دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 41701
سلامت نیوز: کشمیری-با این که سرماخوردگی بیماری ساده ای به نظر می آید اما به دلیل ورود میکروب به بدن، تمام اعضا را درگیر می کند. از این رو سوالات متعددی درباره سرماخوردگی مطرح است. در این مطلب به تعدادی از این سوالات پاسخ داده شده است. اگر علاقه مند به مطالعه مطالب علمی و پزشکی هستید، می توانید به سایت «webmD» مراجعه کنید.

برای چه مدت باید از اسپری رفع گرفتگی بینی استفاده کرد؟

۲ تا ۳ روز، اسپری حاوی «اکسی متازولین» سرخرگ های موجود در جداره بینی را جمع می کند و باعث تخلیه خلط می شود. خوبی اسپری این است که باعث بی خوابی بیمار نخواهد شد.جنبه منفی آن این است که پس از ۳ تا ۵ روز باعث گرفتگی مجدد مجرای تنفسی می شود. هرچه مصرف اسپری بیشتر باشد، پس از هر بار استفاده گرفتگی بینی برمی گردد و فرد مجبور است به طور مکرر از آن استفاده کند.برای پیشگیری از این مشکل، کارشناسان توصیه می کنند هر بارباتوصیه پزشک بیشتر از ۲ تا ۳ روز از اسپری استفاده نشود.

هر بار که به باشگاه ورزشی می روم، احساس سرماخوردگی می کنم. چرا؟

ورزش  شدید میزان گلبول های سفید بدن را به طور موقت کاهش و میزان هورمون های استرس را افزایش می دهد. این هورمون ها با توانایی سیستم دفاعی بدن در مقابله با ویروس سرماخوردگی تداخل ایجاد می کند.احتمال دارد میکروب از طریق وسایل ورزشی به شما انتقال پیدا کند.البته این به معنای آن نیست که هر نوع ورزشی باعث سرماخوردگی می شود.

پیاده روی تند ۴۰ دقیقه ای به مدت ۴ روز در هفته، موارد سرماخوردگی را ۲۵ تا ۵۰ درصد و زمان بیماری را تا نصف کاهش می دهد.

چگونه می توان سرماخوردگی را از آنفلوآنزا تشخیص داد؟

دمای بدن را کنترل و وضعیت جسمی خود را ارزیابی  کنید.

در صورت بروز آنفلوآنزا شما به سردرد شدیدی مبتلا می شوید و احساس درد و خستگی می کنید. به ندرت پیش می آید که سرماخوردگی همراه با تب باشد.علایم اولیه سرماخوردگی، گرفتگی بینی، آبریزش سرفه و گلودرد است که به ندرت در آنفلوآنزا دیده می شود.به هنگام سرماخوردگی احساس خستگی خواهید کرد اما باابتلا به آنفلوآنزا به احتمال زیاد نمی توانید از جا بلند شوید.

روش درست تخلیه بینی چیست؟

تخلیه شدید بینی به ۲ دلیل نتیجه منفی دارد. اول این که باعث گرفتگی مجرای بینی می شود، مجرای بینی متورم می شود و خلط  را در خود نگه می دارد. دوم این که در مجرای سینوس خلاء ایجاد می کند و به محض این که از تخلیه کردن بینی دست بردارید، خلط به سمت عقب و عمیق تر می رود. راه صحیح، استفاده از دستمال کاغذی است. یک سمت حفره بینی را ببندید و به آرامی ۳ تا ۵ ثانیه بینی را تخلیه کنید. سپس همان کار را برای حفره دیگری انجام دهید.

آیا هنگام آبریزش بینی باید قرص مصرف کرد؟

گرفتگی و آب ریزش بینی، عارضه جانبی و تلاش بدن برای مقابله با عفونت های ویروسی سرماخوردگی و آنفلوآنزا ست.

این حالت با مصرف داروی رفع احتقان بهبود نخواهد یافت.

برای تخلیه بینی داروی رفع احتقان موثر است.

آیا مصرف گیاه سرخارگل مفید است؟

مصرف مداوم این گیاه به مدت ۲ ماه به کبد آسیب می رساند. به جای آن در مواقع خاص از آن استفاده کنید. به عنوان مثال: قبل از شروع فصل سرما از این گیاه برای پیشگیری از سرماخوردگی استفاده کنید. مصرف آن را یک یا ۲ هفته قبل از آغاز فصل سرما شروع کنید و یا به محض بروز اولین علایم سرماخوردگی این گیاه را مصرف کنید.همچنین یک هفته قبل از مسافرت مصرف این گیاه را شروع کنید تا از مسافران دیگر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نگیرید.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha