پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 40920
سلامت نیوز: احساس می كنید، اضافه وزن دارید و لازم است كمی در روز ورزش كنید؟ شاید ثبت نام در یك باشگاه ورزشی اولین راه حلی باشد كه به ذهنتان برسد، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب، بهتر است ابتدا با یك پزشك مشورت كنید.

دكتر زهرا علیزاده، مدیر گروه تحقیقات تغذیه ورزشی دانشگاه علوم پزشكی تهران، از جمله مشكلات در حوزه سلامت عمومی را بی توجهی به سلامت جسمی افراد قبل از مراجعه به باشگاه های ورزشی و بدنسازی عنوان می كند و می گوید: افراد باید بیاموزند كه چند دقیقه فعالیت فیزیكی با چه شدت و مدت زمانی در هفته برای بهبود سلامت قلبی ـ ریوی، افزایش آمادگی جسمانی و كاهش خطر بیماری هایی از قبیل دیابت و فشارخون لازم است. به این دلیل افراد قبل از حضور در مجموعه های ورزشی برای جلوگیری از خطرات احتمالی بهتر است وضعیت جسمانی شان بررسی شود.

رژیم نامناسب در باشگاه ها، وضع را بدتر می كند

مدیر گروه تحقیقات تغذیه ورزشی با اشاره به این كه رژیم غذایی نامناسب ارائه شده در برخی باشگاه های ورزشی از دیگر مشكلات است، می افزاید: بسیاری از افراد و ورزشكاران، توصیه های تغذیه ای مناسب با وضعیت جسمانی خود را دریافت نمی كنند و در مواردی با توصیه های غیرعلمی روبه رو می شوند.

وی با بررسی رژیم غذایی كه در یك باشگاه توصیه شده بود، نشان می دهد كه گاه افراد با رژیم های غیركارشناسی بیش از ۶ برابر نیاز بدن پروتئین دریافت می كنند. این نوع رژیم های غذایی طی زمان، عوارض بسیاری دارد كه در برخی موارد خطرات آن غیرقابل جبران است.

تجویز حركات ورزشی مناسب

استاد یار دانشگاه تهران با تاكید بر این كه حضور پزشك ورزشی كنار مراجعه كنندگان به باشگاه ها ضروری است، توضیح می دهد: ورزشكار حرفه ای قبل از شروع فصل مسابقات، باید مورد معاینات و بررسی های لازم از نظر سلامت قلبی ـ عروقی و آمادگی بدنی قرار گیرد. ارائه راهكارهای درمانی مناسب با تجویز حركات ورزشی صحیح و تجویز دوره های فیزیوتراپی می تواند عملكرد ورزشكار را تا حد زیادی افزایش دهد و گاهی با یك سری درمان های جزئی و تمرینات ساده، مشكلات فرد حل خواهد شد.

وی می افزاید: تیم های ورزشی در مورد فعالیت هایی كه افراد قبل و بعد از تمرین انجام می دهند، باید آگاهی لازم داشته باشند؛ اگر حركات ورزشی غیراصولی و بدون آمادگی لازم انجام شود، بروز اختلالاتی از قبیل كشیدگی عضلات، پارگی رباط ها، پارگی مینیسك ها و... حتمی است. آگاهی از وضعیت و توان افرادی كه قصد انجام فعالیت های ورزشی دارند در هر سطحی ضروری است، بعضی افراد صدمه دیده می گویند كه در شروع ورزش، بدنشان را به خوبی گرم نكرده اند و در زمان تمرین بدنشان انعطاف پذیری لازم را نداشته است.

از طرفی آسیب های ورزشی در بسیاری موارد با روش های غیرجراحی قابل درمان است كه پزشكی ورزشی در این زمینه خدمات لازم را ارائه می دهد.

كنترل بیماری ها با پزشك ورزشی

دكتر علیزاده اضافه می كند: پزشك ورزشی می تواند به افراد برای افزایش سلامت عمومی، پیشگیری و كنترل بیماری ها همراه با نگاه به ورزش حرفه ای كمك كند. پزشك ورزشی در كنار سایر متخصصان تلاش می كند با به كارگیری شیوه درمان مناسب عوارض ناشی از مصرف داروها را كاهش دهد.

وی می گوید: به طور كلی پزشك ورزشی برای بهبود بیماری های خاص ازجمله افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی، كمردرد و دردهای مزمن مفصلی، دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، بیماری های قلبی ـ ریوی، افراد مبتلا به سرطان و زنان طی دوران بارداری برنامه های مختلفی تدوین كرده كه اجرایی هم شده است. در این میان باید گفت، پزشك ورزشی برای جمعیت عمومی از نظر تغذیه سالم و نوع مناسب فعالیت های ورزشی نقش كمكی دارد.

شناسنامه بدن، بیگانه در باشگاه های ما

دكتر علیزاده با تاكید بر این موضوع كه سیستم ارجاع در باشگاه های ورزشی در تقویت سلامت عمومی جامعه موثر است، می گوید: افراد با مراجعه به باشگاه تمرین هایی را دریافت می كنند، اما معمولا از خطراتی كه تهدیدشان می كند، بی اطلاع هستند. مراجعه كنندگان به باشگاه های ورزشی در برخی از كشورها، پرسشنامه هایی را با عنوان شناسنامه بدن در زمان ثبت نام پر می كنند، به طور مثال در این پرسشنامه ها از افراد پرسیده می شود كه آیا تا به حال در زمان فعالیت فیزیكی درد سینه داشته اند یا این كه آیا در خانواده شان فردی بوده كه بر اثر بیماری قلبی فوت كرده باشد؟

این استاد دانشگاه تاكید می كند: در ایران، افراد باید قبل از شروع ورزش با متخصصان مشورت كنند و باشگاه ها نیز موظفند، برای مراجعه كنندگان، پرسشنامه های استانداردی تكمیل كنند تا وضعیت بدنی و جسمی آنها در قالب شناسنامه ای با عنوان شناسنامه بدن ذخیره و نگهداری شود......

منبع : جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha