زمانی که محیط برای فرد حالت یکنواختی، ثابت و تکراری پیدا کند، یک تأثیر و در صورتی که از رنگ‌های مختلف و متنوع در محیط استفاده شود تأثیر دیگری می‌گذارد.

سلامت نیوز : یک روانشناس گفت: رنگهای شاد و روشن در بهبود روحیه نقش مثبت دارند اما نباید افراط کرد زیرا مثلاً افراط در استفاده از رنگ‌های قرمز و زرد تأثیرات ناخوشایندی در پی دارد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، اصغر کیهان نیا درباره تأثیر رنگ محیط بر سلامت و بهداشت روان افراد اظهار داشت: به طور کلی هیجانات افراد تحت تأثیر محیط از جمله تزئینات شرایط و رنگ‌ها قرار می‌‌گیرد.

وی افزود: زمانی که محیط  برای فرد حالت یکنواختی، ثابت و تکراری پیدا کند، یک تأثیر و در صورتی که از رنگ‌های مختلف و متنوع در محیط استفاده شود تأثیر دیگری می‌گذارد.

وی گفت: همچنین میزان تأثیر‌پذیری افراد نیز متفاوت است، بعضی از آدم‌ها بیشتر و بعضی دیگر کمتر تأثیر می‌گیرند.

این روانشناس اضافه کرد: اینکه بگوییم رنگ‌ها در بروز افسردگی افراد تأثیرگذار است هنوز از نظر علمی ثابت نشده و این موضوع هنوز در حد فرضیه است، اما یک مدل افسردگی داریم که محیط بتواند روی آن تأثیر بگذارد و در بیماران افسرده تأثیرات مثبت و منفی ایجاد کند و فرد افسرده در صورتی که در فضای شاد قرار گیرد می‌توانند از این وضعیت خارج شوند.

وی تصریح کرد: در واقع در این شرایط است که خُلق فرد نسبت به محیط واکنش نشان می‌دهد یعنی از وضعیت افسردگی خارج می‌شوند. اما افسردگی‌هایی داریم که محیط روی آن تأثیر‌گذار نیست و خیلی درونی است. این فرد در هر محیطی که قرار بگیرد افسرده خواهد بود.

کیهان نیا ادامه داد: اما اینکه رنگ قطعاً بر روی افراد تأثیرگذار است ثابت شده است.

این روانشناس گفت: بعضی از ترکیبات رنگ‌ها بیشتر تأثیر می‌گذارد. مثلاً رنگ‌های قرمز و زرد اگر زیاد استفاده شود تأثیرات ناخوشایندی را در افراد به وجود می‌آورد، اما استفاده در ترکیب مناسب رنگ‌ها در شکل‌های آرامش‌زا می‌تواند مفید باشد همچنین استفاده از نور و رنگ که گاهی جابه‌جا استفاده می‌شود تأثیر منفی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: استفاده از نورهای تند باعث می‌شود فرد احساس آرامش نکند. اغلب افراد دوست دارند مقدار نور را کم کنند تا به بی‌قراری و حالت‌های عصبی خود فائق شوند. آنچه که از شواهد بر می‌آید رنگ‌های شاد و روشن تأثیرات مثبت دارد اما نباید در استفاده از آن به صورت افراطی عمل کرد چرا که ممکن است نتیجه منفی به عکس بدهد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در اتاق‌هایی که محل استراحت و آرامش است باید از رنگ‌های آرام استفاده شود. اما در محل کار که نیازی به هوشیاری، فعالیت و انرژی بیشتری داریم باید از رنگ‌هایی استفاده کنیم که این شرایط را ایجاد کند، حتی‌‌المقدور مقدار نور برای فردی که در محل کار است باید بیشتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha