پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 40902

امروز 29 دی ماه به صورت نمادین روز هوای پاك نامگذاری شده است و لابد به این دلیل نمادین است كه هوای تهران و بسیاری كلانشهرهای دیگر كشور در آلوده‌ترین وضعیت ممكن به‌سر می‌برد.

سلامت نیوز: امروز 29 دی ماه به صورت نمادین روز هوای پاك نامگذاری شده است و لابد به این دلیل نمادین است كه هوای تهران و بسیاری كلانشهرهای دیگر كشور در آلوده‌ترین وضعیت ممكن به‌سر می‌برد. اولین باری كه نامگذاری این روز با عنوان هوای پاك انجام گرفت سال 1374 بود، یعنی 16 سال پیش، آن روز كه این پیشنهاد مطرح شد، بحران آلودگی هوا در تهران و شش كلانشهر دیگر آلوده ایران شامل تبریز، مشهد، اراك، اصفهان، شیراز و اهواز، مسوولان ستاد اجرایی كاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه این اقدام را انجام دهند.
با این حال اما در این همه سال نه تنها باری از وزن سنگین آلودگی بر دوش این شهرها برداشته نشد كه چندین شهر دیگر كشور نیز به این لیست وارد شدند و میزان آلودگی در كلانشهرهای سابق هم با ‌شدت بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا كرد. به همه این موارد باید بحران جدید ریزگردهای عربی و تاثیر آن بر هوای شهرها و روستاهای غرب و مركز كشور را نیز اضافه كرد. امروز شانزدهمین سالی است كه روز هوای پاك گرامی داشته می‌شود، با این حال اما هوای تهران و بقیه شهرهای گفته شده، چندان نشانه‌ای از هوای سالم و پاك ندارند. به همین دلیل به سراغ تعدادی از مسوولان و كارشناسان رفته‌ایم تا آنها نظر خود را درباره وضعیت هوای پاك و آنچه باید باشد و نیست، اعلام كنند. نظرات به این شرح است:
بحران آلودگی مساله اجتماعی است، نه تكنیكی
اسماعیل كهرم كارشناس محیط‌زیست: به اعتقاد من مساله هوای پاك را باید فارغ از مساله‌ای تكنیكی و به عنوان مساله‌ای اجتماعی تحلیل و بررسی كرد، چرا كه هم‌اكنون فقط در تهران حدود سه‌میلیون خودرو و در همین حدود موتوسیكلت در حال تردد روزانه است، در حالی كه نه كنترلی روی كیفیت آنها می‌شود و نه به اندازه كافی جایگاه‌هایی برای معاینه فنی آنها موجود است، به همین دلیل آلودگی هوای پایتخت ربط چندانی به كیفیت بنزین ندارد. تهران ظرفیت این همه خودرو و وسیله نقلیه را ندارد. الان نیز سرریز آلودگی به دیگر شهرهای كشور كشیده شده. هر چند مسوولان با عدد و رقم از بهتر شدن وضعیت هوای شهر حرف می‌زنند، اما هوای به شدت آلوده شهر به اندازه كافی گویای بحرانی كه ما در آن زیست می‌كنیم، هست. من پیشنهاد می‌دهم متولیان امور به جای بازی با اعداد بهتر است منشا اصلی آلودگی را حذف كنند، الان وقت عمل است نه سخنرانی. ایجاد فضای سبز، توسعه سیستم حمل و نقل شهری، سختگیری برای تردد وسایل شخصی در شهر و ارتقای كیفیت خودروها و سوخت تنها راه چاره است.
كاهش 50درصدی بار آلودگی با ارتقای استاندارد خودروها و سوخت
امیر فاتح‌وحدتی مدیركل هوای سازمان محیط زیست: بدیهی به نظر می‌رسد كه برای داشتن هوای پاك و حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان انجام اقدامات زیربنایی از اهمیت بسیاری برخوردار است، از جمله این اقدامات نیز كه باید به عنوان مهم‌ترین دستاوردهای زیست‌محیطی در سه دهه اخیر از آن یاد كرد ارتقای استاندارد كیفیت سوخت و خودروها از یورو دو به یورو چهار است، مجموعا با بهره‌برداری كامل از این دو فرآیند پیش‌بینی می‌شود كه شاهد كاهش بیش از 50درصد بار آلودگی ناشی از سوخت و تردد خودروها باشیم، كه این امر در هفته هوای پاك 1390 محقق خواهد شد.
هوای آلوده، زیستمندان ناشاد می‌پرورد
محمد درویش استاد دانشگاه: هوای پاك در هر منطقه‌ای یكی از شاخص‌های معنا‌دار از شادابی زیستمندان هر سرزمین است، این زیستمندان شامل گیاهان، جانوران و انسان‌ها هستند، بنابراین تلاش برای بهبود كیفیت هوا تلاش برای بهبود شادابی آنهاست، با این حال اما وضعیتی كه الان در اغلب كلانشهرهای كشور ما و همین‌طور سمت غربی سرزمین‌مان حاكم است نشان‌دهنده این است كه از شادابی سرزمینی مطلوب به لحاظ كیفیت هوا فاصله بسیاری داریم.
رویای هوای پاك ملتزم تصمیم بزرگ
وحید نوروزی رییس معاینه فنی شهرداری تهران: رسیدن به هوای پاك رویایی است كه بدون یك تصمیم بزرگ و عزم ملی تحقق آن محال است، فعالیت‌های جزیره‌ای به هیچ عنوان نمی‌تواند ما را در رسیدن به یك هوای سالم و قابل تنفس یاری كند تا زمانی كه این تصمیم بزرگ گرفته نشود، هوای تهران و اغلب كلانشهرهای كشور به همین شكل آلوده خواهد ماند، تا لحظه نوشتن این متن نیز هنوز این تصمیم بزرگ گرفته نشده، به همین دلیل نیز باید همچنان از داشتن هوای سالم و پاك به عنوان یك رویای دور سخن گفت.
محدوده طرح ترافیك چند برابر شود
عباس محمدی فعال محیط‌زیست: در رابطه با هوای آلوده تهران و تلاش برای كنترل و بهبود كیفیت آن ده‌ها طرح و مصوبه و قانون وجود دارد اما تاكنون هیچ‌كدام نتوانسته‌اند به بهبود این وضعیت كمكی كنند، كه به اعتقاد من دلیل آن هم یك مساله ساده است، 80درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها و موتوسیكلت‌هاست، اما تاكنون هیچ طرح منسجمی برای محدود كردن ورود آنها به محدوده بزرگی از شهر اتخاذ نشده است، به همین دلیل تا وضعیت به این منوال است، هیچ چشم‌اندازی حتی در میان‌مدت برای بهبود كیفیت هوای آلوده تهران و دیگر شهرها نخواهیم داشت. تصور اینكه ما در شرایط تحریم كنونی بتوانیم یك شبه كیفیت خودروها و دیگر وسایل نقلیه خود یا سوخت بنزین و گازوییل مصرفی در كشور را به حد استانداردهای جهانی برسانیم، به همین دلیل در شرایط كنونی بهتر آن است كه محدوده طرح ترافیك شهر تهران كه متعلق به 30 سال پیش است، به چندین برابر میزان كنونی افزایش یابد. حدود یك‌پنجم كل جمیعت كشور در این شهر است؛ باید برای حفظ سلامت این شهروندان تصمیمات درست و منطقی برابر با امكانات و دارایی‌های خود بگیریم، چرا كه در غیر این صورت هیچ نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha