رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از افزایش شدت تصادفات در كشور به دلیل ناایمن شدن خودروها خبر داد و گفت: به رغم كاهش تعداد كشته‌ها، مجروحان و تعداد تصادفات، شدت تصادفات در كشور افزایش داشته است.

سردار مومنی: كشته‌های تصادفات به دلیل خودروهای نا ایمن افزایش یافته
سلامت نیوز : رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از افزایش شدت تصادفات در كشور به دلیل ناایمن شدن خودروها خبر داد و گفت: به رغم كاهش تعداد كشته‌ها، مجروحان و تعداد تصادفات، شدت تصادفات در كشور افزایش داشته است.

سردار اسكندر مومنی با اشاره به این نكته كه در سال گذشته به ازای هر 100 فقره تصادف 43 نفر كشته و مجروح شدند،‌گفت: این رقم در سال جاری به 52 نفر افزایش پیدا كرده است.

به نوشته تهران امروز وی در خصوص ایمنی خودروها و ممنوعیت تردد برخی خودروهای ناایمن در كشور نیز گفت: آمارها نشان می‌دهد متاسفانه ایمنی خودروها هیچ كمكی به كاهش تلفات تصادفات رانندگی نكرد كه اگر این امر اتفاق می‌افتاد قطعا تعداد سوانح و حوادث رانندگی در كشور بیشتر از این كاهش می‌یافت.رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینكه ظرفیت قانون جدید همین میزان بوده است گفت: قطعا اگر بخواهیم كاهش كشته‌های تصادفات استمرار یابد باید بخش‌های دیگر به كمك بیایند.وی یكی از دلایل اصلی افزایش شدت تصادفات را پایین بودن ایمنی خودروها عنوان كرد و گفت: در عین حال مشاهده می‌كنیم به راحتی قانون دور زده می‌شود و می‌روند و قانون را عوض می‌كنند و خودرویی كه استاندارد نیست مجددا مجوز شماره گذاری می‌گیرد و حتما هم چند ماه دیگر باید منتظر باشیم و بشنویم كه این خودرو ایمن شده است اما واقعیت چیز دیگری است.مومنی با اشاره به اینكه سالانه بیش از 5/2 میلیون دستگاه خودرو در كشور تولید می‌شود گفت:‌ این در حالی است كه متاسفانه حتی یك مركز تست خودرو نیز نداریم و تمامی استناد دستگاه‌های نظارتی برای ایمنی خودروها بر اساس گواهینامه‌ها و مجوزهای خارجی است.



ممنوعیت تردد برخی خودروهای ناایمن در جاده‌ها

وی به طرح پلیس راهور ناجا در خصوص ممنوعیت تردد برخی خودروهای ناایمن در جاده‌های كشور اشاره كرد و گفت: پلیس بر‌اساس قانون مختار است در برخی از زمان‌ها و مكان‌ها محدودیت‌ تردد ایجاد كند.رئیس پلیس راهور ناجا افزود: بر این اساس پلیس در نظر دارد تا پس از تدوین ساز و كارهای قانونی لازم جلوی تردد خودروهای ناایمن را گرفته و مثلا اعلام كنیم كه برخی خودروها فقط مجاز به تردد در شهرها هستند و اجازه تردد در جاده‌ها را ندارند. وی در خصوص نقاط حادثه خیز نیز اظهار كرد: 51 درصد كشته‌ها در صحنه تصادفات و 49 درصد در حین انتقال، امداد و بیمارستان رخ می‌دهد؛ این در حالی است كه نرم این میزان 15 تا 20 درصد است لذا دستگاه‌های مربوطه باید در این زمینه تلاش مضاعفی داشته باشند.



راه‌اندازی بزرگ‌ترین مركز كنترل ترافیك خاورمیانه

رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام راه‌اندازی بزرگ‌ترین مركز كنترل ترافیك خاورمیانه در كشور گفت: در حال حاضر تعداد خودروهای كشور از مرز 14 میلیون دستگاه عبور كرده است و پیش‌بینی می‌كنیم تا پایان دهه 90 تعداد خودروهای كشور به بیش از 40 میلیون دستگاه برسد. وی افزود: بر این اساس امكان كنترل سنتی و دستی تخلفات خودروها وجود ندارد لذا پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بزرگ‌ترین مركز كنترل ترافیك خاورمیانه را راه‌اندازی كرده است كه در این مركز پیش‌بینی‌های آینده نیز صورت گرفته است.

سردار مومنی افزود: در 10 ماهه اول امسال بیش از یك میلیون و 140 هزار دستگاه خودرو (معادل 8 /3 درصد افزایش) و حدود 790 هزار دستگاه موتورسیكلت جدید (معادل 4 /0 درصد افزایش) شماره‌گذاری شدند و بیش از یك میلیون و 800 هزار جلد گواهینامه جدید (معادل

8 /22 درصد افزایش) نیز در كشور صادر شده است.

وی همچنین از اجرای طرح ویژه كنترل ناوگان حمل و نقل عمومی از 15 بهمن ماه خبر داد و گفت: متاسفانه طی ماه‌های آذر و دی بالغ بر 66 نفر در تصادفات اتوبوس‌ها كشته و 230 نفر نیز مجروح شدند؛ كه پلیس با توجه به استقبال شهروندان از سیستم‌های حمل و نقل عمومی تصمیم گرفت از 15 بهمن ماه طرح ویژه كنترل ناوگان حمل و نقل عمومی را برای ارتقای ایمنی سفرها آغاز كند.

رئیس پلیس راهور ناجا تاكید كرد: بر این اساس در صورت تصادف هر خودرو ناوگان عمومی به غیر از بررسی صحنه، رفتار ترافیكی و سایر زمینه‌های بروز تصادف، بر اساس قانون جدید نقش تعاونی، پایانه، مدیران فنی پایانه و... آنها نیز بررسی شده و حتی نقش همكاران پلیس راه در كنترل این خودرو نیز مشخص می‌شود.

وی همچنین به آمارهای پزشكی قانونی اشاره كرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد در 9 ماهه امسال به رغم ورود این تعداد خودرو، موتورسیكلت و راننده جدید به چرخه حمل و نقل 2 هزار و 739 نفر (معادل 3 /14 درصد) كشته‌های تصادفات رانندگی و 15 هزار و 612 نفر (معادل

2 /6 درصد) مجروحان حوادث رانندگی و 85 هزار فقره (معادل 1 /20 درصد) تصادفات رانندگی در كشور كاهش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha