دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 41683

خوراكی هایی وجود دارند كه از آنها به عنوان «ابر خواركی» یاد می شود. این مواد قادرند پیروزی سیستم ایمنی بدن انسان در مبارزه با ویروس آنفلوآنزای فصلی را تضمین كنند.

غذاهایی که شما را دربرابر آنفولانزا ایمن میکند
سلامت نیوز : فصل زمستان با وجود زیبایی های فراوانی كه دارد، همراه با آنفلوآنزا و سرماخوردگی است، اما یك رژیم غذایی سالم می تواند بدن را در برابر هجوم ویروس ها و باكتری های این بیماری ها ایمن كند.

خوراكی هایی وجود دارند كه از آنها به عنوان «ابر خواركی» یاد می شود. این مواد قادرند پیروزی سیستم ایمنی بدن انسان در مبارزه با ویروس آنفلوآنزای فصلی را تضمین كنند.
مطالعات مختلف نشان می دهند كه مصرف مواد غذایی چون روی، سلنیوم و بتاگلوكان هایش پیش از آن كه اولین علائم بیماری پدیدار شوند به سیستم دفاعی كمك می كنند كه در تمام فصل زمستان از بدن محافظت كنند.

این مواد مغذی در خوراكی هایی كه در ادامه معرفی می شوند به میزان فراوانی وجود دارند و بنابراین مصرف این غذاها در این فصل همانند داروهای انرژی زا عمل می كنند.

نقش سیر در مبارزه با عفونت های ویروسی
سیر در تاریخ مبارزه با عفونت های ویروسی آنفلوآنزا از شهرت بالایی برخوردار است و همواره توانسته در این جنگ پیروز میدان باشد. برای مثال، به دلیل اینكه سیر محتوی مقادیر بالایی از تركیبات گوگرد به ویژه «آلیسین» است در طول هر دو جنگ جهانی اول و دوم از این ماده به عنوان آنتی بیوتیك استفاده می شد.
تأثیرات این عوامل آنتی میكروبی تركیبات گوگرددار سیر در مطالعات مختلفی به ویژه تحقیقی كه در ژورنال علوم پزشكی زیستی انگلیس در سال 2004 منتشر شد به اثبات رسیدند.
در این تحقیقات دانشمندان كشف كردند كه میزان اثربخشی تركیبات گوگردی در برابر عفونت های باكتریایی كه نسبت به آنتی بیوتیك ها مقاوم شده اند برای مثال باكتری Methicillin-resistant Staphylococcus aureus بسیار بالا است.

امروزه در ادبیات پزشكی تأیید شده است كه آلیسین همچنین در برابر عفونت های باكتریایی «ای.كولی» مقاوم نسبت به دارو، عفونت های قارچی و انگل ها به ویژه انگل عامل اسهال های مسافرتی بسیار فعال بوده و از خواص ضدویروسی نیز برخوردار است.
بر پایه بررسی های بالینی، مصرف مداوم سیر می تواند از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی پیشگیری كند.
سبوس گندم
سبوس گندم یكی از غنی ترین منابع گیاهی روی است. روی یك ماده معدنی بسیار مهم است كه تقریبا از هر نظر قادر است سیستم ایمنی بدن را تنظیم كند. روی در توسعه «لنفوسیت های T»، گروهی از گلبول های سفید خون كه در مبارزه با عفونت ها فعال هستند، نقش مهمی ایفا می كند.

همچنین، این ماده معدنی به حفظ بهداشت پوست و غشای مخاطی كه هر دو از اولین موانع بر سر راه عفونت ها هستند كمك می كند. بررسی ها نشان می دهد كه در 100 گرم سبوس گندم 17 میلی گرم روی وجود دارد. پزشكان مصرف روزانه 11 میلی گرم روی برای مردان و 8 میلی گرم برای زنان را توصیه می كنند.

هر چند پروتئین های حیوانی بهترین منبع روی هستند اما این پروتئین ها منابع بالای كلسترول و چربی های اشباع شده نیز هستند و بنابراین مصرف بالای آنها توصیه نمی شود.

بادام زمینی
بادام زمینی غنی ترین منابع «سلنیوم» هستند. این ماده مغذی به ساخت «سلنو پـروتئینها» كمك می كند. «سلنوپروتئین»، یك آنتی اكسیدان قوی است كه از خراب شدن سلولها توسط رادیكالهای آزاد جلوگیری می كند.
این بدان معنی است كه سلنیوم می تواند به پیشگیری از بیماریهای مزمنی چون سرطانها و آسیبهای قلبی عروقی كمك كند.
همچنین «سلنو پـروتئینها» درساخت سلولهای دفاعی لنفوسیتهای Tحضور دارند و بنابراین نقش مهمی درحفاظت از سیستم ایمنی ایفا می كنند.
دانشمندان مصرف روزانه 55میكروگرم سلنیوم را توصیه می كنند. اما یك دانه بادام زمینی محتوی 95میكروگرم از این ماده است و 1 اونس آجیل برابر با 544 میكروگرم سلنیوم است.

به گفته محققان، مصرف زیاد سلنیوم می تواند برای سلامت بدن مضر باشد بنابر این بهتر است كه آجیلها به صورت دوره ای مصرف شوند.

سوپ جو و قارچ
قارچ و جو دو ماده خوراكی هستند كه محتوی مقادیر بالایی از «بتا-گلوكان» هستند. «بتا-گلوكان»، نوعی از كربوهیدراتها هستند كه بر روی دیواره های سلولی قارچها، مخمرها، باكتریها، جلبكهای دریایی، گلسنگها و گیاهان پیدا می شوند.
محققان می گویند كه «بتا-گلوكان» می تواند عملكرد دو نوع از سلولهای دفاع ایمنی شامل سلولهای قاتل طبیعی و ماكروفاژها را بهبود بخشد و سیستم ایمنی بدن را تحریك كند.
مطالعاتی كه درسال 2004بر روی گروهی از مدلهای حیوانی به ویژه یك بچه خوك 5 روزه كه درمعرض ویروس آنفلوآنزای خوكی انجام شد نشان داد كه یك دوز روزانه 50میلی گرم بتا-گلوكان توانست این حیوان را نسبت به گروه كنترل از آلوده شدن به این ویروس حفظ كند.

سالاد كلم پیچ
سالاد كلم پیچ یكی از بهترین منابع ویتامین C است. اما از آنجا كه ویتامین C نسبت به گرما بسیار حساس است این ماده خوراكی باید به صورت خام مصرف شود. درهر 100گرم كلم پیچ درحدود 120میلیگرم ویتامین C وجود دارد. پزشكان، مصرف روزانه 90 میلیگرم از این ویتامین را برای مردان و 75 میلیگرم را برای زنان توصیه می كنند.
ویتامین C كه همچنین با نام اسید آسكوربیت نیز شناخته می شود یك آنتی اكسیدان است كه به پیشگیری از تخریب سلولها به سبب رادیكالهای آزاد پیشگیری می كند.

مشاهدات بالینی نشان می دهد افرادی كه رژیم غذایی غنی از این ویتامین دارند به ندرت دچار سرماخوردگی، می شوند و در صورت ابتلا به سرماخوردگی دوره بیماری آنها نسبت به سایر افراد كوتاه تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha