سلامت نیوز: سالانه ۴ هزار نفر به تعداد بیماران نارسایی کلیوی افزوده می شود که بخشی از آن ها به انجام دیالیز نیازمند می شوند. همچنین ۱۹ هزار بیمار دیالیز در کشور وجود دارد که در هفته چندین نوبت به دیالیز نیاز دارند اما تعداد تخت های فعال دیالیز در کشور ۴ هزار تخت است که پاسخگوی نیاز بیماران دیالیز نیست.

گرچه در سال های اخیر شاخص استفاده از دستگاه دیالیز از 6.2 به 5.4 بهبود یافته است.دکتر عقیقی رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت با بیان این مطلب به خراسان گفت: براساس آمارها شاخص بیمار دیالیزی به دستگاه و تخت دیالیز در حال حاضر 5.4 است. به این معنا به ازای هر 5.4 بیمار دیالیزی یک دستگاه دیالیز وجود دارد که با شاخص جهانی فاصله دارد.وی افزود: البته طی سال های اخیر با اقداماتی که وزارت بهداشت در راستای خرید و تامین دستگاه دیالیز داشته این شاخص بهبود یافته است و از 6.2 به 5.4 رسیده است.وی افزود: در حال حاضر وضعیت دسترسی بیماران دیالیزی به دستگاه دیالیز در برخی از مناطق به ویژه مناطق محروم بحرانی است و این بیماران دسترسی به دستگاه دیالیز ندارند و باید با طی مسافتی به بیمارستان های مجاور بروند.

یک تخت دیالیزی به ازای هر ۴ بیمار ، شاخص جهانی

بنا به گفت عقیقی شاخص جهانی استفاده از دستگاه دیالیز ۴ است به این معنا که برای هر ۴ بیمار یک دستگاه دیالیز در کشور فراهم باشد. وی افزود: برنامه ریزی ها در این راستاست که طی ۲ سال با تامین و خرید دستگاه های دیالیز به شاخص جهانی ۴ برسیم و کمبود دستگاه های دیالیز برطرف شود.

عقیقی همچنین از برنامه ریزی برای خرید ۷۵۰ دستگاه دیالیز تا پایان امسال خبر داد و گفت: خرید ۷۵۰ دستگاه دیالیز برای رفع بخشی از کمبود دستگاه های دیالیز با مساعدت هیئت امنای ارزی و معاونت پشتیبانی وزارت بهداشت در حال انجام است و امیدواریم تا پایان امسال ۷۵۰ دستگاه دیالیز خریداری شود.وی افزود: در صورت تحقق این مسئله از ابتدای سال آینده توزیع ۷۵۰ دستگاه دیالیز در مراکز درمانی و استان ها آغاز می شود که در این برنامه مناطق محروم در اولویت قرار می گیرند.

طی ۲ سال کمبود دستگاه دیالیز برطرف می شود

وی همچنین گفت: برنامه ریزی ها در این راستاست که در سال آینده نیزبه همین میزان دستگاه دیالیز خریداری شود که با توزیع هزار و ۵۰۰ دستگاه دیالیز طی امسال و سال آینده مشکلات کمبود دستگاه دیالیز برطرف می شود. علاوه براین بحران کمبود و نبود دستگاه دیالیز در مناطق محروم نیز برطرف می شود و شاخص بیمار به دستگاه دیالیز به زیر ۵ خواهد رسید.وی افزود: براساس آمارها حدود ۱۹ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که در هفته چندین نوبت نیاز به دیالیز دارند. همچنین براساس آمارها سالانه حدود ۴هزار نفر به تعداد بیماران نارسایی کلیوی افزوده می شود که بخشی از آن ها نیازمند دیالیز هستند.عقیقی گفت: در مقابل حدود ۴ هزار تخت فعال دیالیز در ۴۲۸ بخش دیالیز در کشور وجود دارد که پاسخگوی نیازها نیست.رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت همچنین با اشاره به این که نارسایی کلیه در کشور در حال افزایش است گفت: با توجه به این که دیابت در جهان و کشور یکی از بیماری های رو به رشد است و این که نارسایی های کلیوی نیز متاثر از فشار خون و دیابت است شاهد افزایش بروز بیماری کلیوی در کشور هستیم.وی افزود: سالانه تعدادی از بیماران کلیوی تحت جراحی های پیوند کلیه قرار می گیرند.

سال آینده ۵ هزار نفر به بیماران دیالیزی افزوده می شود

چندی قبل نیز دبیر همایش جهانی نفرولوژی گفته بود که در حال حاضر ۲۰ هزار بیمار دیالیزی و ۲۰ هزار بیمار نیازمند کلیه در کشور وجود دارد در حالی که سالانه ۲ هزار پیوند کلیه در کشور انجام می شود.وی همچنین افزود: پیش بینی می شود سال آینده ۵ هزار نفر به آمار بیماران دیالیزی افزوده شود.محسن نفر همچنین فشار خون و دیابت را از مهم ترین علل بروز نارسایی کلیه برشمرد و گفت: ۸۵ درصد مبتلایان به بیماری های کلیه مبتلا به فشارخون و دیابت هستند.دکتر عقیقی همچنین گفت: مهم ترین راهکار، پیشگیری از دیابت و فشارخون است و در همین راستا غربالگری این دو بیماری در ۴ شهرستان به صورت آزمایشی در حال اجراست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha