دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 371117

قهوه، این نوشیدنی دوست‌داشتنی، برای همه افراد مناسب نیست و برای برخی افراد، عوارضی همچون استرس و تپش قلب را به دنبال دارد. این مشکلات در واقع عوارض کافئین موجود در قهوه هستند که در صورت مصرف زیاد قهوه یا حساسیت به کافئین خود را نشان می‌دهند. اگر شما هم از دوست‌داران قهوه هستید، اما نمی‌توانید به خاطر عوارض کافئین با خیالی راحت قهوه موردعلاقه‌تان را بنوشید، قهوه دی کف برای شماست. با قهوه دی کف بدون اینکه دچار مشکلات ناشی از کافئین شوید، می‌توانید همچنان از عطر و طعم قهوه و البته مزایای آن برای سلامتی بهره‌مند شوید. در این مقاله با ما باشید تا درباره قهوه دی کف، میزان کافئین، فواید و تفاوت آن با قهوه کافئین‌دار بیشتر صحبت کنیم.

قهوه بدون کافئین و خواص آن

قهوه دی کف چیست؟

قهوه دیکف که با نام قهوه بدون کافئین نیز شناخته می‌شود، نوعی قهوه است که پس از استخراج و از بین بردن حدود ۹۷٪ از میزان کافئین موجود در دانه‌های قهوه به دست می‌آید. برای دستیابی به قهوه دی کف، از همان دانه‌های قهوه‌ای استفاده می‌شود که در تهیه قهوه‌های معمولی یا کافئین‌دار به کار می‌رود. در واقع یک سری فرایند کافئین‌زدایی روی دانه‌های قهوه انجام می‌شود تا محصول نهایی کافئین بسیار کمی داشته باشد. بنابراین، بر خلاف باور عموم قهوه بدون کافئین همچنان کمی کافئین دارد، اما میزان آن ناچیز است. قهوه دی کف مناسب افرادی است که نسبت به کافئین حساس هستند و نمی‌خواهند با عوارض آن دست‌وپنجه نرم کنند و از طرفی نمی‌توانند نوشیدنی دیگری را جایگزین قهوه کنند.

چه کسانی باید قهوه بدون کافئین مصرف کنند؟

برخلاف ادعای نام قهوه دیکف که بدون کافئین خطاب می‌شود، این قهوه همچنان دارای مقداری کافئین است. در فرایند کافئین‌زدایی بیشتر کافئین موجود در دانه قهوه از دست می‌رود، بنابراین در هر صورت با کاهش قابل‌توجه کافئین روبه‌رو هستیم. میزان کافئین موجود در قهوه دی کف به عوامل مختلفی مثل نوع دانه قهوه، فرایند کافئین‌زدایی و روش دم‌آوری بستگی دارد. با وجود این، هر فنجان قهوه دی کف حدود ۲ میلی‌گرم کافئین دارد که در برابر ۹۵ میلی‌گرم کافئین موجود در قهوه کافئین‌دار بسیار ناچیز است. با این میزان کافئین، احتمال کمی وجود دارد که به مشکل بربخورید. با این حال اگر توسط پزشک از مصرف کافئین منع شده‌اید، بهتر است از نوشیدنی‌های بدون کافئین مثل دمنوش‌ها استفاده کنید.

به طور کلی این چهار دسته از افراد بهتر است از نوشیدن قهوه معمولی پرهیز کنند:

  • افرادی که بدن حساسی نسبت به کافئین دارند و دچار عوارض آن می‌شوند.
  • توصیه می‌شود خانم‌های باردار یا شیرده مصرف کافئین خود را کنترل کنند.
  • نوجوانان و هرکسی که به اضطراب مبتلاست، باید مصرف کافئین را کاهش دهند.
  • افرادی که دارویی خاص مصرف می‌کنند که ممکن است با کافئین تداخل داشته باشد، باید این نوشیدنی را کنار بگذارند.

قهوه بدون کافئین و خواص آن

نحوه دم‌آوری قهوه دی کف

طرز تهیه قهوه بدون کافئین هیچ فرقی با طرز تهیه قهوه معمولی ندارد. در واقع شما با هر روش و هر ابزار دم‌آوری که دوست دارید، می‌توانید قهوه دیکف خود را دم کنید و از آن لذت ببرید. فرقی نمی‌کند از روش چکه‌ای، پور اور یا ابزاری مثل فرنچ پرس استفاده کنید، چیزی که اهمیت دارد استفاده از قهوه دیکف تازه است. قهوه بدون کافئین به خودی خود، سنگینی و برجستگی طعم قهوه معمولی را ندارد؛ بنابراین استفاده از قهوه کهنه فقط باعث می‌شود از قهوه خود زده شوید. پیشنهاد ما این است که هنگام خرید اینترنتی قهوه تازه، هر بار به مقدار کم تهیه کنید تا از تازگی قهوه لذت ببرید.

تفاوت قهوه دیکف با قهوه کافئین‌دار

فرایندهایی که روی دانه قهوه برای تولید قهوه دیکف و قهوه کافئین‌دار انجام می‌شوند، خصوصیات متفاوتی در این دو نوع قهوه به وجود آورده‌اند. در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های قهوه دیکف و قهوه معمولی را بررسی می‌کنیم:

میزان کافئین

تفاوت بدیهی قهوه دیکف و قهوه معمولی، میزان کافئین آنهاست. در واقع همین اختلاف کافئین باعث شده این دو نوع قهوه ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند. همان‌طور که بالاتر گفتیم قهوه معمولی کافئین بسیار بیشتری نسبت به قهوه دی کف دارد که می‌تواند سبب افزایش انرژی و از بین رفتن خواب‌آلودگی شود. در مقابل، کافئین قهوه دی کف بسیار کم است و به درد افرادی می‌خورد که قصد دارند میزان کافئین مصرفی‌شان را کاهش دهند.

عطر و طعم

بیشتر افراد قهوه را از روی عشق و علاقه به عطر و طعم آن می‌نوشند و دسته‌ای دیگر فقط به قصد دریافت کافئین مد نظرشان سراغ قهوه می‌روند. اگر شما به دسته اول تعلق دارید اما از مصرف کافئین منع شده‌اید، قهوه دی کف شما را راضی نگه می‌دارد. قهوه معمولی به خاطر میزان بالای کافئین، طعم برجسته و سنگینی دارد؛ اما قهوه دی کف به خاطر از دست دادن حجم زیادی از کافئین طعمی ملایم‌تر دارد. با وجود این، افرادی که نمی‌توانند قهوه را ترک کنند همچنان می‌توانند بدون درگیر شدن با عوارض کافئین، از طعم قهوه دی کف لذت ببرند و تجربه‌ای مشابه با نوشیدن یک فنجان قهوه کافئین‌دار داشته باشند.

عوارض و فواید

هر دو قهوه معمولی و دیکف، برای سلامتی مزایا و معایبی دارند. در واقع ضررهای احتمالی قهوه بیشتر به میزان کافئین آن برمی‌گردد. مثلا بعضی‌ها با نوشیدن زیاد قهوه کافئین‌دار، دچار عوارضی نظیر تپش قلب یا بی‌خوابی می‌شوند. اینجاست که قهوه دیکف برای این دسته از افراد توصیه می‌شود.

قهوه بدون کافئین و خواص آن

فواید قهوه دی کف؛ آیا از قهوه کافئین‌دار سالم‌تر است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم نمی‌توان یک نظریه ثابت را برای همه به کار برد. بیشتر عوارض احتمالی قهوه از کافئین سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین اگر به کافئین حساسیت ندارید فرقی نمی‌کند از قهوه کافئین‌دار استفاده کنید یا دیکف. در واقع قهوه دی کف بیشتر فواید قهوه معمولی منهای فواید کافئین را دارد:

  • خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد.
  • به کاهش خطر زوال عقل کمک می‌کند و ممکن است در کاهش ابتلا به بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر نیز دخیل باشد.
  • سبب کاهش رفلاکس معده می‌شود.
  • نوشیدن بیش از ۲ فنجان قهوه دی کف در روز احتمال ابتلا به سرطان رکتوم را کاهش می‌دهد.

قهوه بدون کافئین و خواص آن

 قهوه دیکف تنها در صورتی برای شما گزینه‌ای سالم‌تر محسوب می‌شود که بدن شما به مصرف کافئین واکنش نشان دهد و درگیر عوارض آن شوید. توجه کنید که مصرف بیش از حد قهوه برای هرکسی مضر است و اگر روزی بیش از ۴ فنجان قهوه کافئین دار معادل ۴۰۰ میلی‌گرم قهوه می‌نوشید، طبیعی است که دچار عوارض کافئین شوید. بنابراین، مصرف قهوه خود را باید کاهش دهید و به زیر ۴۰۰ میلی‌گرم در روز برسانید.

سخن پایانی

قهوه دیکف، جایگزینی فوق‌العاده برای قهوه‌دوستانی است که به هر دلیل باید مصرف کافئین خود را کاهش دهند. این افراد با نوشیدن قهوه بدون کافئین، از بیشتر مزایای قهوه برای سلامتی بهره‌مند می‌شوند بدون آنکه دچار عوارض کافئین شوند. به یاد داشته باشید که مصرف بی‌رویه هر چیزی معایب خود را دارد، پس در مصرف قهوه دی کف نیز نباید زیاده‌روی کنید. در نهایت اگر قصد دارید قهوه دیکف را جایگزین قهوه روزمره‌تان کنید، آهسته این کار را انجام دهید و البته تهیه قهوه تازه را از یاد نبرید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha