در پی اعلام خطر جهانی درباره پروتزهای سرطان‌زای سینه، وزارت بهداشت و درمان ایران از تمامی زنان و دخترانی که در جراحی زیبایی سینه، از پروتز استفاده کرده‌اند، خواست برای معاینه و تشخیص خطر احتمالی یا سلامت خود به مراکز پزشکی مراجعه کنند.

سلامت نیوز : جراحان پلاستیک ایران تصمیم دارند زنان و دخترانی را که در ایران از سیلیکون‌های PIP استفاده کرده‌اند به صورت رایگان جراحی کنند و پروتزهای زیانبار را از بدن‌شان بیرون بیاورند. دکتر فروتن رئیس انجمن جراحان پلاستیک با اعلام این خبر به خبرنگار شوک گفت: انجمن از این اتفاق متأسف است و تمام تلاش خود را می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن این ضایعه را جبران کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زمان ، دکتر فروتن رئیس انجمن جراحان پلاستیک ، گفت: انجمن جراحان پلاستیک ایران بهتر می​داند علی رغم اینکه خطر جدی را متوجه زنان حامل این پروتز نمی​بیند، با جراحی رایگان، سیلیکون‌های PIP را رایگان خارج کند و سیلیکون‌های جدیدی با توافق جراح و بیمار جایگزین کند. این جراح پلاستیک تأکید کرد: بر اساس تصمیم پزشکان، زنانی که تمایل ندارند سیلیکون‌های PIP را با سیلیکون‌های دیگری عوض کنند و اساساً نیازی به جراحی نمی‌بینند به صورت رایگان هر شش ماه یک بار تحت ماموگرافی قرار ‌گیرند تا در صورتی که مشکلی پیش آمد به سرعت رفع شود.

در پی اعلام خطر جهانی درباره پروتزهای سرطان‌زای سینه، وزارت بهداشت و درمان ایران از تمامی زنان و دخترانی که در جراحی زیبایی سینه، از پروتز استفاده کرده‌اند، خواست برای معاینه و تشخیص خطر احتمالی یا سلامت خود به مراکز پزشکی مراجعه کنند.

یک شرکت بزرگ فرانسوی سیلیکون‌های سرطان‌زایی در جهان پخش کرده که در پروتزهای مخصوص جراحی سینه بانوان به کار رفته و به این ترتیب بیش از 400 هزار زن در آسیا، اروپا و امریکا از جمله ایران از این نوع پروتزهای خطرناک و احتمالاً سرطان‌زا در جراحی پلاستیک سینه استفاده کرده‌اند.

بـه گـزارش خبرگزاری‌ها؛ دولت فرانسه از هزاران زنی که از این پروتزهای سرطان‌زا در سینه دارند خواسته‌ هر چه زودتر به مراکز پزشکی مراجعه کنند تا به خرج دولت آنها را از بدن‌شان بیرون بیاورند.

در کشورهای بسیاری از جمله چک، لهستان‌ و چندین نقطه دیگر جهان به زنان و دختران اعلام شده اگر برای برجستگی سینه از پروتز استفاده کرده‌اند برای معاینه پزشکی آماده شوند.

توقیف پروتزهای مسموم توسط وزارت بهداشت

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و درمان، گفت: با توجه به فراخوانی که از سوی مقامات قضایی و پزشکی فرانسه برای جمع‌آوری پروتزها داده شده بود، وزارت بهداشت کشورمان هم وارد عمل شد و اقدام به جمع‌آوری این پروتزها از 33 مرکز درمانی که خریدار و واردکننده پروتز بوده‌اند، کرد.

به گفته این مقام از 2000 پروتز وارد شده از شرکت فرانسوی به ایران، جمعاً 1041 پروتز جمع‌آوری شده و مشخص شده که تاکنون کمتر از یک هزار پروتز هم به فروش رفته است در حالی که برخی از کارشناسان پزشکی معتقدند احتمال می‌رود تعداد قابل‌توجهی از پروتزهای پرخطر توسط عده‌ای به طور قاچاق یا به وسیله برخی از جراحان وارد شده باشد که تعداد پروتزهای موجود در بازار را بیش از ارقام اعلام شده نشان می‌دهد. برخی از کارشناسان هم گفته‌اند تاکنون به طور تقریبی بیش از 8 هزار زن یا دختر در کشورمان در جراحی زیبایی سینه از پروتز استفاده کرده‌اند که باید هر چه زودتر برای معاینه به مراکز پزشکی کشور مراجعه کنند.

اما مهندس شاه‌مرادی مدیر تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اعلام 8000 پروتز به کار رفته در سینه بانوان را نادرست می‌داند و می‌گوید این مسأله می‌تواند باعث ایجاد نگرانی در میان خانواده ها شود به هر حال همه بانوانی که پروتز در سینه دارند باید برای معاینه پزشکی مراجعه کنند چون ممکن است بر اثر پارگی برخی از پروتزها در سینه زنان و نشت مواد زیانبار، به آنان آسیب‌های جدی وارد شود.

مهندس شاه‌مرادی می‌گوید: قسمت عمده پروتزهای وارد شده منطبق با استانداردهای پزشکی جهان ساخته شده که این نوع پروتزها بیشترین فروش را در انگلستان داشته است. از آنجا که هنگام وارد کردن تجهیزات پزشکی از خارج بسیار حساس هستیم تا زمانی که استانداردها را بررسی نکنیم، هرگز به ثبت نمی‌رسانیم اما ممکن است بعضی از دستگاه‌ها و تجهیزات وارداتی بعداً مضر تشخیص داده شود و اقدام به جمع‌آوری آنها ‌کنیم.

اما مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نمی‌گوید پروتزهای سرطان‌زای فرانسوی چگونه اخیراً سر از بازار پزشکی درآورده است.

اما وی هشدار می‌دهد: مشکل پروتزهای تولیدی شرکت فرانسوی، احتمال پارگی بیشتر آن نسبت به پروتزهای دیگر است و در واقع تخلفی که این شرکت فرانسوی انجام داده است استفاده از مواد نامرغوب در ساخت پروتزهای سینه است که نگرانی نشت سیلیکون خطرزا به داخل بدن را دارد، اما هنوز جایی به اثبات نرسیده که این پروتزها سرطان‌زا هستند و در واقع مسئله‌ای که الان فراگیر شده به دلیل جنبه احتیاطی و پیشگیری آن است.

به هر حال خروج پروتزها منوط به آزمایش‌هایی است که از سوی پزشکان متخصص صورت می‌گیرد و در صورت نیاز این عمل انجام خواهد شد.

در مقابل این گفته مدیرکل تجهیزات پزشکی، اما دولت فرانسه از همه زنها خواسته پروتزهای به‌کار رفته را دربیاورند.

 مهندس شاه‌مرادی در ادامه گفت: اولاً توصیه می‌کنیم که خانم‌ها به هیچ عنوان از پروتز برای زیبایی استفاده نکنند و هر آنچه خداوند برای آنان آفریده طبیعی و مناسب است و حتماً صلاحی در آن بوده است. در ثانی افرادی که ناگزیر برای درمان از پروتز استفاده کرده‌اند یا در آینده قصد این کار را دارند با مشورت پزشکان متخصص این کار را انجام دهند. در واقع فراخوان وزارت بهداشت به استفاده‌کنندگان پروتز سینه جنبه احتیاطی دارد و وزارت بهداشت موظف است در مورد هر آنچه سلامتی مردم را به خطر بیندازد اطلاع‌رسانی کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا ایران قصد شکایت از این شرکت فرانسوی را دارد یا خیر گفت: از ابتدای سال 89 جلوی فعالیت این شرکت در فرانسه گرفته شده است و این شرکت پلمب شده و مدیرعامل آن در زندان است و با توجه به شرایط ویژه کشور احتمال این مسئله را ضعیف می‌دانم، اما باز هم مسئولان وزارت بهداشت برای طرح یا عدم طرح شکایت تصمیم می‌گیرند.

وی در پایان گفت: پروتزهای فرانسوی با توجه به تبلیغات شرکت تولیدی، نخستین بار در سال 84 وارد ایران شد. در فروردین ماه سال گذشته نامه‌ای به شرکت نماینده پلی‌ایمپلنت (شرکت تولیدکننده) ارسال کردیم و درباره جمع‌آوری پروتزهای تولیدی‌اش تذکر دادیم.









برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha