سلامت نیوز : پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج تحقیقات نشان می دهند مصرف مداوم متفورمین بخصوص در افرادی که از درمان ترکیبی با انسولین استفاده می کنند، می تواند با بروز کمبود ویتامین ب ۱۲ همراه باشد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ یاکوبال آمین  یک ویتامین حساس و مهم است كه این ویتامین موجب درمان یک نوع کم خونی خطرناک به نام آنمی پرنشیز  می شود . ویتامینB12 که شاید تا به حال آمپولهای تقویتی آنرا تزریق کرده باشید، آخرین ویتامینی بود که کشف شد . این ویتامین رابطه نزدیکی با اسید فولیک دارد .
این ویتامین بسیار حساس است و به سرعت تخریب می شود . تحمل نور ، حرارت و مواد اسیدی و قلیایی را ندارد . حتی دربدن هم به سرعت تخریب می شود . در حقیقت اگر وسیله خاصی برای انتقال آن به خون وجود نداشت ما اصلاً  B12 دریافت نمی کردیم .
طبق بررسی های انجام شده، افرادی که جهت کنترل قند خود به طور مداوم متفورمین – یکی از داروهای مورد استفاده در درمان دیابت – مصرف می کنند، به مرور زمان با علائمی چون خستگی، کاهش توان بدنی و کم خونی مراجعه کرده، که این علائم طبعا کنترل دیابت را در این افراد با مشکلات بیشتری همراه خواهد کرد.
در مطالعات مشاهده شده است که بیمارانی که به صورت درازمدت مت‌فورمین  مصرف می‌کنند، در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند؛ که ممکن است با گذشت زمان این کمبود شدیدتر هم بشود.
به همین دلیل محققین توصیه می‌کنند که در طول درمان درازمدت با مت‌فورمین وضعیت ویتامین B12 تحت نظر باشد تا بتوان از کمبود و عوارض آن پیشگیری کرد.
ویتامین B12 برای حفظ سلامتی سلولهای عصبی و گلبولهای قرمز خون ضروری است.
این ویتامین در گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، ماهی، صدف و غلات غنی شده با این ویتامین وجود دارد و همچنین می‌توان آن را به صورت یک مکمل هم مصرف کرد.
علائم کمبود ویتامین B12 عبارتند از خستگی، تغییرات ذهنی، کم‌خونی و تخریب عصبی (نوروپاتی).
محققان پیشنهاد می کنند برای پیشگیری از بروز این عوارض، پزشک معالج به طور مرتب میزان ویتامین های بدن از جمله ب۱۲ را تحت نظر داشته باشد تا به محض مشاهده هرگونه تغییر در میزان طبیعی ترکیبات آلی بدن، پیش از بروز هرگونه عوارض جدی در صدد رفع آن برآید.
B12 در تولید سلولهای بدن نقش دارد و نقش آن مانند اسید فولیک،شرکت در همانند سازی ژن های هسته سلول است . تکثیر سلولی در دستگاه گوارش، مغز استخوان و بافت عصب با کمکB12 صورت می گیرد . اگرB12 دریافت نکنیم ظرف حدود یکسال ذخیره موجود در کبد تمام شده و تولید سلولی در اندامهای یاد شده دچار اختلال می شود .
·B12 در دستگاه گوارش به تولید سلولهای مخاطی دیواره کمک می کند . اگرB12 نباشد زبان متورموسرخرنگ
می شود واختلالات گوارشی مثل اسهال بروز می کند .
·B12 در مغز استخوان موجب تولید سلولهای خونی می گردد ،  در صورت کمبودB12، ژنهای موجود در گلبولهای قرمز بزرگتر از حد طبیعی شده ،  زود از بین می روند و فرد مبتلا بهکم خونی مگالوبلاستیک ****می شود .
·B12 در بافت عصبی نقش تولید سلولهای رشته های عصبی را عهده دار است  . کمبودB12 اختلالات عصبی را به همراه دارد که کرخی و لرزش بدن است و سوزش در پاها نیزاحساس می شود .
در صورتیکه تعدادی ازعلائم کمبودB12، در شما بروز کرد به پزشک مراجعه کرده و با آزمایش خون میزانB12 و اسید فولیک خونتان را کنترل کنید .
علایم فقر ویتامین B12 در بدن بیماران دیابتی می‌تواند به صورت‌هایی چون عصبانیت، تغییرات خلق و خو، کم خونی و کم خوابی و تخریب عصب‌های بدن نمایان شود. البته این علایم به دلیل شباهت داشتن به علایم بیماری دیابت و یا کهولت سن در برخی از اوقات پزشکان را به اشتباه می‌اندازد.
تخمین زده می‌شود که ۲۴۶ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا باشند و این میزان اکثرا در میان افراد چاق و یا دارای اضافه وزن بیش از دیگران است که البته این افراد بیشتر به دیابت نوع دو مبتلا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha