کارشناس امور خدمات سرپایی و بستری دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: در بیمارانی که با اصلاح جامع سبک زندگی قادر به کاهش وزن خود تا میزان هدف که عموما کاهش حداقل ۵ درصد از وزن کل بدن بعد از سه الی شش ماه است، نباشند، درمان دارویی پیشنهاد می‌شود.

داروی درمان چاقی چیست و به چه کسانی توصیه می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر الناز ذوقی با بیان اینکه چاقی، یک بیماری مزمن محسوب می‌شود که شیوع آن در سطح جهانی رو به افزایش است و از عوامل اصلی وضعیت نامطلوب سلامت در اکثر کشورها محسوب می‌شود، گفت: مدیریت اولیه چاقی شامل یک مداخله جامع در سبک زندگی است؛ ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش و اصلاح الگوی رفتاری برای همه افراد چاق نیاز است.

وی پیشنهاد کرد: هر فرد لازم است به صورت اختصاصی در مورد رژیم غذایی، ورزش و اهداف کاهش وزن خود از متخصص تغذیه مشاوره دریافت کند؛ چرا که مولفه اصلاح الگوی رفتاری پیروی از رژیم غذایی و ورزش را تسهیل می‌کند.

این متخصص داروسازی بالینی با توضیح اینکه منظور از درمان دارویی چاقی، داروهایی هستند که تاییدیه سازمان غذا و دارو برای کاهش وزن را دارند، افزود: از جمله این داروها آگونیست‌های گیرنده GLP-1 که گروهی از داروهای شیمیایی هستند و این گروه از داروهای درمان چاقی که فقط به صورت تجویز پزشک و با در نظر گرفتن شرایط زمینه‌ای بیماران قابل مصرف هستند و موجب افزایش ترشح انسولین، کاهش میزان گلوکاگون، تاخیر در تخلیه معده و کاهش اشتها می‌شوند.

به گفته کارشناس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، این داروها که در ابتدا برای درمان دیابت نوع ۲ تایید شدند با مکانیسم‌هایی که باعث بهبود قند خون در دیابت می‌شوند، پتانسیل خوبی در کاهش وزن دارند.

دکتر ذوقی همچنین گفت: استفاده از داروهای مذکور بعنوان دارو درمانی بویژه برای درمان چاقی در افراد مبتلا به دیابت، علی رغم وجود عوارض جانبی، نیاز به تزریق و هزینه بالا، بدلیل بهبود قند خون و در عین حال کاهش وزن، هزینه-اثربخشی دارد.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وی در پایان گفت: این گروه از داروهای شیمیایی بصورت تزریق زیرجلدی روزانه یا هفتگی مصرف می‌شوند و عوارض جانبی آنها بیشتر عوارض گوارشی شامل تهوع و استفراغ و اسهال است که غالبا شدت وقوع آن توسط بیماران قابل تحمل بوده و به مرور بهبود می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha