سلامت نیوز: متخصص تغذیه گفت: طی مطالعات انجام شده در ایران حدود 40 درصد زنان در سنین باروری(34-15) دچار اضافه وزن و چاقی می شوند.

حسین فلاح روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اضافه وزن و چاقی یكی از بزرگترین مشكلات بهداشتی و عامل خطر برای بسیاری از بیماری های دوران بارداری است.

وی ادامه داد: اضافه وزن و چاقی بااستفاده از فاكتورهای مختلف مثل نمایه توده بدنی و دور كمر تعیین می شود.

فلاح اضافه كرد: خانم های باردار دچار اضافه وزن و چاق نباید از رژیم های محدود برای مثال رژیم غذایی كه در آن مصرف كربوهیدارت ها مثل نان، برنج و ماكارونی حذف می شود استفاده كنند.

وی افزود: خانم های یاد شده همچنین نباید از رژیم های غذایی كه در آن ها از تمام گروه های غذایی اصلی یعنی نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی و میوه، گوشت، حبوبات و تخم مرغ استفاده می شود برای كاهش وزن استفاده كنند.

این متخصص تغذیه گفت: زنان باردار در صورتی كه ممنوعیت پزشكی نداشته باشند باید تحرك كافی داشته باشند و به طور مثال روزانه یك ساعت پیاده روی منظم را در برنامه های خود قراردهند.

فلاح با اشاره به راه های افزایش دریافت فیبر در رژیم های غذایی گفت: در برنامه غذایی روزانه باید از سبزی خوردن، سبزی های محلی یا سالاد استفاده شود. همچنین باید میوه های تازه به عنوان میان وعده در برنامه غذایی قرار گیرد و به جای نان های سفید نیز از نان های سبوس دار استفاده شود.

وی توصیه كرد پیش از خوردن غذا، بهتر است سالاد شامل كاهو، كلم، گل كلم، گوجه فرنگی، خیار، هویج، كرفس و غیره مصرف شود و به جای آب میوه نیز انواع میوه مورد استفاده قرار گیرد.

فلاح با بیان اینكه برای افزایش دریافت فیبر به بدن به جای مصرف برنج سفید از عدس پلو، لوبیا پلو، سبزی پلو و موارد مشابه استفاده شود، گفت: همراه با افزایش مصرف مواد غذایی پر فیبر، نوشیدن بیشتر آب را نباید فراموش كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha