دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 370078

در حالی که بر اساس "مدیریت یکپارچه مناطق"، تمام اختیارات "پناهگاه حیات وحش میانکاله" که "آشوراده" بخشی از آن است، بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران است، هنوز هم تمام هماهنگی ها برای اجرای "طرح طبیعت گردی آشوراده" با اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان انجام می شود و این اداره کل، اطلاع رسانی ها را با تاخیر به مازندران ارائه می کند. حالا اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان، در روزهای ابتدای اسفند ماه 1402 اقدام به احداث 6 چشمه سرویس بهداشتی در داخل "حریم تالاب بین المللی میانکاله" کرده است؛ بدون اینکه مجوزی در دست داشته باشد.

ساخت و ساز در حریم تالاب بین المللی و پناهگاه میانکاله به دست اداره کل میراث و گردشگری گلستان

به گزارش سلامت نیوز، قرار گرفتن شبه جزیره آشوراده در محدوده جغرافیای سیاسی استان گلستان باز هم مشکل ساز شده و رعایت نکردن آن توسط مدیران این استان می رود تا تبدیل به یک رویه در تمام مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شود و مدیریت این مناطق را با بحران مواجه کند. مجری "طرح طبیعت گردی آشووراده" در یک اقدام عجیب و بدون اخذ مجوزهای لازم و استعلام از اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، به احداث 6 چشمه سرویس بهداشتی در داخل حریم تالاب مبادرت کرده است.

تصویر اول

تصویر دوم

تصویر سوم

این در حالی است که بر اساس قوانین و ضوابط محیط زیست ایران، "مدیریت یکپارچه" نوعی از مدیریت است که در تمام مناطق 4 گانه حفاظتی کشور باید رعایت شود. این موضوع ارتباطی با محدوده های جغرافیای سیاسی مناطق حفاظتی ندارد و بر اساس مرزها و محدوده های محیط زیستی مدیریت می شود و رعایت نکردن آن، چندی است که موجب مشکلات جدی برای "آشوراده" به عنوان بخشی از "پناهگاه حیات وحش میانکاله" شده است.

اگر چه این مشکلات کم و بیش در تمام مناطق به چشم می خورد؛ اما در مسیر اجرای "طرح طبیعت گردی آشوراده" دستگاه های اجرایی استان گلستان، به طور صریحی این قوانین را نادیده انگاشته و مدیریت اداره کل محیط زیست استان مازندران را به هیچ گرفته اند. به قول قدیمی ها خودشان می بُرند و خودشان می دوزند؛ بدون اینکه به قوانین، آیین نامه ها و متولی، کوچک ترین توجهی کنند.

هنوز فریادها و اهانت هایی که مدیرکل "میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی استان گلستان" بر سر مسوول و محیط بانان "پناهگاه حیات وحش میانکاله" می زد را فراموش نکرده ایم. جرم آنها این بود که می خواستند جلوی بی قانونی جناب مدیرکل را بگیرند.

محیط زیست استان گلستان : به مازندران نامه زدیم

وحید خیرآبادی معاون اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان درباره واکنش های این اداره کل به قانون شکنی اخیر در ساخت سرویس های بهداشتی به سلامت نیوز گفت:« ما هیچ مجوزی برای ساخت سرویس های بهداشتی صادر نکرده ایم. این ساخت وساز در حد بستر خلیج گرگان انجام گرفته است.»

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار سلامت نیوز که " چرا جلوی این ساخت وساز غیرمجاز در محدوده تالاب بین المللی میانکاله گرفته نشده است" گفت:« چون محدوده تحت مدیریت استان مازندران است، همان روز اول، به اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گزارش کردیم.»

محیط زیست مازندران: نامه ای با 18 روز تاخیر

اما مدیران مازندران بر نکته ای عجیب و پرسش برانگیز انگشت می گذارند. آنها می گویند که نامه نه تنها در روزهای اول، که پس از 18 روز و یک روز مانده به تعطیلات نوروز به آنها ارسال شده؛ زمانی که ساخت سرویس های بهداشتی به انتها رسیده بود.

عطا الله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران دراینباره به سلامت نیوز گفت:« نامه اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در روز 26 اسفند برای ما ارسال شده در حالی که فرماندار بندرترکمن در تاریخ 9 اسفند نامه مکتوب به "اداره کل گردشگری گلستان" نوشته که به اداره کل گلستان نیز رونوشت شده است. در حالی که مصوبات سازمانی تاکید دارند که این موارد باید بلافاصله به اطلاع برسد. به نظر شما حدود 18 روز پس از نامه تقاضای میراث فرهنگی، آنهم در روزهای پایان سال و بعد از آنکه سرویس ها ساخته شده دیگر چگونه می توان جلوی ساخت وسازها را گرفت؟ »

او می گوید:« البته محیط بان های ما در هنگام پایش، در روز 13 اسفند مشاهده کردند که در آن نقطه ساخت و ساز غیرمجاز هستند و همان روز به ما گزارش دادند و ما نیز همان روز طرح شکایت کردیم و موضوع را نیز به دادستان بندرترکمن منتقل کردیم. همچنین در روز چهاردهم به اطلاع دفتر حفاظت و احیا تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور رساندیم.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد:« ما هیچ بحثی درباره 22 هکتاری که سازمان با اجرای طرح در آن موافقت کرده نداریم؛ اما موضوع اینجاست که دستگاه های اجرایی گلستان که در این طرح وارد شده اند اساسا توجه به قاونو و اصل مصوبه و نقشه ها ندارند. من مدیر سازمان حفاظت محیط زیست هستم و سازمانم به من اجازه نمی دهد خارج از 22 هکتاری و در حریم تالاب بین المللی و داخل پناهگاه، ساخت وساز صورت بگیرد.»

****

دور زدن های قانونی در روند اجرای "طرح گردشگری آشوراده" خیلی بیشتر از مسائلی است که در اخبار روزانه منعکس می شود و از همان روزهای پیش از سفر رییس جمهور و کلنگ زنی این طرح آغاز شده و ادامه دارد. به نظر می رسد مدیران سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز چشمان خود را بر روی این تخلف ها بسته اند.

آیا فشارها از سوی وزارتخانه ها و مسوولان مرتبط و البته استانداری گلستان و نمایندگان مجلس اینهمه زیاد است که سازمانی که ریاستش بر عهده معاون رییس جمهور است از پس آنها بر نمی آید؟ً آیا دستگاه قضایی گلستان که در بسیاری از موارد دراین استان، ورود فعال دارد و برای بستن راه جنگل النگدره آنهمه اهتمام به خرج می دهد تا جنگل را نجات دهد، تذکری به مسوولان قضایی بندرترکمن داده است؟

چگونه است که صدایی از کنشگران محیط زیست نیز در نمی آید؟ کنشگرانی که برای اجرای طرح "پتروشیمی میانکاله" در بیرون از مرز پناهگاه با اعتراض مدنی ورود کردند حالا در اجرای نادرست "طرح طبیعت گردی آشوراده" که نه تنها در داخل پناهگاه که در "زون امن پناهگاه" قرار گرفته دیده بانی نمی کنند؟

به نظر می رسد تمام ارکان استان گلستان، با هم متحد شده اند تا بدون توجه به قوانین نظام جمهوری اسلامی و بدون توجه به "سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری" درباره محیط زیست، "طرح طبیعت گردی آشوراده" را کلنگ بزنند و این طرح را به هر قیمتی حتی نقض قوانین و منویات رهبری به پیش ببرند.

جالب اینجاست که موضوع عدم توجه به "مدیریت یکپارچه" و مشکلاتی که بین اختیارات ادارات کل حفاظت محیط زیست گلستان و مازندران پدید خواهد آورد یکی از مسائل مهمی است که در نامه "سازمان بازرسی کل کشور" نیز به آن اشاره شده و تاکید بر حل و فصل آن پیش از آغاز روند اجرایی "طرح طبیعت گردی آشوراده" شده است. نکته ای که تا امروز هرگز حل نشده است.

آنها به راحتی با محیط بان که "ضابط قضایی" است برخورد ناشایست می کنند؛ قوانین را دور می زنند و هر کجا دل شان بخواهد مانور و طرح و برنامه اجرا می کنند و توجه نمی کنند دود اینهمه بی قانونی به چشم همه می رود و منافع ملی را به خطر می اندازد.

در این میان پرسشی که برای مردم و کنشگران محیط زیست مطرح است اینکه « چرا دادستان بندرترکمن درباره این تخلف و ساخت و ساز بدون مجوز در حریم تالاب بین المللی سکوت کرده و در برابر اینهمه تخلف که به وسیله محیط زیست مازندران از آن آگاه شده به عنوان مدعی العموم به ماجرا ورود نمی کند؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha