چندین دارو وجود دارد که با غذاهای لبنی غنی از کلسیم و مکمل ها تداخل دارویی دارند. آنتی بیوتیک ها و داروهای HIV، داروهایی برای درمان و کنترل پوکی استخوان، سلامت روان، کم خونی و مشکلات تیروئید هرگز نباید با لبنیات مصرف شوند. ترکیب آنها می تواند باعث تغییر سطح کلسیم یا داروهای شما شود. 

همراه با مصرف این داروها هرگز لبنیات نخورید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، کلسیم در بدن شما بیشتر از هر ماده معدنی دیگری است. استخوان‌ها و دندان‌های شما را می‌سازد و بافت‌های خاص بدن را برای حرکت قوی و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد. حتی به لخته شدن خون، انقباض عروق خونی و ماهیچه ها کمک می کند و بدن شما نمی تواند بدون آن هورمون کافی بسازد.

از آنجایی که لبنیاتی که میخورید محتوای کلسیم بالایی دارد، باید توجه داشته باشید که برخی از داروها را هرگز نباید با لبنیات مخلوط کنید. برخی از داروها می توانند با شیر و سایر غذاهای لبنی واکنش نشان دهند و یا باعث جذب کمتر دارو شوند یا باعث تغییراتی در سطح کلسیم خون شما شوند؛ اما در صورت مصرف هر یک از این داروها نباید از خوردن لبنیات اجتناب کنید.

در بیشتر موارد، سازمان غذا و دارو (FDA) دستورالعمل هایی را برای مدت زمان انتظار برای مصرف لبنیات پس از مصرف دارو اعلام کرده است و شما می توانید به نسب آنها لبنیات مورد علاقه خود را نوش جان کنید.

شش دارویی که نباید آنها را با لبنیات ترکیب کنید

داروی تیروئید

جمعیت زیادی برای کم کاری تیروئید دارو مصرف می کنند، وضعیتی که در آن غده تیروئید شما هورمون تیروئید کافی نمی سازد؛حضور کافی این هورمون در بدن بسیار مهم است زیرا به انرژی، تنظیم وزن، دمای بدن و رشد مو و ناخن کمک می کند.

اگر کم کاری تیروئید دارید، سینتروید (لووتیروکسین) جایگزین هورمون تیروئید از دست رفته در بدن شما می شود.

همه داروهای تیروئید باید با معده خالی مصرف شوند، اما لووتیروکسین کمی متفاوت است. خوردن یا نوشیدن غذاهای حاوی کلسیم یا مصرف مکمل کلسیم می تواند باعث جذب کمتر دارو شود. یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان داد که نوشیدن شیر باعث سطوح پایین تر لووتیروکسین می شود.

FDA توصیه می کند که پس از مصرف دارو، چهار ساعت برای خوردن لبنیات صبر کنید.


آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که علیه عفونت های باکتریایی عمل می کنند. آنها در برابر ویروس ها، آنفولانزا یا سرماخوردگی کارآمد عمل نمی کنند. سالانه میلیون ها آنتی بیوتیک تجویز می شود و نگرانی های زیادی در مورد افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی وجود دارد. اما زمانی که آنها کاملا ضروری هستند، آنتی بیوتیک ها می توانند نجات دهنده زندگی ها باشند.

آنتی بیوتیک های زیادی وجود دارند که نباید با لبنیات مصرف شوند زیرا کلسیم موجود در غذا می تواند میزان مصرف دارو را کاهش دهد. مصرف دارو و لبنیات خود را حداقل دو ساعت از مصرف آنتی بیوتیک فاصله دهید.

با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید آنتی بیوتیکی که مصرف می کنید برای مصرف با لبنیات مناسب است یا خیر.

بیشتر بدانید: آنتی بیوتیک تاثیری روی بیماری های ویروسی ندارد‎


مکمل های آهن

برخی افراد مکمل آهن را برای کم خونی مصرف می کنند، وضعیتی که خون شما گلبول های قرمز کافی ندارد.

اگر کم خونی به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است تزریق آهن مورد نیاز باشد، اما بسیاری از اوقات پزشک مکمل های آهن را برای شما تجویز می کند تا از راه خوراکی آنها را مصرف کنید.

مطالعات نشان می دهد که آهن بهتر است با معده خالی مصرف شود، زیرا به این ترتیب بهتر جذب می شود. گاهی اوقات، مکمل های آهن عوارض جانبی ناراحت کننده ای مانند ناراحتی معده ایجاد می کنند. در این صورت، مصرف مکمل با کمی غذا خوب است، اما مطمئن شوید که این یک غذای لبنی با کلسیم بالا نیست، زیرا آنها می توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند.

قرص ها و مکمل های آهن را حتماً حدود دو ساعت بعد و یا قبل از مصرف لبنیات در نظر بگیرید.

بیشتر بدانید: انواع مکمل آهن را بهتر بشناسیم


داروی پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری شایع در افراد مسن به ویژه زنان است که در آن استخوان‌های آنها نازک شده و شکننده می‌شود. خطر شکستگی استخوان در صورت ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد.

داروهایی به نام بیس فسفونات ها برای تقویت استخوان ها توسط پزشک متخصص تجویز می شوند.

محصولات لبنی و همچنین سایر مواد غذایی سرشار از کلسیم، مانند آب پرتقال غنی شده، باعث جذب و استفاده کمتر دارو توسط بدن شما می شوند. این داروها اکتونل (ریزدرونات)، فوزاماکس (الندرونات) و بونیوا (ایباندرونات) هستند؛ اگر این داروها را مصرف می کنید، قبل از نوشیدن شیر یا خوردن سایر محصولات لبنی، حتما چندین ساعت صبر کنید.

لیتیوم

نمک های لیتیوم داروهایی هستند که به کاهش دوره های شیدایی برای افرادی که مبتلا به اختلال دوقطبی تشخیص داده شده اند کمک می کنند. این دارو با تثبیت خلق و خوی شما عمل می کند و به همین دلیل گاهی اوقات برای سایر بیماری های روانپزشکی مانند افسردگی یا اسکیزوفرنی تجویز می شود.

استفاده طولانی مدت از لیتیوم می تواند باعث تجمع کلسیم در بدن شما شود.

داروهای لیتیومی با نام های تجاری Eskalith و Lithobid به فروش می رسند. اگر این داروها را مصرف می کنید، با پزشک در مورد اینکه آیا باید غذاهای لبنی خود را به روش خاصی مصرف کنید یا خیر، صحبت کنید.

داروی HIV

دواتو و تیویکای (دولوتوگراویر) هر دو داروهای ضد رتروویروسی هستند که برای کمک به درمان HIV/AIDS استفاده می‌شوند. آنها حتی در ترکیب با سایر داروها برای درمان بیماری کاربرد دارند. گاهی اوقات، دولوتگراویر به عنوان یک پیشگیری کننده برای کمک به جلوگیری از عفونت HIV پس از قرار گرفتن در معرض ویروس تجویز می شود.

مصرف دولوتگراویر و مکمل‌های کلسیم در صورت مصرف همراه با غذا مجاز هستند. در غیر این صورت، این تداخل می تواند باعث جذب کمتر دارو شود.

ترکیب این دو حتی می تواند باعث کاهش سطح خونی دارو شود.

توصیه می شود دولوتگراویر را دو ساعت قبل یا شش ساعت بعد از هر غذا یا مکمل حاوی کلسیم مصرف کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، عاقلانه است که با پزشک در مورد نحوه زمان بندی دارو و وعده های غذایی خود صحبت کنید. در بیشتر موارد، می‌توانید به خوردن غذاهای لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و بستنی ادامه دهید، اما ممکن است مجبور شوید مصرف آنها را به درستی زمان‌بندی کنید.

اگر می خواهید مکمل کلسیم یا مولتی ویتامین حاوی کلسیم مصرف کنید، ابتدا با پزشک صحبت کنید تا توصیه های خاصی به شما ارائه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha