سلامت نیوز: عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در نظر گرفتن یك روانشناس بالینی با مدرك دكترا در هر تیم پزشك خانواده امكان‌پذیر نیست.

سیامك مره‌صدق در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حذف روانشناس بالینی از تیم پزشك خانواده گفت: باید یادمان باشد كه هرچقدر باری را كه روی دوش پزشك خانواده می‌گذاریم سنگین‌تر كنیم امكان اجرایی شدن آن را كمتر كرده‌ایم، شاید یك نفر نظر بدهد در تیم پزشك خانواده باید فوق تخصص بهداشت بین‌الملل هم حضور داشته باشد چون بهداشت بین‌الملل هم حائز اهمیت است، اما بهرحال ما باید بر اساس نیازها و محدودیت‌های موجود اولویت‌ها را در نظر بگیریم.

وی با تاكید بر این‌كه پزشكان خانواده در دوره آموزشی با كلیات روانشناسی آشنا می‌شوند، گفت: با توجه به آموزش‌هایی كه در این دوره به پزشكان ارایه می‌شود آنها تا حدی می‌توانند مشكلات روانی بیماران را مورد كنترل قرار دهند و در موارد خاص بیمار را به متخصص و روانشناس بالینی ارجاع دهند.

نماینده كلیمیان در خانه ملت ادامه داد: از آنجاكه قرار است پزشك خانواده یك طرح كشور شمول باشد و در تمامی مناطق كشور حتی دورافتاده‌ترین نقاط به اجرا درآید طبیعی است كه برای این كار تعداد كافی روانشناس بالینی نداریم.

به گفته وی، داشتن لیسانس روانشناسی به تنهایی مجوز كار به عنوان روانشناسی بالینی نیست كسی كه می‌خواهد به عنوان روانشناس بالینی كار كند باید PHD روانشناسی بالینی داشته باشد، مگر چند نفر از افرادی كه دكترای روانشناسی دارند حاضر می‌شوند در مناطق محرومی كه پزشك خانواده كار می‌كند حضور یابند.

عضو كمیسیون بهداشت خاطرنشان كرد: برای این‌كه طرح پزشك خانواده بتواند به صورت صحیح و در كل كشور به اجرا درآید نباید بار آن را زیاد كرد، این امكان وجود ندارد كه برای هر درمانگاهی كه یك پزشك خانواده دارد یك روانشناس بالینی با مدرك PHD هم اختصاص دهیم، ضمن این‌كه در هیچ جای دنیا برای یك جمعیت هزار نفری كه تحت پوشش یك پزشك خانواده است به لحاظ قانونی و آماری یك روانشناس بالینی با مدرك دكترا تعریف نمی‌شود.

مره‌صدق با تاكید بر این‌كه روانشناسان و روانپزشكان در سیستم بالاتر ارجاع قرار می‌گیرند، گفت: پزشك خانواده پایش را انجام می‌دهد و اگر نیاز باشد بیمار را به این روانشناسان بالینی یا روانپزشك ارجاع می‌دهد، هیچ جای دنیا روانشناس بالینی به عنوان مداخله‌گر اول نیست، معمولا به عنوان یك بخشی از تیم روانپزشكی كار می‌كنند و اگر قرار باشد به صورت مستقل هم كار كنند باید بیمار توسط یك پزشك به آنها ارجاع داده شود.

به گفته وی، بهترین راه برای جلوگیری از اجرای طرح رویایی كردن آن است، لذا باید كاری كنیم كه طرح پزشك خانواده زمینی و قابل اجرا باقی بماند، هر قدر ایده آل‌تر و رویایی‌تر شود غیرقابل اجراتر می‌شود، تمامی پزشكان عمومی در طی دوران تحصیل با كلیات روانپزشكی آشنا می‌شوند و قابلیت تشخیص و ارجاع بیمارانی كه مشكل روانی دارند حتما در آنها وجود دارد.

عضو كمیسیون بهداشت در خاتمه با تاكید بر این‌كه حذف روانشناس بالینی در نسخه جدید آسیبی به طرح پزشك خانواده نخواهد زد، گفت: شاید خیلی قشنگ باشد كه هر تیم پزشك خانواده‌ یك جراح فوق تخصص عروق و یك فوق تخصص جراحی اطفال هم داشته باشد منتهی هیچ جای دنیا این موارد به صورت روتین تعریف نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha