عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد:وضعیت ساماندهی زباله‌های بیمارستانی همچنان بلاتکلیف است و این مسئله سلامت شهروندان تهرانی را به خطر انداخته است، برابر قانون پسماند، وزارت بهداشت باید زباله‌های بیمارستانی را جمع‌آوری و امحا کند که این مسئله نیز به بهانه نبود بودجه و پول مدام به تأخیر می‌افتد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر بدهی وزارت بهداشت و درمان به شهرداری به‌علت بنیه ضعیف این وزارتخانه، گفت: متأسفانه رویکرد دولت درباره تخصیص اعتبار به وزارت بهداشت و درمان مطلوب نیست، که این موضوع در اعتبارات سال ۹۰ به طور کامل روشن است.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به این که متولی اصلی حمل زباله‌های بیمارستانی در کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی است، افزود: اما هم‌اکنون شهرداری و این وزارتخانه به‌ طور شراکتی اقدام به جمع‌آوری و امحا زباله‌ها می‌کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر بدهی چند ساله وزارت بهداشت و درمان به شهرداری، گفت: به‌علت نبود اعتبارات کافی و بنیه مالی مناسب وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها، متأسفانه چند سالی است که این وزارتخانه قادر به پرداخت عوارض حمل زباله‌های بیمارستانی به شهرداری نیست.

وی با بیان این که هم‌اکنون وزارت بهداشت و درمان با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو است، یاد‌آور شد: متأسفانه رویکرد دولت درباره تخصیص اعتبار به وزارت بهداشت و درمان مطلوب نیست، که این موضوع در اعتبارات سال ۹۰ به طور کامل روشن است.

این نماینده مجلس هشتم، ادامه داد: تا زمانی که وضعیت درآمد و تعرفه‌گذاری بیمارستان‌ها به صورت واقعی نشود به طور حتم وزارت بهداشت و درمان قادر به پرداخت عوارض حمل زباله‌ها بیمارستانی نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر برنامه شهرداری برای افزایش سه برابری هزینه دفن زباله های بیمارستانی، گفت: وزارت بهداشت بر اساس استانداردها زباله‌های بیمارستانی را بی خطر می‌کند به این ترتیب زباله‌های بی خطر شده باید مطابق نرخ زباله‌های عادی حمل شوند.

این در حالی است که همچنان وضعیت ساماندهی زباله‌های بیمارستانی بلاتکلیف است و این مسئله سلامت شهروندان تهرانی را به خطر انداخته، برابر قانون پسماند، وزارت بهداشت باید زباله‌های بیمارستانی را جمع‌آوری و امحا کند که این مسئله نیز به بهانه نبود بودجه و پول مدام به تأخیر می‌افتد و هنوز اقدامی اساسی در این زمینه انجام نشده است، سالانه حدود ۴۰۰ تن زباله بیمارستانی در کشور تولید می‌شود که به لحاظ عفونی بودن بسیاری از آن‌ها خطرات بسیار زیادی برای سلامت شهروندان پیش خواهد آورد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شهرداری تهران، روزانه ۹۰ تن زباله بیمارستانی از سوی شهرداری دفن می‌شود که از این میزان ۵۰ درصد پردازش و وارد خط «کمپوست» می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha