مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره برنامه این وزارتخانه برای تولید نان کامل و اهمیت آن در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر توضیح داد.

تاکید وزارت بهداشت بر تولید نان کامل/غنی‌سازی آرد با ویتامین D؛ امسال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر احمد اسماعیل‌زاده در نشست خبری هفته سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به تاکید و اولویت وزارت بهداشت در تولید نان کامل، گفت: سال گذشته مقرر شد که تا پایان ۱۴۰۲ در حیطه فعالیت هر دانشگاه علوم پزشکی حداقل یک کارخانه تولید آرد کامل داشته باشیم که این موضوع برای امسال به سه کارخانه رسیده است.

وی گفت: هدف ما از فرایند نان کامل، سبوس‌گیری اندک از آرد است و پیشنهادمان نیز آن است که دو تا شش درصد سبوس‌گیری از آرد صورت گیرد تا در این فرایند فلزات سنگین و آلودگی‌ها نیز گرفته شود.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه کمبود ویتامین‌های گروه B مشکل کشور نیست و کمبودی در این زمینه نداریم، گفت: هدف از اجرای برنامه نان کامل، تامین فیبر و منیزیوم است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین گفت: برای امسال بازنگری در برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک و همچنین پایلوت غنی‌سازی آرد با ویتامین دی را نیز در دستور کار داریم.

همچنین در ادامه این نشست دکتر جعفر جندقی - رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مراکز طبخ نان از چهار جهت مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ بهشت فردی که طبخ نان را انجام می‌دهد، بهداشت ساختمان، بهداشت تجهیزات مورد استفاده و بهداشت ماده غذایی خام.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزودن موادی نظیر سبوس و انواع سبزیجات و کنجد به نان توسط نانوایی‌ها و مباحث مرتبط با سلامت آن، گفت: لیستی از موادی که حین طبخ می‌توان به نان اضافه کرد تهیه شده و نانوایی‌ها مطابق با آن و بنا به درخواست مشتری می‌توانند عمل کنند و از جمله این مواد می‌توان به شیر، انواع روغن‌ها، شیره خرما و انگور، کنجد، سیاه دانه، زیره، دانه گشنیز و ... اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha