برای کاهش خارش و تورم، یک خمیر دندان بدون ژل برای نیش پشه انتخاب کنید. فقط مقدار قابل توجهی از خمیردندان را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و مطمئن شوید که به اندازه کافی آن ناحیه را می پوشاند.  

آیا پشه زدگی با خمیر دندان درمان می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، پشه‌های ماده انسان و حیوانات را نیش می‌زنند تا برای تولید تخم خون به دست آورند. در حالی که برخی از افراد فقط به نیش پشه واکنش خفیفی نشان می دهند، برخی دیگر واکنش های شدید همراه با تورم، درد یا قرمزی شدید در ناحیه آسیب دیده را تجربه می کنند. می‌توانید این واکنش‌ها را با خمیر دندان در خانه کاهش دهید، اما اگر نیش باعث تورم شدید شود، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

خمیر دندان در دسترس ترین درمان خانگی برای نیش پشه است و به عنوان یک ضد عفونی کننده با خاصیت ضد میکروبی شناخته می شود، به این معنی که می تواند به طور موثر با باکتری ها و عفونت ها مبارزه کند. این خواص به تسکین خارش آزاردهنده ای که پس از نیش پشه ایجاد می شود کمک می کند.

خمیر دندان با طعم منتول یا نعناع برای درمان نیش پشه ترجیح داده می شود، زیرا این مواد به عنوان عوامل خنک کننده عمل می کنند و حواس شما را از خراشیدن نیش منحرف می کنند. سایر مواد موجود در خمیردندان به طور موثر در محدود کردن تجمع مایع و در نتیجه کاهش تورم عمل می کنند.

برای کاهش خارش و تورم، یک خمیر دندان بدون ژل برای نیش پشه انتخاب کنید. فقط مقدار قابل توجهی از خمیردندان را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و مطمئن شوید که به اندازه کافی آن ناحیه را می پوشاند.

یکی دیگر از مواد مفید در خمیر دندان جوش شیرین است که سالهاست که برای تسکین پوست ملتهب و کاهش خارش و سوزش استفاده می شود. از آنجایی که جوش شیرین یک ماده قلیایی است، می تواند به خنثی کردن PH پوست پس از نیش پشه و کاهش احساس خارش کمک کند.


چند دقیقه خمیردندان را روی نیش پشه بمالیم؟

بهتر است خمیر دندان را روی محل نیش پشه بگذارید تا خشک شود، این کار تورم را همراه با خارش درمان می کند. اگر خمیر دندان در 10 تا 15 دقیقه خشک نشد، می توانید آن را با آب بشویید و همچنان احساس بهبودی در خارش داشته باشید.


چقدر طول می کشد تا نیش پشه ناپدید شود؟

اکثر مردم موارد خفیف نیش پشه را تجربه می کنند، جایی که متوجه ظاهر شدن برجستگی های خارش دار کوچک در ناحیه آسیب دیده می شوند. این برجستگی ها صورتی رنگ هستند که معمولاً در عرض 20 دقیقه پس از گزش قابل مشاهده هستند. خارش می تواند در عرض 24-48 ساعت به اوج خود برسد.

چنین برآمدگی هایی از نیش پشه معمولاً در عرض سه تا چهار روز ناپدید می شوند و ممکن است هفت روز طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد.


چگونه از خارش نیش پشه جلوگیری کنید؟

برخی از افراد ممکن است به دلیل موادی مانند طعم دهنده های مصنوعی و سدیم لوریل سولفات (SLS) واکنش های آلرژیک به خمیر دندان را تجربه کنند. SLS یک شوینده رایج در خمیر دندان است که می تواند پوست انسان را تحریک کند.

خوشبختانه، شما همچنین می توانید خارش و تورم نیش پشه را با روش های دیگر کاهش دهید. درمان های فوری نیش پشه عبارتند از:

  • بسته های سرد کیسه یخ یا کیسه سرد در کاهش تورم یا خارش پس از نیش پشه معجزه می کند. همیشه محل آسیب دیده را فوراً با آب و صابون بشویید و سپس یک کیسه یخ را برای حدود 10 دقیقه قرار دهید. در صورت نیاز مجددا آن را تمدید کنید.
  • خمیر جوش شیرین را امتحان کنید. خمیری از جوش شیرین و آب درست کنید و آن را روی نیش پشه بمالید تا خارش کاهش یابد. پس از 10 دقیقه خمیر را بشویید.
  • آنتی هیستامین مصرف کنید. یک کرم آنتی هیستامین بدون نسخه در عرض چند دقیقه خارش را تسکین می دهد. به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف، برچسب محصول را بخوانید یا از پزشک درباره مصرف آن سوال کنید. همچنین می توانید از آنتی هیستامین های خوراکی برای واکنش های قوی تر مانند بنادریل یا کلر-تریمتون استفاده کنید.

درمان های خانگی نیش پشه

برخی از درمان های خانگی عبارتند از:

  • آسپرین: ماده فعال آسپرین، اسید استیل سالیسیلیک، یک عامل ضد التهابی است که به طور قابل توجهی به علائم تورم و خارش کمک می کند. خمیری از آسپرین را با آب درست کنید و برای تسکین فوری آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  • دارچین و عسل: دارچین و عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی استثنایی هستند که این ترکیب را به تسکین سریع نیش پشه تبدیل می کند.
  • پیاز: پیاز چه خرد شده و چه خلال شده به کاهش تورم ناشی از نیش پشه کمک می کند و خارش را تسکین می دهد. همچنین بوی تند پیاز به عنوان یک دافع پشه نیز عمل می کند.
  • خیار: هنگامی که برش های خیار سرد استفاده می شود، خارش را تسکین و تورم ناشی از گزش را کاهش می دهد.

چگونه می توانم از نیش پشه دور بمانم؟

اجتناب از پشه ها به خصوص در تابستان چالش برانگیز است. می توانید برخی از اقدامات پیشگیرانه را برای کاهش احتمال نیش پشه انجام دهید. برخی از نکات عملی برای جلوگیری از نیش پشه عبارتند از:

  • استفاده از دافع پشه قبل از بیرون رفتن
  • پوشیدن لباس های پوشیده تا حد امکان
  • استفاده از پشه بند هنگام خواب
  • نصب توری پشه در قسمت های تهویه مانند پنجره ها و درها
  • اجتناب از مکان هایی که پشه ها به وفور یافت می شوند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پشه گزیدگی یک مورد اورژانسی نیست و معمولا ظرف چند روز از بین می رود. اما در موارد نادر، گزیدگی بیش از یک هفته طول می کشد و ممکن است باعث عفونت یا ناراحتی شدید شود. در چنین مواردی، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha