یک مطالعه جدید هشدار می دهد کودکان چاق با احتمال دو برابری ابتلا به بیماری "مولتیپل اسکلروزیس" موسوم به ام اس، در سنین بالاتر روبرو هستند.

چاقی کودکی احتمال ابتلا به ام اس را در بزرگسالی دو برابر می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، احتمال کلی برای یک کودک برای ابتلاء به بیماری عصبی بسیار کم است. با این حال، محققان سوئدی معتقدند این ارتباط می‌تواند به توضیح افزایش نرخ ام اس کمک کند.

تیمی به سرپرستی «کلود مارکوس»، از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم، نوشت: «مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد ام‌اس طی چندین دهه افزایش یافته است و اعتقاد بر این است که چاقی یکی از محرک‌های اصلی این افزایش است.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۰ را که توسط ثبت درمان چاقی کودکان سوئد گردآوری شده بود، ردیابی کردند.

تقریباً ۲۲۰۰۰ کودک تحت پوشش این پایگاه داده‌ها بودند و میزان بروز ام اس در سنین بالاتر با کودکان مشابه و غیرچاق از جمعیت عمومی سوئد مقایسه شد. میزان موارد ابتلاء به ام اس تازه تشخیص داده شده تا سال ۲۰۲۳ پیگیری شد.

بررسی‌ها نشان داد در حالی که ۰.۰۶٪ از کودکان غیرچاق به ام اس مبتلا شدند، این میزان در بین افرادی که در دوران کودکی چاق بودند، بیش از دو برابر شد و به ۰.۱۳٪ رسید.

این مطالعه نشان داد که دو سوم موارد در زنان رخ داده است.

گروه مارکوس معتقد است: «چاقی کودکان با چندین بیماری خودایمنی مرتبط است و فرضیه اصلی این است که حالت التهابی با درجه پایین پایدار، که معمولاً در چاقی مشاهده می‌شود، علت این ارتباط است.»

با این حال، آنها تاکید کردند که خطر مطلق ابتلاء به ام اس برای هر کودکی که چاق باشد هنوز بسیار کم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha