مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقاء سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران، بیماری‌های غیرواگیر را مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سلامتی عصر حاضر خواند و گفت:

بیماری‌های غیرواگیر؛ علت اصلی ناخوشی و مرگ در دنیای امروز

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حسین یاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سلامتی در زمانه ما بیماری‌های غیرواگیر است، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های ریوی، اختلالات عضلانی_اسکلتی و اختلالات روانی به عنوان عامل اصلی ناخوشی و مرگ انسان‌ها در دنیای امروز به حساب می‌آیند. پرسش این است که «چگونه می‌توانیم از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری کنیم؟» و در پاسخ به این پرسش باید گفت «اصلاح سبک زندگی» مهم‌ترین سلاح ما برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌های غیرواگیر است.

این عضو گروه پژوهشی پزشکی مبتنی بر سبک زندگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: اصلاح سبک زندگی شامل شش مؤلفه‌ می‌شود. تغذیه سالم، فعالیت بدنی کافی، خواب مناسب، پرهیز از مصرف الکل و نیکوتین، دوری از استرس و تنش و روابط بین فردی مطلوب، مجموعه اقداماتی هستند که ما می‌توانیم در زندگی روزمره خود لحاظ کنیم تا به بیماری‌های قلبی و عروقی و پرفشاری خون و دیابت و .... دچار نشویم.

این متخصص طب فیزیکی و توان بخشی؛ کمردرد، گردن درد، زانودرد، ساییدگی و آرتروز را از جمله شایع‌ترین اختلالات عضلانی-اسکلتی برشمرد و درباره وضعیت این اختلالات گفت: نتایج مطالعات علمی بیانگر این است که شیوع بیماری‌های عضلانی-اسکلتی در جهان رو به افزایش است. سبک زندگی انسان‌ها در گذر زمان تغییر کرده و به حالت «ایستا» در آمده؛ به نحوی که میزان فعالیت‌های بدنی به شدت کاهش یافته است. همچنین میزان امید به زندگی در جوامع بشری افزایش یافته است و سن بالاتر جمعیت با افزایش این اختلالات همراهی دارد؛ از سوی دیگر سوانح و تصادفات هم افزایش داشته است.

وی گفت: همچنین اضافه وزن و چاقی هم از دیگر عوامل زمینه‌ساز در این مسئله بوده و در مجموع این عوامل زمینه ساز باعث شیوع بیشتر بیماری‌های عضلانی-اسکلتی نسبت به دهه‌های گذشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha