بر اساس مطالعات انجام‌شده، تنها ۲۰ دقیقه ورزش در روز می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را در بزرگسالان بالای ۵۰ سال به طور قابل توجهی کاهش دهد.

می‌خواهید روان سالمی داشته باشید؟ این روش را امتحان کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، مطالعات اخیر نشان می‌دهد افراد بالای ۵۰ سال که حداقل پنج بار در هفته و هربار به مدت ۲۰ دقیقه ورزش می‌کنند، نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند، کمتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که افراد مسنی که نسبتاً کمتر ورزش می‌کنند نیز از مزایای فعالیت فیزیکی در سطوح بالایی بهره‌مند می‌شوند. بر اساس این مطالعه، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، مانند دیابت یا بیماری‌های ریوی، بهتر است به طور مداوم هر هفته ورزش کنند تا نتیجه مطلوبی کسب کنند.

بنا به گفته تیم تحقیقات، افراد مبتلا به برخی بیماری‌های مزمن، مانند دیابت، بیماری ریوی، پوکی استخوان و بیماری‌های کبدی، برای ارتقای سلامت روان خود، بیش از سایرین به ورزش نیاز دارند.

ورزش ضمن تنظیم هورمون‌های استرس، باعث آزاد شدن انتقال‌دهنده‌های عصبیِ تقویت‌کننده خلق و خو می‌شود. هنگامی که ورزش با سایر درمان‌ها ترکیب شود، می‌تواند به بهبود علائم چندین بیماری روانی، از جمله افسردگی، کمک کند.

ورزش منظم به عنوان یک کاهنده قوی استرس شناخته می‌شود. در واقع ورزش با کاهش سطح هورمون‌های مرتبط با استرس مانند کورتیزول و آدرنالین، استرس را کنترل می‌کند یا آن را از بین می‌برد. کسانی که ورزش می‌کنند، بهتر با استرس‌های روزمره مقابله می‌کنند و این امر می‌تواند کیفیت کلی زندگی آنها را بهبود ببخشد.

رابطه بین ورزش و افسردگی

فعالیت بدنی و سلامت روان با یکدیگر ارتباط قابل توجهی دارند. طبق گفته مؤسسه ملی سلامت امریکا (NIH)، ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس مقابله کنید، احساس افسردگی را کاهش دهید، خلق و خو و رفاه عاطفی خود را بهبود بخشید.

بر اساس این پژوهش، محققان دریافتند که افراد بالای ۵۰ سال بدون بیماری مزمن که ورزش‌های متوسط، مانند پیاده روی سریع، را به مدت ۱۰۰ دقیقه در هفته (۵ مرتبه - ۲۰ دقیقه) انجام می‌دهند، علائم افسردگی در آنها ۱۶ درصد کمتر از سایر افراد و احتمال ابتلا به افسردگی نیز در این گروه ۴۳ درصد کمتر است. هم‌چنین افرادی که ۱۲۰ دقیقه در روز ورزش می‌کردند، علائم افسردگی در آنها ۲۳ درصد کمتر بود و ۴۹ درصد کمتر در معرض افسردگی شدید قرار داشتند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که همه افراد ۱۸ تا ۶۴ ساله حداقل ۱۵۰ دقیقه در طول هفته تحرک و فعالیت جسمی داشته باشند.

بر اساس یافته‌ها، افراد مسن‌تری که زیاد ورزش می‌کنند، تمایل بیشتری به ایجاد سایر عادات سالم مانند رژیم‌های غذایی متعادل و مشارکت‌های اجتماعی دارند؛ که همین مسئله نیز تاحدودی خطر ابتلا به افسردگی را در آنها کاهش می‌دهد.

منابع: health ، healthline

خبرهای مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha