در دنیای امروزی به دلیل پیروی از سبک زندگی و تغذیه نامناسب، بیماری‌های قلبی و عروقی شیب صعودی داشته است. بیماری‌های قلب و عروق همچنان مهمترین عامل مرگ و میر ایرانیان است، امراضی که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت و ثبت احوال، سالانه دست کم جان حدود ۱۴۰ هزار نفر را در ایران می‌گیرد.

این سه غذای شگفت انگیز قلب شما را کوک می‌کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اما برای پیشگیری از این میزان بیماری و مرگ و میر راهکارهای ساده تری از درمان‌های دارویی و جراحی نیز وجود دارد و شاید بتوان با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کرد. بر اساس نتایج مطالعات محققان دانشگاه مک مستر و موسسه بهداشت عمومی، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی و محصولات لبنی از سلامت قلب حمایت کرده و آن را بهبود می‌بخشند.

به گزارش بیزنس اینسایدر، ویکتوریا تیلور، متخصص تغذیه در بنیاد خیریه قلب بریتانیا درباره دلایل تاثیر رژیم غذایی بر سلامت قلب گفت: این تاثیر تا حدی به این دلیل است که رژیم غذایی بر اضافه وزن، فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت نوع ۲ که عوامل خطر بیماری قلبی وعروقی هستند تأثیر می گذارد.

او اتخاذ یک رویکرد رژیم غذایی کامل برای بهبود سلامت قلب را تایید می‌کند، به این معنی که چیزی که در بیشتر مواقع می‌خورید در این زمینه بسیار تاثیر گذار است. به گفته این کارشناس تغذیه ممکن است از شنیدن نام برخی از غذاهایی که می‌توانند به سلامت قلب کمک کنند شگفت زده شوید. به گفته وی، این مواد غذایی ارزان هستند و ممکن است قبلا آن‌ها را خریداری کرده و در خانه داشته باشید.

نخود فرنگی:

تیلور گفت یکی از توصیه‌های مهم او به مراجعان و بیمارانش این است که همیشه یک کیسه نخود فرنگی منجمد (اگر هم تازه‌اش را خریدید که چه بهتر) را در فریزر نگه دارند. او گفت: نخود فرنگی ارزان است و به ویژه منجمد آن هیچ ضایعاتی ندارد و به راحتی آن‌ را می‌توان در غذا استفاده کرد. نخود فرنگی منبع خوبی از پروتئین گیاهی و همچنین حاوی ویتامین C است که به محافظت از سلول‌ها و حفظ سلامت آنها کمک می کند. نخودفرنگی سرشار از فیبر است. تیلور گفت: اکثر مردم می دانند که فیبر برای سلامت گوارش مفید است، اما می‌تواند جذب کلسترول بدن را نیز کاهش دهد. او گفت می‌توانید نخود را به همراه برنج استفاده کنید (مانند نخود شوید پلو یا نخود پلو با رب که ما در ایران درست می‌کنیم) یا آن‌ را به سبک هوموس درست کنید، یا با مقداری سیر و آب کم نمک در سوپ مخلوط کنید.

بادام زمینی:

این متخصص تغذیه گفت، اگر می‌خواهید جایگزینی سالم‌تر برای یک کلوچه یا تکه کیک در هنگام میان‌وعده مصرف کنید، به سراغ یک مشت بادام‌ زمینی بروید. او گفت: ما چیزهای زیادی در مورد آجیل و دانه‌ها می‌شنویم، و اغلب آن‌ها بسیار گران هستند. اما بادام زمینی برای اکثر مردم مقرون به صرفه‌تر و در دسترس است. بادام زمینی بدون نمک و بدون پوشش منبعی غنی از چربی‌های غیراشباع به ویژه چربی‌های تک غیراشباع است و حاوی فیبر، پروتئین و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که همه آن‌ها در یک رژیم غذایی متعادل مورد نیاز هستند.

روغن کلزا :

تیلور گفت روغن کلزا که گاهی به عنوان روغن گیاهی فروخته می شود، گزینه خوبی برای سلامت قلب است، به ویژه برای افرادی که بودجه کمی برای خرید دارند. او گفت روغن کلزا عمدتا حاوی چربی‌های تک غیراشباع است که با حفظ سطح کلسترول خوب (HDL) و در عین حال کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در خون به محافظت از قلب کمک می‌کند. این متخصص تغذیه در پایان گفت که طبخ آن با روغن کلزا بی خطر و قیمت آن از روغن زیتون ارزان تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha