شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 40979
سلامت نیوز: در داخل رحم شما، جنین كوچكی به سرعت در حال رشد است. در این مرحله، او تنها به اندازه یك دانه كنجد می باشد، و بیشتر به یك بچه قورباغه شباهت دارد تا بچه یك انسان؛ این جنین از سه لایه تشكیل شده است (لایه های اكتودرم، مزودرم و اندودرم) كه بعدا اندامها و بافتهای بدن او را تشكیل می دهند. بخشی از سلولهای این جنین در حال ایجاد اندامهای بزرگ بدن مانند كلیه ها و كبد هستند و مجرای عصبی او نیز در ابتدای مسیر رشد قرار دارد.

این لوله عصبی (كه بعدا مغز، نخاع، اعصاب و ستون فقرات كودك شما را به وجود خواهد آورد)، در لایه بالایی كه اكتودرم نامیده می شود، رشد می كند. همچنین، این لایه، نهایتا پوست، مو، ناخنها، غده های سینه، غده های عرق و همچنین مینای دندان كودك را تشكیل خواهد داد.

شكل گیری قلب و سیستم گردش خون او در لایه میانی یا مزودرم، آغاز می شود. در این هفته حفره های قلب كوچك او شكل می گیرند و قلب او شروع به تپش و پمپ كردن خون خواهد كرد. مزودرم ماهیچه ها، غضروفها، استخوان و بافتهای زیرپوستی او را نیز شكل خواهد داد. لایه سوم یا اندودرم در تشكیل ریه ها، روده ها، سیستم اولیه ادراری، و همچنین تیروئید، كبد و لوزالمعده نقش خواهد داشت. در همین حال جفت اولیه و بند ناف، كه مواد غذایی و اكسیژن را به كودك شما می رسانند در حال فعالیت هستند.

شما چگونه تغییر می کنید؟
در صورتی كه نشانه ها و بیماریهای ناشی از حاملگی تا كنون بروز نكرده باشند، در این هفته بالاخره خود را نشان خواهند داد. شاید شما هم مانند بسیاری دیگر از زنان، دچار تهوع و استفراغ (كه ممكن است در زمانهایی غیر از صبح نیز رخ بدهد)، درد سینه، خستگی، و تكرر ادرار شوید.

همه این موارد طبیعی هستند، همه آنها ممكن است شما را اذیت كرده و به ستوه آورند، اما از سوی دیگر این اتفاقات نیز بخشی از حاملگی هستند و هیچ كدام دائمی نبوده و برای همیشه باقی نخواهند ماند. افرادی كه اطراف شما هستند هیچ نشانه ای از رشد حیرت انگیزی كه درون بدن شما در حال رخ دادن است نمی بییند.

بهتر است برنامه منظم ورزشی خود را ادامه دهید، یا در صورتی كه چنین برنامه ای نداشتید آن را آغاز كنید. ورزش به شما كمك می كند تا میزان كشیدگی طبیعی عضلات خود، قدرت آنها و میزان استقامت و تحمل آنها را به حد مناسبی برسانید. بعلاوه، ورزش به شما كمك خواهد كرد تا با اضافه وزنی كه تحمل می كنید، كنار بیایید و برای مواجهه با مراحل سختتر حاملگی آماده شوید.

همچنین در صورتی كه یك برنامه منظم ورزشی برای خود تنظیم كنید، پس از زایمان در خواهید یافت كه بازگشت به حالت طبیعی برایتان راحت تر خواهد بود. یك فعالیت ورزشی متعادل و بی خطر را كه دوست دارید، انتخاب كنید پیاده روی و شنا، انتخابهای مناسبی برای خانمهای باردار هستند.

فعالیت های این هفته
یك پزشك یا ماما انتخاب كنید و با او قرار ملاقات بگذارید. برای آماده شدن جهت معاینه، اولین روز از آخرین دوره پریود خود را یادداشت كنید (این كار برای تعیین زمان تقریبی تولد كودك لازم است)، و سپس یك لیست از سوالاتتان تهیه كنید. در مورد سابقه پزشكی، از اقوام خود و شوهرتان پرس و جو كنید. ممكن است پزشك از شما درباره بیماریهای مزمن یا ناهنجاریهای ژنتیكی در هر دو خانواده سوال كند.

منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha