افراد بایستی به هنگام خونریزی بینی از بالا نگه داشتن سر خود به منظور بند آمدن خونریزی خودداری کنند چرا که ممکن است موجب خفگی شود.

برای بند آمدن خون دماغ چه کنیم؟

چرا بینی من خونریزی می کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، چندین چیز می تواند باعث خونریزی بینی شود. شایع‌ترین علت خشکی هوا است، اما گرمای شدید و یا قرار گرفتن در آب و هوای گرم و کم رطوبت نیز می تواند باعث خونریزی بینی شود. علل دیگر عبارتند از:

  • جراحی بینی
  • فین کردن شدید بینی
  • صدمات ناشی از زمین خوردن یا ضربه به بینی
  • عوارض جانبی داروها، مانند رقیق کننده های خون
  • آلرژی
  • سعود به ارتفاعات، جایی که هوا به شدت رقیق است

چگونه خونریزی بینی خود را متوقف کنم؟

خونریزی بینی معمولا جدی نیست. با انجام کارهای زیر می توانید خونریزی بینی خود را در خانه متوقف کنید:

  • آرام بمانید: اگر شروع به عصبی شدن کنید، در واقع می تواند باعث خونریزی بیشتر شما شود. سعی کنید آرامش داشته باشید.
  • بنشینید، دراز نکشید: با نشستن موقعیت سر را بالای قلبت نگه دارید
  • کمی به جلو خم شوید: این باعث می شود خون از پشت گلوی شما خارج نشود.
  • سوراخ های بینی خود را ببندید: از انگشت شست و اشاره خود برای بسته نگه داشتن سوراخ های بینی به مدت 5 تا 10 دقیقه در حین تنفس از طریق دهان استفاده کنید. این به قسمتی از بینی شما که خونریزی می کند فشار وارد می کند و می تواند جریان خون را متوقف کند.

هنگامی که خونریزی متوقف شد، بینی خود را لمس یا باد نکنید. چرا که بینی ممکن است دوباره شروع به خونریزی کند. اگر خون دماغ شدن دوباره شروع شد، به آرامی بینی خود را باد کنید تا از شر لخته های خون خلاص شوید. همچنین می توانید یک ضداحتقان مانند اکسی متازولین (Afrin،Mucinex یا Vicks Sinex) را در هر دو سوراخ بینی اسپری کنید. سپس سوراخ های بینی خود را ببندید و به مدت 5 تا 10 دقیقه از طریق دهان نفس بکشید .

با پزشک خود تماس بگیرید اگر:

  • شما اغلب دچار خونریزی بینی می شوید
  • خونریزی بینی شما حتی پس از اینکه به آن فشار وارد کردید بیش از 20 دقیقه طول می کشد
  • خونریزی آنقدر زیاد است که به سختی نفس می کشد.
  • شما داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ( کومادین )، دابیگاتران ( پراداکسا )، ریواروکسابان ( Xarelto )، فونداپارینوکس سدیم ( آریکسترا ) یا آسپرین مصرف می کنید، یا دچار اختلال خونریزی هستید.

خونریزی بینی

چگونه از خونریزی بینی جلوگیری کنیم

شما همیشه نمی توانید از بروز خونریزی بینی جلوگیری کنید، اما کارهای خاصی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احتمال ابتلا به آن را کاهش دهید:

  • داخل بینی خود را مرطوب نگه دارید: خشکی می تواند باعث خونریزی بینی شود. از یک سواب پنبه ای استفاده کنید تا به آرامی یک لایه نازک کرم مخصوص را در سوراخ های بینی خود سه بار در روز از جمله قبل از خواب بمالید . همچنین می توانید از پماد آنتی بیوتیکی مانند باسیتراسین یا پلی اسپورین استفاده کنید.
  • از یک محصول بینی نمکی استفاده کنید: اسپری کردن آن در سوراخ های بینی به مرطوب نگه داشتن داخل بینی کمک می کند.
  • از دستگاه بخور هوا استفاده کنید: سوراخ های بینی شما ممکن است خشک باشد زیرا هوای خانه شما کاملا خشک شده است.
  • سیگار نکشید: سیگار کشیدن می تواند داخل بینی شما را تحریک کرده و آن را خشک کند.
  • بینی خود را نگیرید: خیلی محکم فین نکنید یا با فشار بینی را مالش ندهید. اگر کودک شما دچار خونریزی بینی می شود، ناخن های او را کوتاه نگه دارید و او را از بردن انگشتان به داخل بینی منع کنید.
  • از داروهای سرماخوردگی و آلرژی زیاد استفاده نکنید: اینها می توانند بینی شما را خشک کنند. در برخی موارد، برخی داروها می توانند باعث خونریزی بینی یا تشدید آن شوند. ممکن است لازم باشد داروهای خود را با پزشک خود در میان بگذارید. اما مصرف آنها را ادامه دهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که آن را قطع کنید.

هنگام خونریزی بینی سر خود را بالا نگه ندارید

دکتر ابراهیم رزم پا ،متخصص گوش و حلق و بینی، در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«پاره شدن مویرگ های سطح داخلی بینی موجب خونریزی از بینی می شود که عواملی مختلفی در بروز آن دخیل هستند.»

وی تاکید کرد:« افراد بایستی به هنگام خونریزی بینی از بالا نگه داشتن سر خود به منظور بند آمدن خونریزی خودداری کنند چرا که ممکن است موجب خفگی شود و باید گفت بهترین راه به هنگام خونریزی بینی صاف نشستن است و قرار دادن کیسه یخ بر روی بینی و پیشانی می تواند از خونریزی جلوگیری کند.»

دلایل شایع خونریزی بینی

وی ادامه داد:«یکی از مهمترین عواملی که موجب خون دماغ شدن می شود ضربات شدیدی است که بر روی بینی وارد می شود مثل ضربه به بینی به هنگام بازی یا انجام ورزش های مختلف همچنین خشکی مخاط بینی در فصل زمستان و تابستان و تخلیه شدید بینی نیز در خونریزی بینی تاثیرگذار هستند.»
این عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران افزود:«از دیگر مواردی که منجر به خونریزی بینی می شود می توان به مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد التهاب، ایبوبروفن و اسپری های کورتونی مخصوص بینی اشاره کرد که زمینه را برای خونریزی بینی مساعد می کند.»
وی ادامه داد:«افراد مبتلا به فشارخون بالا به خصوص افراد مسن مستعد خونریزی بینی هستند و در برخی از مواقع آلرژی بینی، عطسه های مکرر و همچنین پولیپ بینی و یا وارد شدن جسم خارجی به داخل بینی از جمله عوامل تاثیرگذار در خونریزی بینی هستند.»

بهترین راه برای بند آوردن خونریزی بینی

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار سلامت نیوز گفت:«افراد بایستی به هنگام خونریزی بینی، قسمت نرم بینی خود را با دو انگشت فشار داده و از بالا نگه داشتن سر خود به منظور بند آمدن خونریزی خودداری کنند چرا که ممکن است موجب خفگی شود و باید گفت بهترین راه به هنگام خونریزی بینی صاف نشستن است و قرار دادن کیسه یخ بر روی بینی و پیشانی می تواند از خونریزی جلوگیری کند.»
وی توصیه کرد:«مصرف ویتامین C موجب سلامتی بافت بدن می شود همچنین در صورتی که خونریزی بینی مداوم باشد بایستی با تجویز پزشک از قرص آهن استفاده کنید تا دچار مشکل کم خونی نشوید و در نهایت مرطوب نگه داشتن هوای منزل و شتسشوی مرتب بینی با سرم فیزیولوژیک و استفاده از پمادهای نرم کننده مخاط بینی مانع از خشک شدن مخاط بینی و بروز خونریزی بینی می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha