متاسفانه قیمت دارو در ایران واقعی نیست و تمام تلاش ها برای واقعی شدن قیمت ها است زیرا اگر این کار صورت گیرد منجر به ارتقاء کیفیت دارو می شود.

سلامت نیوز: متاسفانه قیمت دارو در ایران واقعی نیست و تمام تلاش ها برای واقعی شدن قیمت ها است زیرا اگر این کار صورت گیرد منجر به ارتقاء کیفیت دارو می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران دکتر شانه ساز معاون دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص تولیدات دارویی کشورافزود : حدود 96 درصد از داروها در داخل کشور تولید می شود به گونه ای که قبل از پیروزی انقلاب این تولیدات کمتراز 25 درصد بود و این خدمت بزرگی است که جامعه داروسازی و علمی کشور بعد از پیروزی انقلاب به دست آورده و حتی حدود 12 سال است که در زمینه تولید مواد اولیه دارویی قدم های بسیار خوبی برداشتیم و افق جدیدی در مقابل صنعت دارویی باز کرده ایم اما آن 4 درصد دارو های وارداتی یک دسته داروهایی هستند که تکنولوژی پیچیده ای ندارند اما چون بسیار کم مصرف هستند تولید کننده زیادی ندارند و دسته دیگر داروهایی هستند که تکنولوژی پیچیده ای دارند که ممکن است در دنیا فقط یک تولید کننده داشته باشند.

وی گفت : اگر یک روز بگوییم که 100 درصد داروها در کشور تولید می کنیم شاید نقطه قوت خوبی نباشد زیرا در این صورت درها را به روی داروهای وارداتی و جدید بسته ایم.

شانه ساز با اشاره به اینکه قیمت دارو در کشورمان نسبت به سایر کشورها پایین است تصریح کرد : قیمت دارو در کشور ما واقعی نیست و یک راه کار اصلی برای کاهش قیمت دارو ویا به تعبیر دیگر واقعی کردن آن تولیدات داخلی است که به نفع مردم می باشد ما یک تولید کننده بسیار خوبی هستیم به گونه ای که بسیار ی از داروهای تولید داخل ما به دلیل کیفیت بالا و قابل رقابت بودن با سایر کشورها به صورت قاچاق در بعضی از کشورهای همسایه فروخت می شود حتی خیلی از داروها ی مارا به صورت تقلبی ساخته اند و با کیفیت کمتر به فروش می رسانند .

وی خاطر نشان کرد : ما در قسمت تبلیغات برای دارو هیچ هزینه ای نکرده ایم در حالی که کمپانی های خارجی تا 70 درصد برای بخش تبلیغات هزینه می کنند.

مردم از هزینه های پرداختی دارو راضی نیستند

دکتر امجدی نماینده شرکت دارویی در ادامه افزود : در نظام دارویی کشورمان چندین ذینفع وجود دارد که یکی از آنها مردم هستند . قیمت دارو در کشور ما ارزان است اما با وجود این ارزانی مردم از بهایی که بابت خرید دارو می پردازند راضی نیستند. ذینفع بعدی بیمه ها هستند زیرا در فرآیند قیمت گذاری دارو نقشی ندارند آنها هم از قیمت فعلی دارو راضی نیستند زیرا هر قیمتی که تصویب شود یک بار مالی جدید به آنها تحمیل می کند همچنین داروخانه ها ، شرکت های تولید کننده و شرکت های توزیع کننده دارو نیز به دلیل این ارزانی از این قیمت ها راضی نیستند

وی گفت : دارو به عنوان بخشی از سبد هزینه ی خانوار باید سطحش پایین نگه داشته شود زیرا اگر قیمت دارو بیش ا زا ین شود و در همین سطح نگه داشته نشود با ر مالی بیشتری به مردم تحمیل می شود اما یک مشکل دیگر این است با محدود نگه داشتن قیمت دارو ، نو آوری و افزایش صادرات نیز محسوب می شود بنابراین دارو باید به قیمت واقعی نزدیک شود.

وی تصریح کرد : سهم درمان از ویزیت گرفته تا دارو در سبد هزینه درمانی مردم 5 درصد است که سهم دارو از این بخش بین 8 دهم تا 1/1 دهم می باشد.

امجدی با اشاره به اینکه دارو چه در ایران و چه در سایر کشورها باید با استانداردهای بین المللی ساخته شود گفت : همه داروها در بحث تولید از یک کتاب مرجع پیروی می کنند اما ناکارمدی بیمه ها در زمینه قیمت گذاری و هزینه ها باعث شده فشار بیشتری به مردم وارد شود.

قیمت دارو در ایران واقعی نیست

دکتر خویی رئیس انجمن داروسازان در ادامه افزود : قیمت دارو در حال حاضر پاشنه آشیل نظام سلامت است دارو در هزاره سوم به سمت گران شدن رفته و این گرانی در جهان نیز در حال رخ دادن است زیرا تکنولوژی ها و شرایط ساخت دارو پیشرفت کرده. متاسفانه قیمت دارو درایران واقعی نیست و مردم این را در ادبیات عامیانه خود با گران شدن اشتباه می گیرند.

آینده تحقیق و توسعه نمی توانیم یک تحلیل منطقی در باره آن داشته باشیم بخش قابل توجهی از گرانی به ناکارآمدی بیمه ها و مهمترین عامل بازدارنده واقعی کردن قیمت دارو درایران سیستم بیمه ها است . سیاست بیمه ها این است که کمترین قیمت را مبنای محاسبه دارو قرار دهند.


وی گفت : اتفاقی که در دنیا می افتد این است که بیمه یک تعادلی را بین ورودی و خروجی دارو برقرار می کند که این فرآیند درایران ناقص است یعنی خروجی اندک و ورودی زیادی داریم.


وی تصریح کرد : فاجعه ای که در نظام سلامت اتفاق افتاده مبنا قرار دادن کمترین هزینه برای بیمه ها است واقعی شدن قیمت دارو منجر به ارتقاء کیفیت دارو می شود و این به مدیریت نظام سلامت در کشور نیز بر می گردد.


70 درصد قیمت دارو را مواد اولیه تشکیل می دهد


دکتر نجفی رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو در ادامه افزود : دارو هم همانند سایر کالاهایی که در حوزه تولید در کشور شکل میگیرد متاثر از عوامل مختلفی از جمله تورم ، نرخ دستمزد و تامین مواد اولیه است از طرف دیگر به دلیل ناکارآمدی سیستم بیمه ای کشور مستقیما بخش زیادی از هزینه ها از جیب مردم پرداخت می شود.


وی گفت : امروز برای ساخت یک متر مربع اتاق برای تولید دارو نزدیک به 3.5 میلیون در هر متر مربع هزینه می کنیم اما متاسفانه این هزینه بخش زیادی از آن به مردم منتقل می شوداما همیشه مدافع واقعی کردن قیمت ها هستیم.


وی تصریح کرد : در بحث تولید دارو 70 درصد قیمت آن را مواد اولیه تشکیل داده است که این با نرخ ارز رشد می کند و با نوساناتی که در این حوزه از نظر نرخ ارز وجود دارد اینبخش نیز تحت تاثیر قرار میگیرد و اگر قرار باشد قیمت دارو دائم تغییر کند آسیب جدی وارد می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha