مدیرکل سلامت شهرداری تهران اعلام کرد: «خود مراقبت» کلید واژه اقدامات شهرداری تهران در سال جدید در حوزه سلامت شهروندان است.

توسعه برنامه‌های «سلامت محور» در مناطق محروم پایتخت/ آموزش «خود مراقبتی» به تهرانی‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حمید صاحب با بیان اینکه شهرداری تهران باید مفاهیم کاربردی در ارتقاء سلامت شهروندان را آموزش دهد و عملیاتی کند، گفت: «خود مراقبتی» کلید واژه اقدامات شهرداری تهران در سال جدی در حوزه سلامت شهروندان است و ما وظیفه‌ای جز متقاعد کردن مردم در امر خود مراقبتی در همه شئونات زندگی نداریم و معتقدیم که باید آموزش به شهروندان بگونه‌ای باشد که مردم آگاهانه و عالمانه رفتار درست و شیوه زندگی سالم را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه مهم ترین کار شهرداری در سال‌جاری این است که مفاهیم خود مراقبتی را برای شهروندان آموزش دهد و برنامه‌های متعددی در این زمینه برنامه ریزی و اجرایی شود، افزود: باید نظام ارتباطی را با مردم ایجاد و توسعه دهیم که این مهم از طریق بسیج گروه‌های مردمی محله محور انجام می‌شود و توسعه کانون‌های مردمی در قالب زنان، جوانان، نوجوانان و... در اولویت قرار دارد.

صاحب با اشاره به لزوم آموزش جوانان گفت: جوانان نیازمند آموزش هستند چرا که بررسی ها نشان داده مثلا در موضوع ازدواج بیشتر از آنکه مسائل مالی مانع باشند، مسائل فرهنگی مانع هستند. بنابراین جوانانی را می بینیم که از نظر اقتصادی مستقل هستند اما مجرد هستند و به عنوان مجری باید ضمن آموزش جوانان، انگاره‌های ذهنی شان را باید حل کنیم و یا در مقابل جوانانی را داریم که خانواده تشکیل دادند؛ اما موضوع فرزند آوری را نادیده می‌گیرند و نمی‌دانند که مهمترین سرمایه یک زندگی، فرزند است و از این موضوع غفلت می کنند، بنابراین ما باید در حوزه جوانان به ترویج ازدواج «به هنگام» و آموزش اقدام کنیم و همچنین در موضوع فرزندآوری نیز اقدامات ترویجی در این زمینه خواهیم داشت.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه در سالجاری برنامه های جهادی سلامت محور به ویژه در محلات کم برخوردار در دستور کار قرار خواهد گرفت، افزود: اگر به موقع این اقدامات بهداشتی و درمانی انجام نشود دچار عوارض خواهیم شد مثلا در حوزه بهداشت دهان و دندان چالش داریم که باید برای آن فکری کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد و راه اندازی مراکز متعدد «فرآموز و فرآهنگ» در دستور کار قرار دارد گفت: مراکز فرآموز مراکزی آموزشی برای کودکان است و فرآهنگ مرکز آموزش مهارت ها ویژه سالمندان است چرا که معتقدیم مسئله و چالش اصلی سالمندان مسائل پیری و پزشکی نیست؛ بلکه عملا سالمندان تنها هستند و منزوی می شوند که باید این روند اصلاح شود تا سالمندان طرد نشوند و در مراکز فرآهنگ سعی می‌کنیم با ارائه آموزش های خاص به سالمندان به آنها کمک می‌کنیم که توانمند شوند و دوباره به جامعه برگردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha