سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 368815

هفت سین سفره ای است که ایرانیان هنگام نوروز پهن و هنگام تحویل سال گرد آن جمع می شوند و گاهی تا سیزدهم فروردین ماه زینت بخش منازل خانواده های ایرانی خواهد بود.

اصول چیدن هفت سین نوروز 1403

یکی از لذت های عید بعد از خانه تکانی، چیدن سفره هفت سین است. این رسم باستانی به عادتی دیرینه میان ما ایرانیان تبدیل شده است که از زیبایی های نوروز است.  در ادامه به هر سوالی که برای چیدن سفره هفت سین دارید می رسید.

منظور از هفت سین چیست؟

هفت سین سفره ای است که ایرانیان هنگام نوروز پهن و هنگام تحویل سال گرد آن جمع می شوند و گاهی تا سیزدهم فروردین ماه زینت بخش منازل خانواده های ایرانی خواهد بود.

گفته اند هر یک از سین های هفت سین، نماد اهورامزدا، شش امشاسپندان (هفت فرشته بزرگ) آیین زرتشت هستند عدد هفت برای ایرانیان باستان مقدس بوده و برای مفاهیم مثبت، خوش یمنی و فال نیک از عدد هفت استفاده می کردند.

هفت سین به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، روشنایی، فراوانی، ثروت و. . . اشاره می کند. 

نکاتی قبل از پهن کردن سفره هفت سین

  • ابتدا باید سبک و تم کلی سفره هفت سین تان را انتخاب کنید. (سبک سنتی،مدرن، فانتزی..)
  • سپس ظروف مناسب با سبک مورد نظر را انتخاب کنید.
  • قبل از پهن کردن سفره هفت سین صدقه کنار بگذارید.
  • رنگ سفره هفت سین بهتر است به رنگ‌های معرف عنصر زمین مثل خاکی باشد.سفره هفت سین با اصول چیدمان
  • سفره هفت سین بهتر است روی سطحی بالاتر از زمین پهن شود.
  • بهترین میز برای چیدن سفره هفت سین، میز گرد یا میزهایی با گوشه‌های نرم است.
  • برای چیدن هفت سین از ظروف فلزی، ظروفی که گوشه‌های تیز یا دهانه‌های تنگ دارند، استفاده نکنید.
  • از خوراکی‌های مصنوعی استفاده نکنید.
  • ساعت در فنگ شویی نماد گذر و از دست دادن زمان است، پس بهتر است روی سفره هفت سین ساعت قرار ندهید.
  • تمام خوراکی‌های سفره هفت سین بعد از 13 فروردین توسط افراد خانواده خورده شود.
  • به هیچ وجه خوراکی ها را برای سفره سال بعد نگه ندارید.
  • روز بعد از 13 فرورودین سفره هفت سین را به‌طور کامل جمع کنید.
  • تزیین آینه و تنگ ماهی برای سفره هفت سین.
  • مقداری میوه و آجیل و شیرینی روی سفره بگذارید.
  • از گل و گلدان های بهاری با رنگ های شاد استفاده کنید.
  • سبزه را به شیوه ای تازه بکارید و تزیین کنید.

اصول و نماد اجزای سفره هفتسین

سیر: نماد اهورامزدا نماد پاکی و نماد میکروب زدایی و پاکیزگی محیط زیست و سلامت بدن و نیز زدودن چشم زخم است. سیر از طرفی به‌عنوان محافظ در مقابل انرژی‌های منفی خانه است. بهتر است طبق اصول فنگ شویی سفره هفت سین در غرب یا شرق سفره قرار گیرد.

سفره هفت سین با اصول چیدمان

سبزه: سبزه نماد رویش دوباره و شروع دوباره است. با بستن روبان به دور آن از نابه‌سامانی و بی‌نظمی در سال جدید جلوگیری ‌کنید. بهتر است برای سبزه سفره هفت سین ارزن نکارید چراکه نماد فقر است، گیاهانی چون گندم یا عدس بکارید.

سنبل و لاله هم مانند سبزه نماد خرمی، سرسبزی، رویش و حیات دوباره هستند. به نیت افزایش سرسبزی برای اعضای خانواده آن‌ها را در قسمت شرق یا جنوب شرقی سفره‌تان قرار دهید.

سیب: نماد مهرورزی، صلح، زیبایی، سلامتی و عشق به یکدیگر است و بهتر است به تعداد افراد خانه، سیب سالم و رسیده در سفره گذاشته شود. اجازه ندهید سیب ها خراب شوند و در طول زمانی که سفره پهن است سیب‌ها را خورده و سیب جدید جایگزین کنید. سیب‌ها را در ناحیه جنوب غربی یا شرق سفره قرار دهید.

سنجد: میوه درخت عشق و نماد سنجیده حرف زدن، محبت، نوع دوستی، فرزانگی، عشق و در کل روابط کاری و خانوادگی است، اگر تمایل دارید در سال جدید معاشرت خود را افزایش داده و روابط گسترده‌تری داشته باشید، ظرف بزرگی برای سنجدها انتخاب کنید و سنجدهای بیشتری را در قسمت شمال‌غربی یا جنوب غربی سفره قرار دهید.

سرکه: نماد جاودانگی و پاکی محیط، زدودن آلودگی و باطل کردن سحر و جادو بر سر سفره قرار می گرفت. سرکه نماد صبر، بردباری، تسلیم و رضایت در زندگی و سال جدید است. می‌توانید اگر در زندگی‌تان نیاز به شکیبایی بیشتری دارید، مقدار بیشتری سرکه در سفره بگذارید. فرقی نمی‌کند کجای سفره اما بهتر است بالای سفره کنار آب قرار دهید.

سمنو: سمنو از گندم و نماد قدرت، طول عمر، شیرینی و برکت است. بهتر است برای تکمیل نقش آن، همراه با شیرینی در قسمت شمال‌غربی سفره قرار گیرد.

سماق: سماق نماد مزه زندگی و صبوری است، همچنین به دلیل هم رنگ بودن با طلوع خورشید، نماد طلوع و شروع دوباره است و یادآوری می‌کند که پس از هر سختی آسانی است. طبق اصول فنگ شویی سفره هفت سین سماق را در جنوب و پایین یا شمال غرب سفره بگذارید.

سفره هفت سین با اصول چیدمان

گندم و برنج: نشانه ثروت و مکنت هستند (ظرف گندم بذارید و توی اون رو سکه بذارید نتیجه ش رو می بینید. تعداد سکه ها فرد باشه) در جهت جنوب شرق سفره هفت سین قرار دهید.

سکه: نشان ثروت هست بنابر این می توانید بخش ثروت و جنوب شرق سفره قرار دهید و می توانید زیر سکه های خود از یک آینه استفاده کنید و یا در جهتی قرار دهید که سکه ها در آینه مشخص باشد.

کتاب: هر کتابی که قبولش دارید رو در جهت شمال شرق بگذارید، دانش و آگاهی همراه شما می شود.

آینه: در سفره هفت سین به‌عنوان نماد روشنی است. آینه را در قسمتی از سفره قرار دهید که کل تصویر سفره شما در آن دیده شود و آینه نماد عنصر آب است و ترجیحا در شمال سفره قرار دهید.

شمع: شمع نماد روشنی، پاکی و عنصر آتش است، چراکه آتش تنها عنصری است که آلوده نمی‌شود. برای رعایت اصول فنگ شویی در سفره هفت سین وسط یا جنوب سفره، شمع‌ها را روشن کنید تا نور و روشنی به همه زندگی شما بتابد. بهتر است هنگامی که سفره در خانه پهن است و ساکنان در خانه هستند شمع‌های هفت‌سین در طول تعطیلات نوروز روشن باشد. برای اطلاعات بیشتر مطلب تزیین شمع سفره هفت سین را بخوانید.

ماهی: در تنگ آب به جای ماهی قرمز که پس از چند روز می‌میرد و در چند سال اخیر بحث غیر ایرانی بودن آن مطرح شده است، از نارنج که در سنت دیرینه ما ایرانیان وجود داشته استفاده کنید. نارنج در آب، نماد چرخش روزگار و گردش 12 ماه به خوشی و نیکی است.

سخن آخر

تمام نمادهای سفره هفت سین از عناصر طبیعت هستند و به‌عنوان نماد یک باور استفاده می‌شوند. با رعایت اصول فنگ شویی سفره هفت سین می‌توانید انرژی‌های مثبت را در سال جدید به سمت خود جذب کرده و از آن برای آرامش جسمی و روحی خود و خانواده‌تان استفاده کنید.

شیرین کهن عارفی به مناسبت نوروز 1403 برای خرید انواع سوهان تخفیف 10 درصدی در نظر گرفته که می توانید از این تخفیف به منظور تمامی محصولات عارفی استفاده نمایید، محصولاتی که می توانید با تخفیف از سایت عارفی خرید نمایید :

خرید اینترنتی سوهان با تخفیف ویژه نوروز 1403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha