیه وابسته به همکاری مردم منطقه در جلوگیری از برداشت‌ آب از پایین دست و انجام نشدن کشت و برداشت غیرمجاز آب است. سردهانه‌های باز پایین دست رودخانه‌های حوضه دریاچه باید با پایش مستمر وزارت نیرو و مرجع قضایی و همکاری مردم بسته شود تا آب رهاسازی شده به دریاچه هدایت شود. بهبود وضعیت دریاچه ارومیه با تامین مستمر نیاز آبی، اصلاح الگوی کشت و تعدیل مصارف حوضه دریاچه و اجرای کامل مصوبات ستاد نجات دریاچه ارومیه است وگرنه دریاچه ارومیه به‌صورت تالاب فصلی در تابستان‌ها خشک خواهد شد.

دریاچه ارومیه نفس کشید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha