چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 39139
سلامت نیوز: همه انسان‌ها ریزش مو دارند؛ حمام صبحگاهی، زمان خشك كردن موبا سشوار و برس كشیدن مواقعی است كه موهای شما می‌ریزند؛ این كاملا طبیعی است. در این مطلب ما به 6 علت اصلی ریزش مو و راه‌های درمان هر كدام می‌پردازیم.

همه انسان‌ها ریزش مو دارند؛ حمام صبحگاهی، زمان خشك كردن موبا سشوار و برس كشیدن مواقعی است كه موهای شما می‌ریزند؛ این كاملا طبیعی است. دكتر فرانسسكا فاسكو، فوق‌تخصص پوست‌و‌مو كه در مركز درمانی ریزش موی سن ویرجین نیویورك فعالیت دارد، می‌گوید: «هر انسانی به طور متوسط روزی 100-50 موی خودش را از دست می‌دهد. این ناشی از روند طبیعی بدن است. موهای جدید شكل می‌گیرند و موهای قدیمی می‌ریزند اما اگر ریزش مو از این حد بیشتر شود می‌تواند نشانگر برخی مشكلات نیازمند به درمان باشد.»در این مطلب ما به 6 علت اصلی ریزش مو و راه‌های درمان هر كدام می‌پردازیم.

اضطراب‌هایی كه كچل‌تان می‌كند

تلوژن اقلوویم

این حالت می‌تواند پس از زایمان، انجام یك جراحی وسیع، كاهش وزن شدید یا یك مشكل و استرس شدید رخ دهد. در این حالت فرد هر روز مقدار زیادی از موهایش را از دست می‌دهد كه این حالت به خصوص در زمان شامپو زدن یا براشینگ موها رخ می‌دهد. برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی،گروهی از داروهای ضدفشار خون و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (مثل ایبوپروفن) هم می‌توانند باعث این حالت شوند. در این بیماری مرحله رشد‌و‌نمو مو كند و برعكس، مرحله ریزش موها تند می‌شود و در نتیجه موهای ریخته شده خیلی كم با موهای جدید جایگزین می‌شوند.

 علائم: در این حالت بین 6 تا 12 هفته بعد از یك استرس شدید، موها شروع به ریزش می‌كنند، در برخی روزها ممكن است موها به صورت مشت مشت بریزند.

 تشخیص و درمان: تست خاصی برای این حالت وجود ندارد اما وجود یك استرس شدید در این اواخر و نقطه‌های دایره دایره‌ای ریزش مو می‌تواند نشانگر این حالت باشد. در برخی حالت‌ها مثل زایمان و انجام عمل جراحی بزرگ، تنها باید بگذارید زمان بگذرد تا همه چیز درست شود، اگر هم علت مشكل شما دارو بود با پزشك خود مشورت كنید تا داروی‌تان را تغییر دهد. بهترین كمكی هم كه می‌توانید به خودتان بكنید این است كه اضطراب را فراموش كنید.

وقتی زیادی به فكر خودتان هستید

دستكاری بیش‌از‌حد


شامپو زدن بیش‌از‌حد، براشینگ و سشوار كردن زیاد و استفاده بیش‌از‌حد از مواد زیبایی و بهداشتی می‌تواند  باعث ریزش مو شود. گرما و مواد شیمیایی موها را تضعیف می‌كنند و باعث ریزش آن می‌شوند. خیلی‌اوقات تركیب كراتینه‌‌كردن، رنگ‌كردن و حالت دادن و بافتن موها  همراه هم می‌تواند باعث ریزش مو شود.

 علائم: در این حالت موها كاملا می‌شكنند و شما نمی‌توانید مراحل مختلف رشد موها را در موهای ریخته‌تان ببینید.

 تشخیص و درمان: سعی كنید در هیچ كاری افراط نكنید. بهتر است سشوار خود را روی باد خنك یا ملایم قرار دهید، سعی كنید تا حد ممكن موهای‌تان را محكم نبافید. از رنگ كردن بیش‌از‌اندازه موها هم خودداری كنید. اگر از ژل یا اسپری  مو استفاده می‌كنید، برای شانه‌كردن منتظر خشك‌كردن آن‌ها نشوید زیرا در صورتی كه آن‌ها خشك شوند موها را سفت و سنگین می‌كنند و در این حالت موها راحت‌تر شكسته می‌شوند.

اگر روی صورت‌تان پروانه زد

بیماری لوپوس لریترماتوز

لوپوس یك بیماری خود ایمنی‌ است كه در آن بخشی از بدن علیه بخشی دیگر وارد عمل می‌شود. این حالت در زنان شایع‌تر است و در دوران كودكی و نوجوانی خودش را نشان می‌دهد.

 علائم: این بیماری معمولا با خستگی بسیار زیاد، سردرد، زخم‌های دهانی و مفاصل متورم و دردناك خود را نشان می‌دهد. در خیلی از افراد جوش‌ها و قرمزی صورت به حالت یك پروانه دیده می‌شود. سایر علائم عبارتند از تب، تورم دست و پاها و ورم زیر چشم، درد قفسه سینه و كم‌خونی. خیلی از زنان دچار این بیماری ریزش مو را هم تجربه می‌كنند كه البته فرم خفیفی دارد و معمولا در زمان شامپو زدن یا براشینگ كردن موها دیده می‌شود. دكتر آرتور وینشتاین،‌ متخصص روماتولوژی در مركز پزشكی واشنگتن درباره ریزش موی ناشی از لوپوس می‌گوید:«علائم عمومی این بیماری خیلی شبیه بیماری‌های دیگری است، معمولا اگر فردی با ریزش موی ملایم به پزشك مراجعه كند تشخیص لوپوس برای او در نظر گرفته نمی‌شود.»

 تشخیص و درمان:  یك متخصص روماتولوژی برای فردی كه مشكوك به این بیماری است انجام آزمایش‌های تخصصی را منظور می‌كند (از جمله آنتی‌بادی موسوم به ANA)، ممكن است نمونه‌برداری از پوست هم برای تشخیص لازم باشد. اگر همراه ریزش مو، درد و تورم مفاصل و علائم پوستی هم داشتید حتما به یك متخصص روماتولوژی مراجعه كنید. درمان این بیماری داروهای مختلفی مثل كورتون‌ها و بعضی از داروهای شیمی درمانی است.

جمع شدن هورمون‌های مردانه

تخمدان پلی‌كیستیك

بیماری تخمدان پلی‌كیستیك كه حتی ممكن است در 11سالگی شروع شود، به دلیل تعادل نداشتن هورمونی ایجاد می‌شود و تخمدان‌ها در آن مقدار زیادی هورمون مردانه تولید می‌كنند. این حالت عموما باعث ناباروری می‌شود.

 علائم: بیماری تخمدان پلی‌كیستیك عموما باعث رشد بیش‌از‌حد موهای صورت، نامنظم شدن دوره‌های زنانه و جوش صورت می‌شود. دكتر فاسو می‌گوید، اگر همراه با ریزش موهای سرتان دچار افزایش موهای زائد بدن شدید می‌توانید به این حالت شك كنید.

 تشخیص و درمان: پزشك متخصص زنان برای كسی كه احتمال ابتلای او به این بیماری وجود دارد درخواست سنجش هورمون‌های تستو‌سترون و DHEAS می‌كند.

اكثر موارد این بیماری با تجویز قرص‌های ضدبارداری درمان می‌شود (مثلا با تجویز داروی یاسمین) این داروها ترشح هورمون تستوسترون را متوقف می‌كند. اگر نمی‌توانید از این قرص‌ها استفاده كنید ممكن است پزشك شما داروی اسپیرنولاكتون (آلداكتون) برای‌تان تجویز كند كه این دارو هم ترشح هورمون‌های مردانه را متوقف می‌كند. مطالعات نشان داده است كه كاهش وزن و داشتن یك رژیم غذایی مناسب هم در بسیاری از موارد می‌تواند وضعیت را بهبود بخشد.

وقتی مشكل از كف سر است

بیماری‌های التهابی پوست


وضعیت نامناسب جمجمه و رعایت‌نكردن بهداشت سر می‌تواند باعث ایجاد التهاب شود كه این منجر به بروز مشكل در رشد موها می‌شود. حالتی كه می‌توانند باعث ریزش مو شوند عبارتند از درماتیت سبوره‌ییك (نوعی كه حالت شوره مانند را در سر ایجاد می‌كند) بیماری پسوریازیس و نیز عفونت‌های قارچی كف سر.

 علائم: درماتیت سبوره‌ییك باعث پوسته ریزی كف سر می‌شود. در این حالت پوسته‌های زردرنگ به چشم می‌آیند و كف سر هم چرب است. همچنین ممكن است عفونت فرصت‌طلبی به نام مالازیا هم در سر وجود داشته باشد.

پسوریازیس یك بیماری خود ایمنی است كه باعث افزایش تولید و تخریب سلول‌های پوستی می‌شود و یك لایه سفیدرنگ را روی كف پوست سر به وجود می‌آورد. عفونت‌های قارچی هم می‌تواند با تكه‌تكه‌های قرمزرنگ در كف سر مشخص شود.

 تشخیص و درمان:  پزشك‌تان با معاینه سر شما خیلی از نكات لازم را خواهد یافت. تست تشخیص عفونت قارچی هم ممكن است لازم باشد.هر حالت نیازمند درمان مناسب خود است مثلا برای درماتیك سبوره‌ییك شامپوی مخصوص، برای پسوریازیس، نور درمانی یا درمان دارویی و داروهای ضدقارچی خوراكی برای عفونت‌های قارچی كف سر تجویز می‌شود.


اگر چاق هم شده‌اید

بیماری‌های تیروئید


بسیاری از مردم جامعه كه اكثر آن‌ها زن هستند از مشكلات تیروئید رنج می‌برند. وقتی بدن شما هورمون تیروئید كم تولید كند دچار كم‌كاری تیروئید هستید. هورمون تیروئید در بدن وظایف زیادی دارد، از جمله تنظیم سوخت‌و‌ساز بدن، تنظیم ضربان قلب، چگونگی خلق‌و‌خو و حتی رشد موها و ناخن‌ها؛ خب طبیعی است كه وقتی هورمون به اندازه كافی نداشته باشید موهای‌تان بریزد.

 علائم:  كم‌كاری تیروئید علائم مصنوعی از جمله افزایش وزن بی‌دلیل، خستگی دائمی،‌ یبوست،‌ افسردگی و مشكل در تمركز دارد. موها،‌ ناخن‌ها و پوست در این حالت ممكن است شكننده و آسیب‌پذیرتر از حد معمول باشند.

دكتر نئودور فریدمن، فوق‌تخصص بیماری‌های غدد در دانشگاه چارلز در لس‌آنجلس می‌گوید: « كم‌كاری تیروئید حدود 5درصد مردم بالغ را درگیر می‌كند، اما این حالت در زنان 10برابر مردان شایع است.»

 تشخیص و درمان: یك تست ساده آزمایشگاهی می‌تواند كم‌كاری یا پركاری تیروئید را مشخص كند. در این تست میزان هورمون‌های تیروئید آزاد در خون (Free T3وT4) و هورمون تنظیم‌كننده ترشح تیروئید از هیپوفیز (TSH) اندازه‌گیری می‌شود. كاهش هورمون‌های آزاد یا افزایش TSH می‌تواند نشانگر كم‌كاری تیروئید باشد. دكتر شما ممكن است برای‌تان هورمون تیروئید تجویز كند تا سطح هورمون‌تان به حد طبیعی برسد. ممكن است تجویز هورمون برای شما در مدت‌های طولانی انجام شود تا بالاخره سطح هورمون در بدن شما به سطح مناسب برسد.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha