سلامت نیوز: بشر، پر‌حرف‌ترین موجود روی زمین است، زیرا در دوران زندگی خود، به اندازه 13 سال حرف می‌زند، 6 سال را به غذا خوردن می‌گذراند و 23 سال نیز می‌خوابد!

این آماری است که اخیراً از سوی پزشکان روسیه انتشار یافته است. پزشکان روسیه حد متوسط عمر بشر را 70 سال گرفته‌اند. در این مدت 70 سال، هر نفر به طور متوسط صد‌ها تن غذا می‌خورد. اگر وزن افراد را 75 تا 80 کیلو‌گرم بگیریم، باید گفت هر فرد در عمر خود، 1250 تا 1335 برابر وزنش غذا می‌خورد. در فاصله 24 ساعت 13 هزار لیتر هوا تنفس می‌کند و قلبش به طور متوسط همه روزه در یک دقیقه، 80 تا 100 بار می‌زند. به این ترتیب، قلب یک انسان در دوره زندگی‌اش، 2 میلیارد و 58 میلیون بار بدون وقفه و اغلب بدون آنکه کوچک‌ترین عیب و نقصی در آن پدید آید، به تپش می‌افتد.

انسان، تنها موجودی است که راست قامت و روی دو پا راه می‌رود. هر کس به طور متوسط روزی 20 هزار قدم برمی‌دارد، یعنی 7 میلیون قدم در سال!

در 70 سالگی، تعداد قدم‌هایی که انسان در طول عمر خود برمی‌دارد به 500 میلیون می‌رسد. یعنی 500 هزار کیلومتر راه می‌رود. پس می‌توان گفت که هرکس می‌تواند در عمر خود 9 بار کره زمین را دور بزند و با پای پیاده، خود را به به کره ماه برساند! به طوری که می‌دانید فاصله کره ما از زمین =، 390 هزار کیلومتر بیشتر نیست.

ماشین بدن آدمی، به وسیله پوشش شگفت‌انگیزی، محافظت می‌شود. این پوشش، همان پوست بدن است که می‌تواند بسیاری از میکروب‌ها را نیز بکشد.

در هر ساعت، 30 میلیون میکروب روی پوست بدن می‌نشیند که 29 میلیون آن کشته می‌شوند. پس از دو ساعت از 30 میلیون میکروب، تنها 7 هزار میکروب باقی می‌ماند. زیر پوست، شبکه اعصاب فوق‌العاده نازکی قرار گرفته که به میلیون‌ها رگ ختم می‌شود. به این ترتیب، 250 هزار «نقطه سرد» به ویژه روی بینی و نوک انگشتان دست و پا وجود دارد. تعداد «نقاط گرم» به 30 هزار می‌رسد. علاوه بر این بین 2 تا 4 میلیون «نقطه درد» در بدن انسان وجود دارد که حساسیت آنها نسبت به موقعیتی که پوست بدن دارد فرق می‌کند


بدن انسان قدرت مقاومت شگفت‌انگیزی دارد و می‌تواند گرمای 44 تا 45 درجه را تحمل کند و حتی اگر هوا به تدریج گرم شود، در فضای خشک می‌تواند 150 تا 160 درجه حرارت را تحمل کند. بالاترین میزان برودت، که بدن قادر به ایستادگی در برابر آن است، 27 درجه زیر صفر است!

و بالاخره انسان می‌تواند 52 روز، تنها با خوردن آب زنده بماند. حساس‌ترین عضو بدن انسان نیز چشمان اوست که می‌تواند 10 هزار اختلاف رنگ را تشخیص بدهد، اما نوزادان تا 8 ماهگی، دنیا را فقط سیاه و سفید می‌بینند!

منبع: هفته نامه سیاحت تجارت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha