سلامت نیوز: متامفتامین یا شیشه، یك محرك اعتیاد آور بسیار قوی با تاثیر شدید بر روی سیستم عصبی است كه معمولا به عنوان كریستال، شیشه و یخ نیز شهرت دارد. این ماده مخدر به روش بسیار خطرناك تهیه می شود و مصرف آن نیز عوارض منفی برای افراد در پی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ابز ایرنا، این ماده مخدر به شكل دانه های كریستالی شفاف و به صورت پودر یا تكه ای بفروش می رسد.

متامفتامین یا شیشه، ماده ای مخدر شیمیایی و مصنوعی و یك محرك قدرتمند ومخرب است و این ماده مخدر با موادی ارزان قیمت و به سادگی در لابراتوارهای غیر قانونی و زیرزمینی به روشی فوق العاده خطرناك تولید می شود.

كارشناسان حوزه اعتیاد بر این باور هستند شیشه به عنوان یك محرك قوی می تواند موجب افزایش سطح هوشیاری و فعالیت جسمانی شده و اشتها را كاهش دهد، مصرف كنندگان این ماده، پس از مصرف دچار توهمات شدید و زودگذر احساسات می شوند.

به گفته این كارشناسان، شیشه را اغلب به صورت دودی با ابزاری بنام پایپ مصرف می كنند، هر چند بصورت تزریقی نیز قابل مصرف است.

صادق هدایتی  روانپزشك در این خصوص می گوید: در ابتدا، تاثیر شیشه با افزایش یافتن توانایی های جسمی و فكری همراه است، اما برای رسیدن به این حالت ظاهرا خوب، مقدار و یا تعداد دفعات مصرف افزایش می یابد و در چنین حالتی شخص مصرف كننده دچار زود رنجی، خشم، شك و تردید، افكار وهمی و توهمات شنیداری و دیداری می شود.

وی می افزاید: قدرت تحمل نسبت به اثر شیشه با مصرف مداوم آن افزایش یافته و مصرف كنندگان برای رسیدن به نتیجه مطلوب به مصرف مقدار بیشتر در دفعات بیشتر می پردازند.

هدایتی می گوید: در بسیاری از موارد این افراد مدت ها بدون غذا و خواب به سر می برند و در ابتدا تصور می شود كه شیشه اعتیاد ندارد و بسیاری از مصرف كنندگان با این خیال واهی دراین دام مرگبار افتاده اند.

هدایتی ادامه می دهد: حالت و حس آرامشی كه به دنبال مصرف در فرد ظهور پیدا می كند اغلب موجب بروز میل بیش از حد برای استفاده بیشتر از این ماده در شخص می شود و شخص پس از پایان اثرات مطلوب با تخلیه شدید انرژی و احساس خستگی مفرط روبرو می شود كه همین عامل باعث می شود كه به مصرف مجدد روی آورد.

امید رضایی استاد یار روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی در این زمینه می گوید: در سال های اخیر مطالعات زیادی برای شناخت بهترین دارو در درمان اعتیاد به شیشه انجام شده است كه نتایج آن نشان می دهد هیچ داروی جایگزین یا نگه دارنده در درمان این اعتیاد به منظور كنترل ولع مصرف و وسوسه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینكه داروها تنها برای كنترل نشانه های بیماری در مراحل مختلف درمان اعتیاد شیشه استفاده می شود، ادامه می دهد: اساس درمان های روانشناختی، كمك به بیمار در شناسایی عوامل برانگیزاننده مصرف مواد و انتخاب شیوه های لازم برای اجتناب یا مقابله با این عوامل است.

رضایی می گوید: درمان بیمار معتاد به شیشه بدون حضور درمانگر و شركت در جلسات درمانی، هیچگاه امكان پذیر نیست و شركت منظم در جلسات همراه با تعهد، مهم ترین اصل درمان بیماری اعتیاد است.

وی با اشاره به اینكه بهبودی در بیماری اعتیاد به تدریج صورت می گیرد، می افزاید: شیشه در بسیاری از نقاط جهان با تبلیغات كاذب برای كاهش وزن، بیدارماندن در شب و افزایش انرژی در ورزشكاران مورد استفاده قرار گرفته است غافل از اینكه تاثیر این ماده بر مغز و دیگر اعضای بدن از جمله دستگاه قلب و گردش خون، كلیه ها، دستگاه ایمنی و پوست، بسیار مخرب است.

مصرف كننده متامفتامین یا شیشه در چرخه ای نابودگر و ویران كننده می افتد كه خروج از آن مستلزم باید های بسیاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha